Erfaringer med Beer Brew 30

Amarillo skrev:
Naxi skrev:
Eddikk og Svint?

Stålull skal vel ikke brukes på rustfritt stål.

+1  Ville vært SVÆRT forsiktig med stålull, kanskje greit på krom, men ikke på rustfritt... Men ideen er ikke helt ueffen, prøv evt å klem ut litt av den såpa som er i Svinten, den kan ha ganske forbløffende egenskaper... Det BØR ikke være rustflekker du har, hvis det faktisk er sånn at BB'en er produsert i rustfritt stål....
 
nonshaugen skrev:
Amarillo skrev:
Naxi skrev:
Eddikk og Svint?

Stålull skal vel ikke brukes på rustfritt stål.

+1   Ville vært SVÆRT forsiktig med stålull, kanskje greit på krom, men ikke på rustfritt... Men ideen er ikke helt ueffen, prøv evt å klem ut litt av den såpa som er i Svinten, den kan ha ganske forbløffende egenskaper... Det BØR ikke være rustflekker du har, hvis det faktisk er sånn at BB'en er produsert i rustfritt stål....

+1

Fikk en flekk i min etter siste brygging. Fjernet den helt med Mr. Muscle Ovnsrens og skrubbesiden på en kjøkkensvamp.
 
Roger_L skrev:
nonshaugen skrev:
Amarillo skrev:
Naxi skrev:
Eddikk og Svint?

Stålull skal vel ikke brukes på rustfritt stål.

+1  Ville vært SVÆRT forsiktig med stålull, kanskje greit på krom, men ikke på rustfritt... Men ideen er ikke helt ueffen, prøv evt å klem ut litt av den såpa som er i Svinten, den kan ha ganske forbløffende egenskaper... Det BØR ikke være rustflekker du har, hvis det faktisk er sånn at BB'en er produsert i rustfritt stål....

+1

Fikk en flekk i min etter siste brygging. Fjernet den helt med Mr. Muscle Ovnsrens og skrubbesiden på en kjøkkensvamp.

Det bør jo gå på garanti om den er nyere enn 2 år.
 
Har akseptert at nøyaktig temperaturkontroll er umogleg på min BBv1, men sidan det brukar å bli godt øl av det likevel, har eg ikkje brydd meg så mykje med det. Men etter kvart har eg blitt ein noko betre bryggar, og stillar høgare krav. Eg får greit utbyte av mesking, men under kokinga er det temmeleg fortvilande at eg sjeldan får ein jamn rullande kok. Når den rullande koken er der vil eg gjerne stabilisere temperaturen, men om eg lar temperaturen stå eller skrur den noko ned, slår elementet seg ut og koken gir seg. Fosskoking fører også til at elementet slår seg av. Det tar så gjerne 10-15 minutt før elementet slår seg på att, same kor mykje eg vrir på temperaturbrytaren. Det er ikkje uvanleg at halvparten av koketida forsvinner pga at elementet tar desse pausane.

Er vel eit skot i mørkret dette, men er det nokon som har eit tips til korleis eg kan unngå at elementet slår seg ut? BBen er isolert med liggeunderlag. Det hjelper ikkje å ta på lokket i påvente av at elementet skal våkne. Skrur ikkje på "max" under oppkok (var eit tips her om at det ikkje var lurt).
 
...send en melding til Per Inge, så får du en ny sikring som tåler varmen bedre, samtidig viktig å vaske bunnen med pbw for å hindre at det setter seg fast smågrums..... lagde en effektreguator med deler kjøpt på ebay, etter oppskrift her på forum, den er meget grei... men husker ikke hvor på forumet...
 
Hei,
det er nok termostaten som slår ut for tidlig her. Hvis det var termosikringen så ville det se ut som at BB30en ble "død" innimellom.
Send oss en mail med navn og adresse så sender jeg deg ny.
 
Ser den. Den er vel tilpasset og skulle passe til formålet. Tomt på lager står det men skal være tilbake på lager i oktober!
 
Jeg har et spørsmål ang. skylleprosessen med BB30 v.3.
Jeg lurte på om man må tappe ut vørteren før man skyller? Eller kan man bare skylle til man har fått ønsket mengde som skal kokes? Jeg skjønner ikke helt hvorfor man må fjerne vørteren fra BB før man begynner å skylle.
Håper noen forstod dette ;)
 
Jeg har et spørsmål ang. skylleprosessen med BB30 v.3.
Jeg lurte på om man må tappe ut vørteren før man skyller? Eller kan man bare skylle til man har fått ønsket mengde som skal kokes? Jeg skjønner ikke helt hvorfor man må fjerne vørteren fra BB før man begynner å skylle.
Håper noen forstod dette ;)

Man fjerner ikke vørteren før skylling nei. Opp med maltrør og skyll med utregnet volum.
 
Er du sikker at dette ikke er et godt forslag. Mellomlagrer man vørteren mens man skyller flere ganger eller resirkulerer skyllevannet kontinuerlig så skulle det være mulig med bedre utbytte eller høyere OG.
Hadde tenkt å gjøre det slik neste gang selv.....
 
Så langt har jeg skylt slik som Glenn beskriver, men mener å ha lest et sted at det er mulig å oppnå bedre resultat om skyllingen sirkuleres noen ganger. Logikken er jo enkel. Tynn veske henter ut mere enn en feit vørter. Sikkert noen som har prøvd og sammenlignet....
 
Så langt har jeg skylt slik som Glenn beskriver, men mener å ha lest et sted at det er mulig å oppnå bedre resultat om skyllingen sirkuleres noen ganger. Logikken er jo enkel. Tynn veske henter ut mere enn en feit vørter. Sikkert noen som har prøvd og sammenlignet....

Er jo ingenting som er tynnere enn rent vann? Det som er viktig er jo å bruke nok tid på skyllingen, ikke bare peise 10l vann igjennom på 10-15min...
 
Jeg klarer ikke å holde på med skyllingen mer enn 10-15 min da alt renner igjennom relativt raskt. Prøver å holde vann ca 1cm over maltsengen til enhver tid. Lurer fælt på hvordan jeg skal kunne holde på lenger..
 
Jeg klarer ikke å holde på med skyllingen mer enn 10-15 min da alt renner igjennom relativt raskt. Prøver å holde vann ca 1cm over maltsengen til enhver tid. Lurer fælt på hvordan jeg skal kunne holde på lenger..

Vi bruker 30-45 min på skylleprossessen.
Klarer ikke å få 10-13liter vann igjennom tønna på 10-15min.

Heller ett par liter oppi mesketønna, lar det sile seg igjennom og slapper litt av før vi gjentar til volumet er nådd, selv etter vi fjerner mesketønna så renner det vann av den lenge.

Har i 90% av tilfellene vært innenfor planlagt OG.
 
Sist redigert:
Vi klarer ikke å bruke mindre tid enn 30-45min på skylleprossessen.

Heller ett par liter oppi mesketønna, lar det sile seg igjennom og slapper litt av før vi gjentar til volumet er nådd, selv etter vi fjerner mesketønna så renner det vann av den lenge.
Men er ikke poenget å holde god temp på vannet til enhver tid under skylling? 76-78 grader? Om en slipper litt og litt igjennom og venter må jo maltsengen miste tempen, og en får da ei ikke skylt mesken like effektivt :eek:
 
Tilbake
Topp