Erfaringer med Beer Brew 30

har malingsgraden något att säga på fastbränt vört tro? Vill tro att ju mer mel, jo större risk för fastbränt vört da flere små partikler far runt i mäsken :jaha:

eirikhh skrev:
Har bare ett brygg på BB30 v2, men gjorde som anbefalinger her; Kun bruke begge elementene når det bare er vann i kjelen. Kokte vørteren med bare 1.5kw elementet. Null fastbrenning.
Har samme praksis, bruker begge elementene kun ved oppvarming. Ved kok kun 1.5 kW

1. Bruker begge elementene under oppvarming, kun et av elementene under mesking, begge elementene under utmesk (kun for å få opp tempen opp på 76, nå den er der tilbake til et). Begge under oppkok og kun 1,5kw for å holde rullende kok. Har brygget rundt 15 ganger på min BB30 nå og jeg har aldri hatt problemer med å fjerne det grumset som har "brent" seg i bunn, jeg vasker over utstyret så fort jeg ferdig med bryggedagen og drar lett over bunn men en skrubb fra firstprice før alt er borte.

2.
Jeg rører godt under innmesk, mesker som regel rundt 75 min og rører 4-5 ganger i løpet av denne perioden, rører et par ganger under utmesk før jeg lar den sirkulere i 10 min uten røring etter temperaturen har stabilisert seg på 76c. Med 6,5 kg malt i røret har dette gitt meg et utbytte på 75-80%.

Sousvide av 10kg ytrefilet til konfen i morgen. Full sirkulering og dønn stabil temp. Brewtroller rocks.
tegubybe.jpg

Hans Einar skrev:
Sousvide av 10kg ytrefilet til konfen i morgen.

Skal du konfimeres i morgen? :ilike:
Neida, har faktisk vurdert å prøve det samme selv, ingen vits å kjøpe egen sous vide maskina....
Fortell hvordan resultatet ble da!

Helt perfekt! Biff til 33stk kan jo være en utfordring. Har brukt den til dette mange ganger før, om enn ikke med kjøtt til 3k i samme "kok"
Kjørte 4t i 64grader siden den måtte være well done i denne sammenheng. Til de som ikke har prøvd å sousvide i så bør dere prøve. Fantastisk godt kjøttet blir. Vakumer en entrecote sammen med litt god olivenolje og salt/pepper. Kjør posen på 60gr i 3-4timer. Ta opp, tørk av, brun i rikelig smør. Gni med litt hvitløk og server. I HLT kokes brokkoli i 3min så under et klede. :)
Det ble nm i offtopic men men..

Nå har mitt første brygg på BB30 fått modnet seg 2+ uker og er drikkeklart. Det ble ett av de malt-settene olbrygging.no leverer (påskeøl). Iom at denne hadde i underkant av 50% hvete, bytta jeg medfølgende gjær ut med en hvetegjær(safale WB-06)..så det ble en fullverdig hveteøl. Resultatet ble veldig bra! Frisk og god øl som sikkert blir drukket opp illøpet av våren :)

Hans Einar skrev:
Helt perfekt! Biff til 33stk kan jo være en utfordring. Har brukt den til dette mange ganger før, om enn ikke med kjøtt til 3k i samme "kok"
Kjørte 4t i 64grader siden den måtte være well done i denne sammenheng. Til de som ikke har prøvd å sousvide i så bør dere prøve. Fantastisk godt kjøttet blir. Vakumer en entrecote sammen med litt god olivenolje og salt/pepper. Kjør posen på 60gr i 3-4timer. Ta opp, tørk av, brun i rikelig smør. Gni med litt hvitløk og server. I HLT kokes brokkoli i 3min så under et klede. :)
Det ble nm i offtopic men men..

Litt off-topic dette også.. Hvilken vakum-maskin bruker du?

Denne
http://breens-jaktutstyr.no/index.php?main_page=product_info&cPath=60&products_id=309&zenid=8a3fbd3b56fd22dc4b54a486d16aec8a

Når vi først er inne på fastbrente ting i bunn, hva er anbefalt måte å få det vekk på? Har sett at lut blir nevnt - er det det som gjelder?

Jeg har hatt stor suksess med bare å løse opp ett par oppvask-tabletter i varmt vann, og helt oppi en full BB med maltrøret oppi (glovarmt vann fra springen), og latt det stå 12 timers tid med lokket på. Når tiden er over, er det nesten bare å bruke tørkepapir og få løsnet det som var fastbrent. Maltrøret og selve BB èn innvendig blir blank og fin.
Sikkert like bra, om ikke bedre med PBW, men når jeg får det til med oppvask-tabletter så kommer jeg til å fortsette med det.

