Erfaringer med Beer Brew 30

En kakeform som det er drillet små hull i er et enkelt alternativ. Jeg så et innlegg fra en her inne som benyttet en stålbolle med hull i, det er også en god ide tror jeg.
 
Hvis du klarer å fordele vannet over det hele så går kanskje det, men da må du ha veldig tynn stråle. Low tech-løsninger fungerer greit nok det altså, målet er bare å få vannet til å dryppe ned på malten uten å skape store kanaler. De fleste har noe i skapet som kan brukes.
 
Skylling:

Varmer opp 4 gryter med vann på ca 3 liter hver. Måler nøyaktig etter hva jeg trenger, men hele poenget her er å ha 4 gryter.
Tar av en etter en og skyller ut ca halve gryta over malt, med røret hevet.

Fordeler periodene mellom skylling slik at hele operasjonen med å skylle gjennom alt vannet jeg har i de 4 grytene tar ca én time.

Jeg lar maltrøret stå å renne av seg etter skylling helt til jeg har kok.

Har ganske stabilt utbytte på ca 70% og veldig mye mer skal man ikke forvente av BB30.

Ellers, for dere som ser etter å starte med brygging for å bli flinke til å brygge og eksperimentere, så anbefaler jeg IKKE å hoppe på BB30, men heller investere noen tusenlapper ekstra.

For de som ønsker å brygge sitt eget øl av mer økonomiske grunner, og brygger 5-6 ganger i året, så er den sikkert mitt i blinken.
Har selv brukt så mye penger og tid på modifiseringer at jeg like gjerne kunne gått for noe som var minst dobbelt så dyrt, og som hadde virket skikkelig med en gang, feks en Boilermaker.
 
Ser heller ikke helt problemet med vanlig skylling...?

Jeg kjører stort sett alltid 7kg malt, og skyller med 3x4liter over ca45min. Det tar altså ca 15min for 4 liter å renne igjennom. Sitter vel med effektivitet på rundt 89% så ser ingen grunn til å endre på rutinene :)

Ellers må jeg si at etter 10 brygg på denne har jeg gått fra å være godt fornøyd med utstyret, til veldig godt fornøyd. Det som kan dukke opp av probelmer har man vel nå støtt på og vet hvordan skal fikses (kran som låser seg etc). Termostaten er så som så, men med et steketermometer med i gryta så er det enkelt å justere underveis.

Men én ting er sikkert, og det er at bruksanvbisningen som følger med ikke er helt på stell nei  :laugh:

Mvh Martin
 
brygget kims vestkyst i dag 6.5kilo malt ente opp med 25l i bøta på 1069 meget fornøyd 86 prosent utbyte
 
seven skrev:
brygget kims vestkyst i dag 6.5kilo malt ente opp med 25l i bøta på 1069 meget fornøyd 86 prosent utbyte

:ilike:  :ilike:

Slike utbytter krever en beskrivelse av bryggeprosessen.. fortell, fortell. Hvordan skyllet du, for eksempel?
 
Kverner malten  fint med corona. Har byttet ut maltrøret med ein fin masket rustfri lang pose som eg mesker i. Kjøpte den på coopbygg, sylinder form diameter: 30cm, Lengde 90cm. Rommer sikkert ca 10 kilo malt, gir jevnere temp og du kan kjøre pumpa uten problemer i hele meske perioden. Bruker lang tid på mesking ca 1.5 time, 30 min skylling. Ved utmesk setter eg pidden på 78 grader, kjører det i 10 min, så løfter eg stål posen opp og så oppi maltrøret. Kjører deretter pumpa mens eg skyller med 2 liter rent vann om gangen, temp ca 80 grader til max merke er nådd. ca 10-12 liter til skylling med stål posen oppi maltrøret, så renner vørteren så fort  gjennom at de er ingen problem å kjøre pumpen mens eg skyller. Bruker drill med mørtelvisp til å vispe under meskingen.
 
seven skrev:
Kverner malten  fint med corona. Har byttet ut maltrøret med ein fin masket rustfri lang pose som eg mesker i. Kjøpte den på coopbygg, sylinder form diameter: 30cm, Lengde 90cm. Rommer sikkert ca 10 kilo malt, gir jevnere temp og du kan kjøre pumpa uten problemer i hele meske perioden. Bruker lang tid på mesking ca 1.5 time, 30 min skylling. Ved utmesk setter eg pidden på 78 grader, kjører det i 10 min, så løfter eg stål posen opp og så oppi maltrøret. Kjører deretter pumpa mens eg skyller med 2 liter rent vann om gangen, temp ca 80 grader til max merke er nådd. ca 10-12 liter til skylling med stål posen oppi maltrøret, så renner vørteren så fort  gjennom at de er ingen problem å kjøre pumpen mens eg skyller. Bruker drill med mørtelvisp til å vispe under meskingen.

