Erfaringer med nye eikefat?

Bra plan. Fint å se utregningen.

Jeg lurer på i hvilken grad parafinvoksen deaktiverer den gjær/bakteriekulturen som ligger i trevirket. Dette er det jo ikke så mye vitenskap på - men mye spekulasjon. Grunnen til å lagre på eikefat er jo at den kulturen som ligger i trevirket og får litt oksygen fra utensiden, cellulose fra trevirket og sukker fra ølet og dermed holdes de aktive i høy nok grad til å modne ølet. Har du sett noe om det i forskningen din?

Jeg har ikke vokset mitt fat (30 liter). Frem til nå har det ikke vært aktuelt siden jeg har måtte begrense kontakttiden pga eikemengden. Men etterhvert som huset fylles opp av fatlagret surøl så begynner det blir fristende å la ting ligge lenger på fat. Da kunne kanskje voksing vært på sin plass. Men foreløpig merker jeg lite til eddiksmaken.
 
Jeg har ikke sett noe om effekten av parafinvoks på mikrobene. Jeg har en kollega som er ekspert på effekten av petroleumsprodukter på celledeling hos fiskeyngel og den slags. Kanskje han kan komme med et "educated guess".

Men såklart vil de mikrobene som bor rett på innsiden av et vokslag få mindre oksygen enn om voksen ikke var der.. De vil nok få endel oksygen indirekte også, fra ølen eller? Løseligheten av oksygen i øl er veldig lav (ppm-nivå), så mulig denne transporten er insignifikant (Men samtidig så er det jo løselighetsgrensa for oksygen som er "drivkraft" for diffusjon av oksygen utenfra. Så det er tydeligvis nok til å drive en viss transport). Men jeg kan ikke nok om hverken mikrobenes behov for oksygen, eller om diffusjon av oksygen i eik. Så jeg har ikke peiling på om oksygenet som kan transporteres via ølet er mye eller lite i forhold til det som transporteres gjennom eika. Og hvordan disse to talla er sammenligna med behovet/kapasiteten til mikrobene til å forbruke oksygen.

Men uansett så skal jeg ikke vokse hele fatet, så i verste fall vil jeg beholde "normale" forhold i deler av fatet. Så får det heller bli som det blir om resten av fatet er "dødt". Jeg er mere redd for at ting skal ligge for lenge på fatet og ta skade av det, enn for at jeg må smøre meg med ekstra mye tålmodighet og la ting ligge noen måneder ekstra før det er klart for tapping.
 
Litt usikker, jeg fikk det som en del av et parti MonkeyBrew bestilte. Tror det var ca. 3000 kr per fat totalt.
 
Tilbake
Topp