Erfaringer med bruk av krydder i juleale, stjerneanis/gløgg?

Steinarja skrev:
Litt av problemet med krydderier er att mange av de ikke avtar noe nevneverdig i smak ved lagring, dog kann det totale smaksbildet rundes av å forbedre resultatet.
  Joda. kanel, nellik, lakrisrot og vanilje, avtar i intensitet og smak ettter et par mnd lagring. Men som sagt alt etter mengd i ølet/vørteren og ikkje minst koke/trekke tid. (alt med måte) :)
Andre "julekrydder" kan eg desverre ikkje utale meg om?
 
Nutmeg.. Eller på norsk Muskat.
En teskje til 23 liter gir et lite hint av pepperkake. Blandet med spicy humle ala east kent golding eller phoenix. Veldig god rund julesmak.
Ikke fremtredende, men subtil, og rund.....
 
Nutmeg :skitbra: Nydelig krydder og digga dialekta di. Noreg/Norge hadde vert ganske so (FIRKANTA/SQUARE) Hadde vi kun hat eit språk ;D Om ikkje anna so gjer muskaten seg særs godt i potetstappa  :ilike:
 
Lasse80 skrev:
Nutmeg :skitbra: Nydelig krydder og digga dialekta di. Noreg/Norge hadde vert ganske so (FIRKANTA/SQUARE) Hadde vi kun hat eit språk ;D Om ikkje anna so gjer muskaten seg særs godt i potetstappa  :ilike:
Einar åsen... Hater gubben. Og nynorsk er ikke et språk.
Muskat er godt ja...
Dialekta mi er gudbrandsdøl, og for de fleste rimelig uforståelig.... Derfor pynta på ;)


Edit... Ivar aasen selvfølgelig, eller sjølklart... :)
 
hehe ;D "nazi" nynorsk er eg ikkje sjøl tilhengar av.men men. Div dialekter er bærre fasinerandes. Tippoldemor frå Vågå. Morsida. Moderen frå Nordfjord. Fattern frå Telemark. Drangedal/Porsgrunn.  Han Ivar'n e vel frå nabo fylket (møre og romsdal) Greie folk det altso 8)  Men no e eg so torre i torkna at e veit ikkje råd me annja at eg må leske strupa me en øl, før eg blir heilt mødde å må kvesse drøvla med en kvasse.  >:D
 
Har laget en juleøl etter egen oppskrift med alt for mye nellikspiker (4l)
og en IPA med litt for mye ingefær (20l)
Lærer nok begrensningens kunst etter hvert.
 
Bruker både stjerneanis, kanelstang og kardemomme i min juleøl.
Til 23 liter tilsetter jeg 2 stk kanelstang, 4 stk stjerneanis og 10 hele kardemommefrø når det er 5 minutt igjen av kok.
Å kjøle dette ned til gjæringstemperatur tar ca 25 minutt, så total tid for krydderne i vørteren er 30 minutt.
Bruker man for mye, eller koker det for lenge, blir det fort ett udrikkelig øl, så måtehold er vesentlig!

Litt skarp kryddersmak på ølet de første 4-5 månedene, men etter det smaker det nydelig.

Juleølet for 2013 blir nok brygga i februar  :skitbra:
 
Kanelstang brukes stadig her (tror jeg har brukt det selv og), men det rette er kanelbark. Noe som gjør at det målet blir svært unøyaktig.
Hvor mye den knuses har også en del å si.
Og på toppen av alt finnes den ei flere varianter. Både forskjellige typer tre og dyrket på forskjellige steder.
 
Har lagd 1 stk batch etterbarberingsvann ved bruk av stjerneanis. Kokte i 7 min men krydderne lå i vørteren under hele avkjølingsprosessen også. Dere som er fornøyd med krydderbruk, brukere dere humlepose eller tilsvarende under koking og fjerner denne umiddelbart etter koking og før avkjøling?
 
LarsO skrev:
Har lagd 1 stk batch etterbarberingsvann ved bruk av stjerneanis. Kokte i 7 min men krydderne lå i vørteren under hele avkjølingsprosessen også. Dere som er fornøyd med krydderbruk, brukere dere humlepose eller tilsvarende under koking og fjerner denne umiddelbart etter koking og før avkjøling?

Brygget på samme måte som du, men tror ikke eg kokte så lenge.
Før karbonering så var min etterbarberingsvann, men etter 8 uker var det bra, og no er det så bra at det snart er tomt
 
Brygget en juleale i år med 1 kanelstang, 20g koriander og 1 stjerneanis (25l). Kokte i 5 min og lå i under kjøling, ølet smaker meget godt. Kryddersmaken kommer som en god ettersmak om ølet holder rundt 10 grader ved servering.

Da jeg testet en flaske etter en uke med naturlig karbonering var det ettersmak av pepperkake..
 
Ok, lagring er tingen. Etter ca 2,5 mnd på kjøla er faktisk etterbarberingsvann-smak og aroma redusert på min stjerneanis- julestout. Noen mnd til så blir dette knall tenker jeg. Tålmodighet er tingen.
 
Tilbake
Topp