enig. Brygget SSM i september i fjor.. Var ganske god til jul, men kansje enda bedre nå..Brygget en santas self medication i september i fjor. Den var grei til jul. 1 til 3 mnd flaskelagring står det i oppskriften.
Etter at det planlagte juleølet ble en fadese i fjor brygget jeg 7 sorter fem-seks uker før jul. Var helt topp! Sikker bedre lenge etterpå, men det var ihvertfall ikke vondt til jul.
Hvor lang koketid har dere brukt?
Vestbrygg sin oppskrift (der jeg har kjøpt ølsettet fra) står det 60 min (http://www.vestbrygg.no/assets/Uploads/products/files/7-Sorter-22L.pdf) og på http://www.7fjellbryggeri.com/brewour7sorterchristmasale står det 90 min :/
Etter et par mindre heldige runder med infeksjoner og oksidering har jeg fått litt noia for lang lagring. Skuffelsen er så innmari stor om det suger etter lang ventetid. Ingen som har negative opplevelser med lang lagring?
Er du i tvil, kok i 90min. Er du ikke i tvil ...Hvor lang koketid har dere brukt?
Brygget en SSM på samme tid. Ble også grei, men ikke mer. Hadde lite øl på flaske, så den gikk med i jula. Er overbevist om at den hadde vært topp til årets feiringBrygget en santas self medication i september i fjor. Den var grei til jul. 1 til 3 mnd flaskelagring står det i oppskriften.
Synes igrunnen de kunne spesifisert dette når de tok sej bryderiet med å lage et så pass fint oppsett på oppskrift..Lagring av øl skal vel foregå ved 10 -14 grader ja
Jeg har heldigvis rundt 10 halvlitere igjen.Brygget en SSM på samme tid. Ble også grei, men ikke mer. Hadde lite øl på flaske, så den gikk med i jula. Er overbevist om at den hadde vært topp til årets feiring
Ser at endel lagerøl er anbefalt lagring på 2-4 grader i månedsvis. De fleste har kanskje ikke mulighet til det. Hvertfall hvis man brygger mye.Kaldt i 3mnd? Hva menes igrunnen med kaldt? Regner med det er 12-14*, men i mitt hode er kaldt 2*c..
Det er vel en grunn til at man av og til ser postinger fra hjemmebryggere som har fått god deal på sitt femte fullhøyde kjøleskap.Ser at endel lagerøl er anbefalt lagring på 2-4 grader i månedsvis. De fleste har kanskje ikke mulighet til det. Hvertfall hvis man brygger mye.
Da er gjæringskaret kommet i øleskapet på 18 grader
Traff 100% på OG for første gang, så det blir spennende!