Erfaringer med juleøl

I juli brygget vi juleølet for 2017, en andrimne xxx old ale. Den er på fat, skal nok smake litt i år men den er ment til neste jul. Har erfart at slike øl blir mye bedre med lagring, les imperial stout, barleywinen, belgisk dark strong etc.., og har nok av disse i boden som er klare til jula i år :)
 
Etter et par mindre heldige runder med infeksjoner og oksidering har jeg fått litt noia for lang lagring. Skuffelsen er så innmari stor om det suger etter lang ventetid. Ingen som har negative opplevelser med lang lagring?
 
Etter at det planlagte juleølet ble en fadese i fjor brygget jeg 7 sorter fem-seks uker før jul. Var helt topp! Sikker bedre lenge etterpå, men det var ihvertfall ikke vondt til jul.

Stemmer helt med egne erfaringer.

Jeg synes ikke dette ølet er av det slaget som trenger noe særlig lagring for å bli drikkelig. Det er ikke veldig tungt. 6,4% ABV, og den mørke delen av oppskriften er da ikke kraftig? Ikke dermed sagt at det ikke skjer noe når det får stå lenge, men jeg synes det var godt ganske tidlig. Om et øl som når "toppen" tidligere, er å foretrekke, er et spørsmål det ikke finnes noe riktig svar på. Om noen serverer meg et tre måneder gammelt "7 "i jula, tror jeg jeg blir fullkomment lykkelig på gammelegyptisk vis.

Jeg har et par flasker igjen av et juleøl av typen robust porter som jeg brygget for over halvannet år siden. Det er godt, men har utviklet litt mye kullsyre. Ingen gusher, men det må stå en stund etter å ha blitt skjenket opp for at ikke skum i kjeften-effekten skal ødelegge opplevelsen. Jeg føler at jeg tar litt sjanser om jeg satser alt på langtidslagring. (Nåja, det er vel ikke noe argument mot å gjøre det.)
 
Sist redigert:
Hvor lang koketid har dere brukt?
Vestbrygg sin oppskrift (der jeg har kjøpt ølsettet fra) står det 60 min (http://www.vestbrygg.no/assets/Uploads/products/files/7-Sorter-22L.pdf) og på http://www.7fjellbryggeri.com/brewour7sorterchristmasale står det 90 min :/

Mål SG før kok og regn ut hvor lenge det må koke før du har rett OG, men minimum 60 minutter. Enkelte sverger til 90 minutter uansett. Det tar nok ikke skade av å koke lengre enn 90 min heller, men det er jo litt kjedelig å se på kokende vørter i to timer.

Du kan f.eks. regne det ut her: http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/
 
Etter et par mindre heldige runder med infeksjoner og oksidering har jeg fått litt noia for lang lagring. Skuffelsen er så innmari stor om det suger etter lang ventetid. Ingen som har negative opplevelser med lang lagring?

Jo, mange. Men av og til fungerer det, og da er det verdt noen nedturer innimellom.
 
Brygget en santas self medication i september i fjor. Den var grei til jul. 1 til 3 mnd flaskelagring står det i oppskriften.
Brygget en SSM på samme tid. Ble også grei, men ikke mer. Hadde lite øl på flaske, så den gikk med i jula. Er overbevist om at den hadde vært topp til årets feiring
 
Jeg har tenkt å brygge en 7 fjell Vinter-klone i september som mitt juleøl. Krever det like lang lagring for å bli bra?
 
Kaldt i 3mnd? Hva menes igrunnen med kaldt? Regner med det er 12-14*, men i mitt hode er kaldt 2*c..
Ser at endel lagerøl er anbefalt lagring på 2-4 grader i månedsvis. De fleste har kanskje ikke mulighet til det. Hvertfall hvis man brygger mye.
 
Tilbake
Topp