Erfaringer med Beer Brew 30

Weholt skrev:
Kvenild skrev:
Skal se hvordan det går med 8 kg. Innbilte meg at det var 8kg som var max på bb30 jeg men. Hvis det blir crash så får jeg heller finne fram bøtte-i-bøtte systemet mitt å meske i det. Hører noen bruker 3.5L/kg på malten men det blir jo helt feil med tanke på at det blir 28L vann til mesking.. Hvor mye vann brukte dere til mesking når dere meska med 7kg?

Jeg hadde ca 20 liter under mesk. Fylte på til 26-27 liter for koking. Noe særlig mer går ikke i BM30.

Brukte ca. 4l/kg

Fyller opp ca 24 liter uansett jeg, tenker ikke så mye på liter pr. kilo. Skal få testet med pumpe nå snart, skal bli morsomt å se hvordan det vil fungere....

Ole Mørkved skrev:
Fyller opp ca 24 liter uansett jeg, tenker ikke så mye på liter pr. kilo. Skal få testet med pumpe nå snart, skal bli morsomt å se hvordan det vil fungere....

Hvordan/hvor lenge mesker du typisk ved brygging? :)

Aleksander, ca 75 minutter hver gang, hvis det ikke brenner noe sted da :) Dog har jeg aldri hatt over 70% utbytte ennå. Det må i den sammenheng bemerkes at jeg ikke har vært den flittigste til verken å sirkulere, eller å røre i mesken. Kremt...pumpe vil avhjelpe det første, og så får vi se om kona godtar noen form for automatisk røreanordning fastmontert i kjøkkentaket :)

Ole Mørkved skrev:
Aleksander, ca 75 minutter hver gang, hvis det ikke brenner noe sted da :) Dog har jeg aldri hatt over 70% utbytte ennå. Det må i den sammenheng bemerkes at jeg ikke har vært den flittigste til verken å sirkulere, eller å røre i mesken. Kremt...pumpe vil avhjelpe det første, og så får vi se om kona godtar noen form for automatisk røreanordning fastmontert i kjøkkentaket :)

Hmmm. Godt å høre at det er andre med dårlig effektivitet :) Jeg kjører pumpe på de fleste brygg, unntatt siste porteren.
Men jeg antar at kanalisering har sørget for mitt dårlige utbytte. Men men :)

Litt fortvilet over utbytte selv. Sist gang med malt knust av Bryggselv med "bb30 knus" hadde jeg 53%. Og da jobbet jeg som f med sirkulering og et par runder med røring....
Beste utbytte hadde jeg på første brygging med mindre røring og resirk, men da med 50/50 malt knust med speidelknus og vanlig for kjøleboks.....

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Bekymrer meg i grunn ikke så mye, heller ikke at jeg har uk litt sukker for å få opp OG noen ganger. Skal sirkulerer mer og røre litt...  mer neste gang. Og så har jeg tenkt meg en tur opp til Hållåinj (Petit) for å kjøpe inn noen poser med dme for å ha i bakhånden

Aleksander_B skrev:
Ole Mørkved skrev:

Hmmm. Godt å høre at det er andre med dårlig effektivitet :) Jeg kjører pumpe på de fleste brygg, unntatt siste porteren.
Men jeg antar at kanalisering har sørget for mitt dårlige utbytte. Men men :)

Jeg har sliti med dårlig effektivitet ved mesking på alle bortsett fra siste brygg hvor jeg sørget for en god og løs, fin suppe av en mesk. Delte maltmengden som sagt i to og "dobbelt-mesket", men da lå forventet effektivitet tett oppunder det BeerSmith sa jeg kunne forvente mtp. OG. Synes det fungerte veldig bra. Varmet opp til 72 grader, senket meskerør sakte ned. Fikk raskt en jevn temp på 66-68 grader ved forsiktig røring i mesken. Sirkulerte i et par minutter. Lot den stå i ro i 30 min. Sjekket temp. Sirkulerte litt med varmen på for å justere for et par graders tap av varme. Lot den stå i nye 30 min. Hevet meskerøret og sirkulerte i et gjennom mesken godt for å få ut så mye som mulig. Pælma brukt mesk bak i hagen så rådyra fikk litt å spise. Fylte meskerøret med andre del. Varmet opp til 72 grader før jeg senket meskerøret ned for andre gang. Gjentok prosessen som i første runde. Tok lenger tid, men beste resultat hittil. Nå satt jeg en Blond Ale med OG nærmere 1060 og skulle jeg hatt en litt mildere versjon kunne jeg skalert ned oppskrift og brukt mindre malt og kanskje klart meg med en meske-runde, men med så godt brygg som det siste er en time fra eller til ikke så farlig.

Slik ble det seende ut etter jeg boret de orginale føttene med et 4,1 mm bor. Biltema knotter og satt de fast med 4x12 mm syrefaste skruer. Gikk akkurat og sette på lokket og gikk perfekt ned i sileplaten på bb'en.

Vedlegg

• IMAG0222.jpg
    IMAG0222.jpg
    1,1 MB · Sett: 1.731
Kvenild skrev:
jølle skrev:
7 kg går bra.

går 8 kilo? :p

7,5 kilo gikk ikke bra :p
hadde problemer med at meskevannet gikk VELDIG sakte igjennom. så måtte nesten tyne pumpa det jeg kunne for at det ikke skulle renne over på utsiden. på en annen side fikk jeg utrolig fort klar og fin vørter da xD
Fikk nesten ikke rørt i mesken heller pga det var så fullt i silkaret.
Dårlig utbytte hadde jeg også.. 57% if. Beersmith.

Så note to self:
6,5kg Malt er nok! :)

Har brygget en Pale ale fra per inge nå, fikk målt pre boil på 1052 men gjemte og måle OG noen som vet hva jeg kan få i OG med denne pre boil gravetyen?

janvad skrev:
Har brygget en Pale ale fra per inge nå, fikk målt pre boil på 1052 men gjemte og måle OG noen som vet hva jeg kan få i OG med denne pre boil gravetyen?

Hvis 30L preboil å 27l etter kok = 1058

Noen som vet hvilken malt og hvilken humle som er i IPA settet fra ølbrygging.no? Vil gjerne vite ant gram av hver humle som er der for og legge inn i brewmate. Og hvor mye vann bør vi bruke under innmesking av dette settet med bb'en?

Heisann, har nesten lest gjennom hele denne tråden - ja, jeg er nybegynner, og ja, det tok et par timer - og tror jeg har forstått, men vil likevel være på den sikre siden. Jeg fikk sirkulasjonspumpen i posten i dag, og har koblet den til bb33. Spørsmålet mitt er: Skal jeg la pumpingen foregå under hele meskingen? Eller bare i siste del når vørteren skal resirkuleres?

Vi har brygget 3 brygg på bb30 og har pumpen, den har vi brukt hele tiden for og utjevne tempraturen i mesken under meskeperioden. Så min annbefaling er og bruke den hele tiden.

Hugo Ivan skrev:
Heisann, har nesten lest gjennom hele denne tråden - ja, jeg er nybegynner, og ja, det tok et par timer - og tror jeg har forstått, men vil likevel være på den sikre siden. Jeg fikk sirkulasjonspumpen i posten i dag, og har koblet den til bb33. Spørsmålet mitt er: Skal jeg la pumpingen foregå under hele meskingen? Eller bare i siste del når vørteren skal resirkuleres?

På mine 2 siste brygg har jeg latt den stå på under hele meske perioden.

Tilbake
Topp