Erfaringer med Beer Brew 30

Anders_1979 skrev:
Den BB30 som selges hos brygging nå, er det versjon 2?

Ja nå er det kun den vi har igjen.

Ellers må jeg bare korrigere litt: butikken vår heter olbrygging.no, ikke brygging.no
 
Damn! 9 dager etter at BB30 var i hus, kommer den på tilbud...

Jaja, første brygg med BB30 satt i dag. Faktisk mitt aller første brygg alene ever, så det har vært en spennende dag. Tror det gikk fint, men fikk ikke målt noe da det viste seg at mitt nyinnkjøpte hydrometer var knekt i to. Har virkelig fått øynene opp for IPA, så jeg satte Per Inge sin IPA. Litt vanskelig å holde jevn temperatur når jeg sirkulerte med pumpen under mesking, men man lærer etterhvert.
 
Ugh! Nå har min fått det, den slår seg av under oppvarming, dvs nå trinn-mesker jeg, og nå mens jeg skal øke varmen, slår den seg av, ikke engang keep warm-lampa lyser, bare powerknappen er det lys i. Virker som om det er et fast intervall også. Noen tips her og nå, før jeg ringer selger i morgen?
 
Min BB30 (Umoddet sådan) har en litt artig defekt.
Selv om varmeelementene ikke er aktive lyser "heat" lampa. :)
Dette er jo egentlig bare en bagatell, og har ikke feilsøkt enda.

Men den har slått seg på keep warm under ett 90 min kok. Dette er alltid litt kjedelig.

Triste greier med din BB30 Ole :(
 
Balle Clorin, nå virker den som normalt igjen. Da er det bare å kjøre på. Blir nok Nord-europeisk mester i lang mesketid, mænne. Skal bli morsomt å se hva slags øl det blir av dette. I utgangspunktet en versjon av Kinn Bøvelen.....
 
Ole Mørkved skrev:
Ugh! Nå har min fått det, den slår seg av under oppvarming, dvs nå trinn-mesker jeg, og nå mens jeg skal øke varmen, slår den seg av, ikke engang keep warm-lampa lyser, bare powerknappen er det lys i. Virker som om det er et fast intervall også. Noen tips her og nå, før jeg ringer selger i morgen?
Det høres kanskje ut som termostaten har slått seg ut? Dette kan skje dersom noe er festbrent på bunnen. Jeg fikk samme resultatet når jeg helte maltekstrakt i BB30. Dette legger seg rett på bunnen og gjør at den blir overopphetet og termostaten slår seg ut. Automatisk resetting skjer etter ca 10-20 min. Nå har jeg lært og røre mens jeg heller…..


Aleksander_B skrev:
Min BB30 (Umoddet sådan) har en litt artig defekt.
Selv om varmeelementene ikke er aktive lyser "heat" lampa. :)
Bruker du en regulerbar SSR ,eller annen regulator, før BB30? I så fall vi du klare å få ”heat” til å lyse uten at det (nevneverdig) effekt over varmeelementene. (Lampene er lysdioder, i parelell med elementet, så de trenger lite spenning for å lyse.) Her er koplingsskjema, det innehoder noen småfeil.. http://imageshack.us/photo/my-images/88/bb30schematic.jpg/
 
Joda, du er nok inne på det som var problemet mitt :) Jeg har ikke fått tid til å teste den på nytt etter dette, så time will show.
 
Hadde samme problem sist jeg kokte vørter. Viste seg at det var brent fast litt i bunn. Jeg skal forandre to ting på mine neste brygg. Det ene er å redusere malt-mengden for å lettere holde temp under mesking, og det andre er å gjenge opp hullene i beina på silkaret slik at jeg får skrudd i en rustfri skrue for å heve silkaret noen cm. Tipper jeg kommer til å holde meg til max 5,5-6kg malt heretter. 7kg var helt håpløst.
 
Frodeo skrev:
Hadde samme problem sist jeg kokte vørter. Viste seg at det var brent fast litt i bunn. Jeg skal forandre to ting på mine neste brygg. Det ene er å redusere malt-mengden for å lettere holde temp under mesking, og det andre er å gjenge opp hullene i beina på silkaret slik at jeg får skrudd i en rustfri skrue for å heve silkaret noen cm. Tipper jeg kommer til å holde meg til max 5,5-6kg malt heretter. 7kg var helt håpløst.

Se på side 44 i denne tråden, så ser du de knottene jeg bruker på mitt silkar. Har skrudd dem fast ved siden av de eksisterende "bena" Det fungerer veldig godt, og det går mye bedre å sirkulere. Dette, sammen med at jeg har begynt å meske i 90 minutter, gjør at jeg nå har en effektivitet på 72%, som er vesentlig bedre enn hva jeg hadde før jeg tok disse grepene. Knuser malten med ei MM-3 ved 1,2 mm. Skal forsøke å kondisjonere malten med vann neste gang, og gå ned til 1,1 mm.
 
Blir nok lenge til jeg kommer meg til Biltema, men ja, jeg er litt skeptisk til å la hele silkaret stå på noen skruehoder.... Får se hva det blir til slutt. Syns det er fryktelig vanskelig og mye styr å holde jevn temp med BB30 under mesking, og vurderer å kun koke i den. I så fall har det blitt en dyr kokekjele...  Er naboen som kverner for meg så jeg aner faktisk ikke hvilken innstilling han bruker, men han har BB30 selv så jeg regner med han har kontroll. ;)
 
Vi pleier å forvarme BB30 til litt over 80 grader også ventet vi til den sank til strike temp....Sist begynte vi mesking på 67,2 grader vist med digital termometer...etter 60 min var den nede på 66,5 grader.
Dette er uten noe isloering........Jeg hvet ikke om det er noe andre gjør men vil tror at viss man bare varmer opp til strike temp og hiver malten i med en gang så vil stålet i kjelen fortsatt suge til seg litt av varmen :jaha:
 
Bruker sirkulasjonspumpe, og da må man (uten modding) ha lokket av. Dette gjør det vanskelig å holde jevn mesketemp. Målet er høyere utbytte, men jeg må si at det er også langt mer stress.
 
T Jacobsen skrev:
Vi pleier å forvarme BB30 til litt over 80 grader også ventet vi til den sank til strike temp....Sist begynte vi mesking på 67,2 grader vist med digital termometer...etter 60 min var den nede på 66,5 grader.
Dette er uten noe isloering........Jeg hvet ikke om det er noe andre gjør men vil tror at viss man bare varmer opp til strike temp og hiver malten i med en gang så vil stålet i kjelen fortsatt suge til seg litt av varmen :jaha:
Etter dere har nådd striKe tempratur og heller malten i. Har dere bb'en avskrudd under hele meske perioden med lokket på?
 
Tilbake
Topp