Erfaringer med Beer Brew 30

Spesielt, 1,7 mm var mye finere kvernet hos bryggselv enn 1,4 mm hos meg. Har hatt litt problemer med drillen, har nok ikke blitt kvernet helt korrekt, så bør kanskje skaffe ny drill. Tror nok for dårlig kvernet malt er synderen fra forrige brygg. Brygger med 100% munich-malt i dag også, men denne gangen fersk og korrekt kvernet. Blir spennende å se hvor stor forskjellen blir.

Har noen forresten et triks i ludo for hvordan man kan unngå at maltrøret roterer når man forsøker å røre rundt i mesken? Rører oftest rundt og rundt (åri råri), men da følger maltrøret med i bevegelsen...

Brygget i går, og karet virket mer stabilt ved røring med de knottene jeg satte på. De passet forøvrig perfekt, slik jeg plasserte dem, gikk de akkurat nedi den ringen man plasserer karet i når man siler av.

Jeg har kjøpt samme knottene fra Biltema, må bare skaffe meg noen store skiver for å få bedre stabilitet. Skal brygge neste helg, så er spent på om det blir bedre.

Som jeg har nevnt i en annen post, jeg har helt sluttet å meske i BB30. Jeg bruker den kun som kokekar, og til det er den super. Meskingen foregår i en 27 liters stålkjele (Kjøkkenbryggeriet til Stana) med silbunn. Dette er isolert med et liggeunderlag. Jeg får dønn riktig temperatur i mesken ved innmesking, og den holder seg slik i minst en time.
Har imidlertid rukket å kjøpe pumpeløsningen til BB30, brukt en gang. Er det noen som vil kjøpe den for 500, fritt tilsendt? (Betalte noe over 700 selv)

Dag skrev:
Har imidlertid rukket å kjøpe pumpeløsningen til BB30, brukt en gang. Er det noen som vil kjøpe den for 500, fritt tilsendt? (Betalte noe over 700 selv)

Dersom eg får med den "nye krana / kuleventilen" som Per Inge har sagt at han vil sende med til alle som kjøper pumpe til første generasjons BB30 (sjå edit), så har du ein deal.
Om du aksepterer kan vi avtale detaljar via PM.

Edit:
Sitat frå tråden "pumpeløsning til BB30 fra ølbrygging.no" (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,9403.0.html): "For dere som vi ser har kjøpt en BB30 så følger det med ei kran uansett."

Ørnegård skrev:
Vi har satt skruer i de eksisterende føttene, riktignok uten mutter på baksiden. Men det er ustabilt og jeg tviler på det blir særlig mer stabilt med mutter på baksiden. Det virker rett og slett ikke kraftig nok. De eksisterende føttene er ikke særlig solid konstruert.

Møbelknotter er på vei og monteres før kveldens brygging. Også isolasjon: http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/ - blir spennende å se om det hjelper på å holde jevnt temperatur oppe og nede i maltrøret. Skulle tro isolasjon ville bidra til mindre varmebehov og dermed mindre guffe på varmelementene ...?

Har du art nr på de knottene du har brukt til og heve meskekaret?

Disse knottene var geniale Ole! Jeg har lenge gått og vært bekymret for mitt meskerør, da det står på tre skruehoder. Såpass mye vekt på så liten overflate som skruehodene har.
Dette skal kjøpes inn snarest! :)

8 kilo går nok akkurat. Lagde en IPA fra olbrygging.no og veide malten til over 7,5. Men du må sirkulere seeint.

Jeg har en BeerMaker30 som er noe mindre enn BB30, men har finni ut at jeg får MYE bedre meskeeffektivitet om jeg heller deler brygging med store maltkvanta i to og mesker i to omganger. Siste jeg brygget hadde jeg ca 7kg malt og kjørte i to omganger. Fin, tynn mesk som er mye lettere å få jevn temperatur i og sirkulerte ikke stort heller. Synes det funka greit for "enstegs-mesking" ( riktignok i to omganger ;)), men steg-mesking kan nok bli vrient å få til.

Skal se hvordan det går med 8 kg. Innbilte meg at det var 8kg som var max på bb30 jeg men. Hvis det blir crash så får jeg heller finne fram bøtte-i-bøtte systemet mitt å meske i det. Hører noen bruker 3.5L/kg på malten men det blir jo helt feil med tanke på at det blir 28L vann til mesking.. Hvor mye vann brukte dere til mesking når dere meska med 7kg?

Jeg var i kontakt med Per Inge ang akkurat dette han sa det skal gå akkurat, han sa jeg kunne helle i til den ble full. Så deretter heve meskekaret litt og ha i resten av malten. Som sagt det skal akkurat gå med IPA fra ølbrygging.no

Jeg brygget en porter med 7,8kg korn i maltrøret. Dette gikk rævva. Tett meske, noe jeg uansett kunne se for meg, store vanskeligheter med å røre rundt, svært ujevn temperatur og endte med effektivitet på 61%.
Men morsomt å makse den var det. Og søl ble det og ;) Endte med 25,5 liter porter med OG 1,062.

Kvenild skrev:
Skal se hvordan det går med 8 kg. Innbilte meg at det var 8kg som var max på bb30 jeg men. Hvis det blir crash så får jeg heller finne fram bøtte-i-bøtte systemet mitt å meske i det. Hører noen bruker 3.5L/kg på malten men det blir jo helt feil med tanke på at det blir 28L vann til mesking.. Hvor mye vann brukte dere til mesking når dere meska med 7kg?

Jeg hadde ca 20 liter under mesk. Fylte på til 26-27 liter for koking. Noe særlig mer går ikke i BM30.

Tilbake
Topp