Erfaringer med juleøl

Hei
Bare lurer på hvilke erfaringer folk her har når det kommer til juleøl.
Når pleier dere å brygge dette? Har hørt at man bør begynne senest på sensommer/tidlig høst da det må lagres på flaske i gjerne to måneder.

Nå har jeg handlet inn alt til 7Fjells 7sorter, og fikk beskjed om at det egentlig er litt sent å begynne nå.
Ølet kom til å bli godt, men det hadde blitt enda bedre til neste jul. Skal det egentlig stå så lenge? :p
Hadde jeg brygget det i Januar hadde det vært perfekt, men det kom til å gå fint sa han.

Noen andre som har prøvd seg på dette brygget?
 
Juli er siste juleøl mnd for meg. Har brygget senere, men da blir det ikke tilstrekkelig tid til modning.
Brygg den til neste jul, og lag en svart ipa, eller en Munich Dunkel til årets ribbe. De trenger ikke så lang lagring.
Dersom du ikke lager noe til i år, kommer du helt sikkert til å drikke denne før den er klar...
 
Det var som faen. Jeg hadde også tenkt å brygge den fra 7 fjell, og i oppskriften sto det at 2 mnd modning anbefales så jeg trodde da 24. September var siste frist.
Tror det blir brygging likevel, så får jeg nøye meg med 'godt' juleøl og heller lage et som rekker å bli 'skikkelig godt' til neste jul :p
 
Ja beklager det, jeg blandet med en annen oppskrift jeg hadde sett på (kinn julefred), der står det minst 2 måneder. I dokumentet til Vestbrygg på 7 sorter kan jeg ikke se at det står noe om anbefalt modning da. Burde kanskje stått for slike noobs som meg :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Oppskriften hos Vestbrygg kunne sikkert ha vært mer tydelig på dette ølet. Oppskriften er generell og 'hinter' om lagring i dette avsnittet.
"Nokre øl er drikkeklare med ein gang dei er ferdig karbonert, medan nokre treng lagring ein periode før dei er ferdig modna. Øl med mykje humle er ofte best ferske.
Alkoholsterke øl treng som regel lengre lagring, og har lenger holdbarhet."
 
Juleølet 2016 brygget jeg henholdsvis september 2015 og januar 2016. Min erfaring med maltdrevne øl med ABV 7-9% er at de har godt av så lang lagring. Lagrer/modner på 14-17 grader.
 
Jeg har også juleøl ifra fjor sommer/høst med samme styrke 7 -9% lagret i kjeller (14 grader)
skal bli spennende å smake oppunder jul
 
Sist redigert:
Mine 2 faste dobbelbokk brygges helst i romjula slik at de får stå et år til modning. Undergjæret på over 9% trenger såpass etter min mening.
 
Tilbake
Topp