Erfaringer med Beer Brew 30

Men er ikke poenget å holde god temp på vannet til enhver tid under skylling? 76-78 grader? Om en slipper litt og litt igjennom og venter må jo maltsengen miste tempen, og en får da ei ikke skylt mesken like effektivt :eek:

Vi skyller med vann som holder 78grd ja. Men har aldri tenkt på problemstillingen med at skyllevannet mister noen grader over tid, det vil det jo gjøre uansett.
 
Sikkert flere veier til Rom...., men jeg sliter også med å holde skyllevannet i silkaret lenge nok. Tenkte derfor å gjøre som foreslått. Tømme vørter over i et kar mens jeg sirkulerer skyllevannet og holder temp korrekt med varme elementet.
Uansett, jeg er i lære fasen og følger med hva dere sier.
 
Sikkert flere veier til Rom...., men jeg sliter også med å holde skyllevannet i silkaret lenge nok. Tenkte derfor å gjøre som foreslått. Tømme vørter over i et kar mens jeg sirkulerer skyllevannet og holder temp korrekt med varme elementet.
Uansett, jeg er i lære fasen og følger med hva dere sier.

Varmeelementet står jo på uansett, så jeg klarer ikke å se hva nytte dette skal ha for seg. Har vært igjennom 11 batcher til nå, og det har enda ikke resultert i en dårlig øl.

Rører dere kraftig i bunn i slutten av mesketiden, og under skyllingen? Dette kan være grunnen til at dere sliter med å holde på vannet.
 
IMG_1662.JPG hei

etter ferdig mesk, setter eg malt røret opp på toppen av BB skyller, medan eg venter på at det skal starte og koke.
Maltrøret fungerer da som midlertidig lokk. Funker fint.
photo.php
 
Vi har 3 brygg nå på bb30v3, Pale Ale, APA og Weissbier fra olbrygging.no.
Ene gangen mesket vi i 60min på 67 grader og de 2 neste i 90min på 67grader.
Skylling har foregått slik som beskrevet de fleste plasser, med maltrøret oppe. Vi har ikke rørt i mesken de siste 15-20min for å få litt bedre filtrering + lengre skylling. Det vi ikke helt skjønner er hvordan man greier og holde vann nivået over mesken ved skylling slik som flere har beskrevet. Hos oss renner det rimelig kjapt gjennom og det hele er over på mindre enn 15min. Kokingen har gått greit med rullende kok og avdamping på ca 15%, litt mye kanskje men tror det blir bedre ettersom vi får en ide om hvordan bb30en oppfører seg :) Har hatt dårlig utbytte på 50-60% og bare 18-19 liter i gjæringskaret. Er det noe vi har misforstått angående skyllingen?
 
Jeg har selv bare tre brygg med BB30. Der hadde jeg også utbytte på rundt 60% med de to første.. På det siste brygget med BB30 så fulgte jeg bruksanvisning sånn halvveis, (dette er forøvrig den eneste gangen jeg har brukt settene som fulgte med) den største forskjellen jeg gjorde i forhold til tidligere var å sirkulere i en drøy time ved i underkant av 80 grader, fremfor å bare varme opp til 77 og holde det der i 10 min. Men da fikk jeg overtall utbytte på 73%.

Ellers rører jeg lite under mesking.. Bare litt innimellom dersom det er veldig dårlig gjennomstrømning. Jeg sirkulerer jevnt gjennom stort sett hele mesketiden.
 
Nettopp, jeg leste også bruksanvisningen og oppnådde for første gang tilsiktet OG. Etter mesking så sirkulerte jeg på 80 grader i ca 60 min med silkaret senket. Til slutt trekte jeg silkaret opp og skylte med rent vann på 80 grader.
Vips, så ble alt som forventet.
 
Denne sirkuleringen på 80grd i 60min har vi sløyfet helt på de to siste bryggene. Vi skjønner liksom ikke hvorfor dette er nødvendig.? Treffer OG uansett. Klarere vørter?

Ikke merket noe på smak hvertfall.
 
Skal investere i kvern til neste gang og se om det gjør en forskjell. Men vurderer og skylle med maltrøret nede helt til meskevannet nærmer seg kanten på maltrøret, deretter heve det og skylle med resten. Noen som har prøvd dette? :)
 
sliter litt med tett silbunn med skylling/sirk. lurer på å hive oppi et finmaska nett. Passer det nettet til speidel?
 
sliter med at hulla tetter seg slik at det går for sakte med skyll og sirk. vet ikke hvor mye risskall generelt hjelper der i område. ser jo at speidel folk også går for netting
 
Da ville jeg anbefalt å prøve malt fra en annen butikk og evt kjøpe utstyr for å knuse malten selv.
Jeg har også fått stuck mash når jeg kjøper malt fra Bryggeland som knuser malten på en innstilling, kjøper jeg fra bryggselv der jeg spesifiserer at malten skal knuses til en BB30 så har jeg ingen problemer.

Og når jeg slipper å kåle med stuck mash får jeg mer kontroll på skylling og temp, så selv om malten er litt grovere ligger jeg på 70-75% effektivitet.
 
Hva gjør dere for å optimalisere klarheten i ølet? Leste et sted at det kunne være hensiktsmessig å sette gjærdunken kaldt ( ute nå om dagen) en dag eller to. Deretter ta inn og la dunken stå rolig og urørt inne for at eventuelt oppvirvlet slam legger seg før omtapping. Er dette en ok tanke? Så langt har jeg latt dunkene stå i ro inne på ca 20 grader før tapping til flaske.
 
Coldcrashing er gode greier. Det er også protafloc, clarity ferm og whirlpooling. Og gelatin. Mange veier å gå! Kald lagring over tid (for de ølene som kan/bør lagres) er også finfint.
 
Må bare spørre da jeg nylig har prøvd bratberg bryggeriet der mann kunne stille inn termostaten på 5 graders intervaller, altså f.eks: enten 65, 70, 75 osv, er det noe slik løsning p å disse? Unnskyld at jeg ikke orker å lete gjennom 46 sider av tråden etter svaret. :)
 
Tilbake
Topp