Rører MYE mens jeg heller oppi malten forsiktig litt og litt. Litt knotete å røre med en ferdig vakuum pakket bestilt pose mens man heller, men det funker.

Når det gjelder elementene, bruker jeg også kun begge elementene ved oppvarming UTEN malt i. Ved oppvarming til kok, bruker jeg kun 1,5 Kw + en grilltenner fra BT: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Grill/Tilbehor/Grilltenner-46164/ i tillegg. Raskere oppkok + at sjansene for fastbrenning er mindre tilstede da denne bare henger nedi mesken og varmer.

Under kok så lar jeg bare 1,5 Kw stå på. Får da en perfekt rullende kok med god kontroll.

Har opplevd selv at ved mye hvete i mesken, så har jeg fått mer grums som kan brenne seg enn ellers. Neste brygg, så skal jeg prøve (så godt som det lar seg gjøre) og ikke røre helt i bunn av BB. I ett tidligere innlegg var det noen som foreslo det. Dette for at man da har den nederste delen av malt senga som en slags sil for det som ligger over. Er mye melrester som finner veien gjennom hullene i maltrøret....

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Brygga mitt 2ndre brygg på BB30 i helga. Etter å ha heisa opp maltrøret, satte jeg en bøtte oppå(som jeg hadde laget masse små hull i), og helte varmt skyllevann oppi der for å få en sakte gjennomskylling. Endte med OG på 1.060 som var rimelig etter planen. Ingen fastbrenning denne gangen heller, og jeg koka kun med 1.5kw elementet inne.

brygger andrine sparkling ale i helgen
pilsmalt 1.5 kilo
palemalt 1.5kilo
wete malt 300g
caraamber 70 250g
suker 250g
brunt suker 100g
fuggle 65g 60minut IBU 32
wlp 009
kok 90minut
det vart 25 l med 1045  92 prosent utbyte 18l til mesk 65 grader 90 minut  14 til skyll på 78grader
kjempe fornøyd med resultate håper de blir gått øl

seven skrev:
Har byttet ut maltrøret med ein fin masket rustfri lang pose som eg mesker i. Kjøpte den på coopbygg, sylinder form diameter: 30cm, Lengde 90cm. Rommer sikkert ca 10 kilo malt, gir jevnere temp og du kan kjøre pumpa uten problemer i hele meske perioden.
Hei, har du litt mer info om den posen, hva den heter, hvilken avdeling osv. Høres interessant ut!

Fikk vår første fastbrenthet  i BB30(batch nr 5), etter å laget Weissbier(sett fra olbrygging.no) Det var ikke lett å få bort. Prøvde med PBW og fikk litt vekk.(sto i 3 timer)
Så gikk over til vasketabelett for oppvaskmaskin. Sto i 1 døgn. Forsatt satt det. Brukte  skubb for å få det av. Men enda satt det skikkelig godt fast.
Til slutt gikk en over til zalo og lot det stå i 4 døgn. Da fikk en vekk resten av det fastbrente med skrubbing og banning. Satt så inn i da hel*te >_<
Konklusjonene er att en må rengjøre BB30 godt før neste brygging. Noe vi ikke hadde gjordt godt nok etter sist brygg før dette.
Håper bare nå att den skrubbingen vi gjorde med grytesvamp, ikke medfører att det blir lettere å få fastbrenthet i bunnen.

heksta skrev:
seven skrev:
Har byttet ut maltrøret med ein fin masket rustfri lang pose som eg mesker i. Kjøpte den på coopbygg, sylinder form diameter: 30cm, Lengde 90cm. Rommer sikkert ca 10 kilo malt, gir jevnere temp og du kan kjøre pumpa uten problemer i hele meske perioden.
Hei, har du litt mer info om den posen, hva den heter, hvilken avdeling osv. Høres interessant ut!

Hmm ja dette må du komme med mer info om.. for dette høres intressant ut : )

Test av BB 30 Upside / Down fattigmanns Speidelen  :)

Vedlegg

• fattigmanns Speidel2.jpg
    fattigmanns Speidel2.jpg
    360,4 KB · Sett: 1.573
  • fattigmanns Speidel3.jpg
    fattigmanns Speidel3.jpg
    298,5 KB · Sett: 1.464
  • fattigmanns Speidel4.jpg
    fattigmanns Speidel4.jpg
    148,6 KB · Sett: 1.443
Bruker du det orginale maltrøret?
Hvordan fungerer det? Pumper du øverst i malterøret eller under i malterøret.?

Men bra oppsett. : )

Tilbake
Topp