Erfaringer med roterende CIP kule? Er alle like?

Har ikke du Steinar BT80? Pumpen i den driver lett en CIP, det er den jeg bruker.
Jeg har jo ikke erfaring med CIP. Så veit ikke heilt hvor kraftig stråle som skal komme ut av kula. Hvordan sirkulerer du vaskevannet gjennom bryggekjelen og gjæringstanken din da? For førstegangs vask nå satt jeg 150-liters tanken på to høyder med grønne ølkasser med en platebit på, sånn at det rant ut fra bunnventilen på gjæringstanken og ned i ei bøtte igjen der jeg hadde vannet som pumpa igjen dytta opp i topp til CIP ballen. Jeg har over 200 batcher på B80en nå og impelleren på pumpa er begynt å "få det". Sist jeg demonterte og rengjorde den så er det slark på impeller mot akslingen den sitter på, og det påvirker nok hvor mye dytt den har i seg.
 
Er vel 1" tilkobling der. Har 1/2" oppå tanken min kobla på ball, men pumpa jeg kjøpte fra brewshop er for veik til å få god stråle inni tanken. Har satt det opp sånn at det renner ut fra bunn, ned i bøtta til pumpa som blåser det opp i topp igjen. Og pumpa er merket med 150 cm løftehøyde, så ja.. noen anbefalinger eller er der bare å handle den pumpa til @TurboJens og en 1" TC barb?
Jeg har kjøpt inn en Kina-pumpe jeg tenkte å skrive en test om her på forumet (vedlagt bilde sammen med Chugger Max). En del dyrere enn Turbojens sin (ca 4000), men tåler til gjengjeld 120*C, og produserer 6 bar trykk. De leverer også billigere pumper som ikke er like kraftig, men burde være god nok. Enormt mye kraftigere enn Chugger Max.

Skal prøve å få skrevet en review ila påsken

Video som viser output fra Brewtools CIP ball
 

Vedlegg

  • PXL_20240308_133504510.jpg
    PXL_20240308_133504510.jpg
    865,3 KB · Sett: 8
Jeg har jo ikke erfaring med CIP. Så veit ikke heilt hvor kraftig stråle som skal komme ut av kula. Hvordan sirkulerer du vaskevannet gjennom bryggekjelen og gjæringstanken din da? For førstegangs vask nå satt jeg 150-liters tanken på to høyder med grønne ølkasser med en platebit på, sånn at det rant ut fra bunnventilen på gjæringstanken og ned i ei bøtte igjen der jeg hadde vannet som pumpa igjen dytta opp i topp til CIP ballen. Jeg har over 200 batcher på B80en nå og impelleren på pumpa er begynt å "få det". Sist jeg demonterte og rengjorde den så er det slark på impeller mot akslingen den sitter på, og det påvirker nok hvor mye dytt den har i seg.
Tenkte ikke på at du skulle ha CIPen utenfor B80, da er nok ekstern pumpe tingen ja, men som jeg såvidt nevnte i forrige post så vil en såpass kraftig reduksjon i diameter øke trykket, og dermed belastningen på pumpen en hel del. Men sålenge du er over min-flow (om det er oppgitt) så skal det jo gå fint.

Jeg for min del bruker BT80 pumpen til CIP internt i B80'en og setter fat og gjæringskar (Fermzilla) opp ned over CIP og det funker strålende, men jeg er ikke i nærheten av trykket i videoen.
 
Tilbake
Topp