Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Jobben min er blant annet drift og service på slike maskiner som på videoen nedenfor. Noe av utstyret som kobles på maskinene er fra en tredjepart. DFE er fra et selskap som heter Fiery, GBC leverer advanced punch, blant annet. Delen som jeg nevnte i går er en helt enkel 24V 500W strømforsyning til GBC som koster en tusing på Elfa, mens i leverandørportalen vår skal de ha 6500. Prisen er jo helt åpenbart feil, men folka som jeg må snakke med for å rette opp i det har ikke anelse om hva delen er, hva den brukes til eller hva den reelle verdien er. De blir matet med innkjøpstall og setter en prosent for videresalg. Jeg tror helst at det handler om inkompetanse et sted i kjeden der, enn at de er grådige og overpriser med vilje. Det blir jo litt på siden av prisprat om gjær siden jeg tror ikke at Fermentis overpriser med vilje, bare at AEB må ha funnet en (mye) mer effektiv prosess i verdikjeden. Følger man kronekursen mot euro og dollar så er vel prisen på gjær fra Fermentis og noenlunde stabil.Hva er det du kjøper? Er det elektronikk? Jeg handler stort sett fra Mouser og Digikey