Seven har du et bilde eller en link til det nye "malt røret ditt"? Gir jo mulighet til litt sterkere øl med større maltrør...
 
Fyrer løs et par kjappe spørsmål som jeg håper noen har erfaring med.

1. Noen som har funnet en god løsning på å unngå fastbrenning i bunn?
2. Hvis dere har pumpe, hvor ofte rører dere i maltrøret under mesking?

-M-
 
1. Bruker kun begge elementa ved oppkok. Ellers 1.5 eller 1kw elementet.

2. Jeg rører godt i mesken ca hver 10 min. Unntatt siste 20. Etter at jeg begynte med det har jeg effektivitet på 85-90. Har måttet justere profilen i beersmith til bedre effektivitet. Første gang jeg gjorde det slik måtte jeg tilsette vann for å komme ned i akseptabel OG. Så det hjelper, det er iallefall jeg overbevist om. Lurt å la bero på slutten for klarere vørter.
 
mlindboe skrev:
Fyrer løs et par kjappe spørsmål som jeg håper noen har erfaring med.

1. Noen som har funnet en god løsning på å unngå fastbrenning i bunn?
2. Hvis dere har pumpe, hvor ofte rører dere i maltrøret under mesking?

-M-

1. Har forlenget meske røret med ca 2 cm samt bruker jeg kun 1.5kw under kok (har BB30 ver II)
2. Rører kun ved innmesk (rører mens jeg hiver malte oppi. Tar kun litt malt om gangen og rører dette godt ut). Etter dette lar jeg pumpen sirkulere under hele meskingingen.
:)
 
Når vi først er inne på fastbrente ting i bunn, hva er anbefalt måte å få det vekk på? Har sett at lut blir nevnt - er det det som gjelder?
 
Hans Einar skrev:
2. Jeg rører godt i mesken ca hver 10 min. Unntatt siste 20. Etter at jeg begynte med det har jeg effektivitet på 85-90. Har måttet justere profilen i Beersmith til bedre effektivitet. Første gang jeg gjorde det slik måtte jeg tilsette vann for å komme ned i akseptabel OG. Så det hjelper, det er iallefall jeg overbevist om. Lurt å la bero på slutten for klarere vørter.

Da må dette prøve ved neste brygg  :).. mine siste 4 brygg har jeg hatt mellom 72-74%,,
 
steingrd skrev:
Når vi først er inne på fastbrente ting i bunn, hva er anbefalt måte å få det vekk på? Har sett at lut blir nevnt - er det det som gjelder?

For tiden bruker jeg PBW fra bryggselv.. latt det stått over natten.. Deretter lett skrubbing med en svamp så har jeg fått det vekk..
Har hatt 17 brygg tilsammen på min BB30 og har enda fin bunn..  :)

Har også brukt ballong rens fra Europris,, funket det også..
Kan nevne ved mine 3-4 første brygg med BB30 sleit eg veldig med å få det vekk,, virker som om den måtte innkjøres for nå henger det ikke så godt fast lengre.
 
mlindboe skrev:
Fyrer løs et par kjappe spørsmål som jeg håper noen har erfaring med.

1. Noen som har funnet en god løsning på å unngå fastbrenning i bunn?
2. Hvis dere har pumpe, hvor ofte rører dere i maltrøret under mesking?

-M-

Ser jeg burde utdypt bedre. :)
Jeg har hevet maltrøret og kjører kun med enten 1kw eller 1,5 kw uansett.

Likevel opplever jeg brent masse i bunn, så jeg lurer egentlig på om noen har laget en fiffi løsning på unngå dette?
 
Har bare ett brygg på BB30 v2, men gjorde som anbefalinger her; Kun bruke begge elementene når det bare er vann i kjelen. Kokte vørteren med bare 1.5kw elementet. Null fastbrenning.
 
Tilbake
Topp