Erfaringer med roterende CIP kule? Er alle like?

Er jo ikke lange kontakttiden vi har i forhold til faste installasjoner, vi har vel både noe syrefast og noe 304 men har ikke merket noe negativt enda
 
Mange melketanker er både 304 og 316, det som har noe å si er kontakt tid. Det er klor i pipeline som jo brukes til rens av tappelinjene. Du bør ikke la det stå, men vasker og skyller.
Vil man la ting stå over natta så er pbw kanskje tryggere. Pbw legger igjen avleiring om det står for lenge det og, men da er man lat eller uforsiktig.
 
I still cannot comprehend why hobby brewers even think of chemicals other than the “starsan” like and neutral cleaning powders….. chlor…..in your private 2 meter beer line….. buy a new one and soak the ball-lock in a neutral cleaning agent. Get real guys.

Beklager, klarte ikke å formulere meg på norsk.

Nici
 
I still cannot comprehend why hobby brewers even think of chemicals other than the “starsan” like and neutral cleaning powders….. chlor…..in your private 2 meter beer line….. buy a new one and soak the ball-lock in a neutral cleaning agent. Get real guys.

Beklager, klarte ikke å formulere meg på norsk.

Nici
Hva anser du som "neutral cleaning powders"? Mener du at PBW og Pipeline Professional er for avansert for hjemmebryggere?
 
PBW and PP are alcaline, not caustic.

PBW, PP, Starsan and the likes are safe products and easy to work with. Guidelines for these products are easy to understand.

I prefer a simple approach and would not recommend people to start experimenting with cleaning chemicals without proper competence. That was the message, actually.

Nici
 
PBW and PP are alcaline, not caustic.

PBW, PP, Starsan and the likes are safe products and easy to work with. Guidelines for these products are easy to understand.

I prefer a simple approach and would not recommend people to start experimenting with cleaning chemicals without proper competence. That was the message, actually.

Nici
Hvor ser du henvisninger til kaustiske vaskemidler i denne tråden?
 
For referanse, her er grenseverdiene Geberit setter for sine rørsystemer for forskjellige kjemikalier til desinfisering, legg merke til temperatur og kontakttid. Økes temperaturen senkes kontakttid drastisk.

Dette er rør i kobber, 316L syrefast, eller PEX plast med gjengedeler av blyfri messing:

IMG_2105.jpeg
 
14kubikk i timen er nok utopi for den pumpen, og iallefall med ditt oppsett, men det betyr vel mindre sålenge det funker :)

First Price maskinpulver skummer ikke så mye.
 
Er vel 1" tilkobling der. Har 1/2" oppå tanken min kobla på ball, men pumpa jeg kjøpte fra brewshop er for veik til å få god stråle inni tanken. Har satt det opp sånn at det renner ut fra bunn, ned i bøtta til pumpa som blåser det opp i topp igjen. Og pumpa er merket med 150 cm løftehøyde, så ja.. noen anbefalinger eller er der bare å handle den pumpa til @TurboJens og en 1" TC barb?
 
Er vel 1" tilkobling der. Har 1/2" oppå tanken min kobla på ball, men pumpa jeg kjøpte fra brewshop er for veik til å få god stråle inni tanken. Har satt det opp sånn at det renner ut fra bunn, ned i bøtta til pumpa som blåser det opp i topp igjen. Og pumpa er merket med 150 cm løftehøyde, så ja.. noen anbefalinger eller er der bare å handle den pumpa til @TurboJens og en 1" TC barb?
Max temprtur er 35⁰C, men det betyr kanskje ikke noe?
 
Max temprtur er 35⁰C, men det betyr kanskje ikke noe?
Tja, vi har brukt ei lignende til å tømme spabadet vårt når vannet skal byttes. Har ikke tatt skade av den jobben en 5-6 ganger med vanntemperatur på 39C så det er sikkert litt slingringsmonn der. Men ei pumpe må jeg jo ha hvis det skal være noe poeng med CIP.
 
Max temprtur er 35⁰C, men det betyr kanskje ikke noe?
Jeg har brukt denne pumpa til CIP av Brewtools gjæringstank en periode. Kjører PBW på 40-50C i en drøy halvtime.
Virker som at det funker bra og pumpa håndterer det fint også. Ikke vært så mye som en ulyd.
Sammenliknet med alternativene er pumpa såpass billig at om den skulle gå i stykker om 4-5 år, er det ikke værre enn å kjøpe en til, så har jeg fortsatt spart mye sammenliknet med hva en pumpe som er godkjent for slike temperaturer og med såpass bra effekt hadde kostet.
 
Jeg har brukt denne pumpa til CIP av Brewtools gjæringstank en periode. Kjører PBW på 40-50C i en drøy halvtime.
Virker som at det funker bra og pumpa håndterer det fint også. Ikke vært så mye som en ulyd.
Sammenliknet med alternativene er pumpa såpass billig at om den skulle gå i stykker om 4-5 år, er det ikke værre enn å kjøpe en til, så har jeg fortsatt spart mye sammenliknet med hva en pumpe som er godkjent for slike temperaturer og med såpass bra effekt hadde kostet.
Hvilken dimensjon slange bruker du? Jeg har 1/2" nippel inn til CIP ballen, men ser ut på Biltema sine sider at pumpa er 1" nippel på. Er det noen overgang der som er lettvint å bruke eller hvordan har du løst dette?
 
Hvilken dimensjon slange bruker du? Jeg har 1/2" nippel inn til CIP ballen, men ser ut på Biltema sine sider at pumpa er 1" nippel på. Er det noen overgang der som er lettvint å bruke eller hvordan har du løst dette?
Jeg har 2 reduksjonsnipler etter hverandre, deretter en adapter jeg kjøpte fra brewtools til deres 19mm slanger.
Er ærlig talt litt usikker på akkurat hvilke adaptre jeg endte opp med å kjøpe, men jeg tror det er:

Reduksjonsnippel 1" x 1 1/4"

Reduksjonsnippel 1/2" x 1"

Deretter - 1/2" BSP/R til 19MM Nippel

Du trenger også en pakning til sistnevnte:

På den andre enden av slangen har jeg en 19mm slange til 34mm tri-clamp adapter som jeg setter på en 60 og en 90 graders bend på toppen av CIP kula.
 
På den andre enden av slangen har jeg en 19mm slange til 34mm tri-clamp adapter som jeg setter på en 60 og en 90 graders bend på toppen av CIP kula.
Takk for linker og forklaring. Jeg hadde planlagt å bruke 1/2" slange der, men kan jo ta 19mm slange hvis det blir for lite vann med halvtoms. Hvis jeg får en reduksjonsnippel til 1/2" så kan det vel brukes gardenakobling i begge ender for enkel av/på kobling av slangen.
 
Hvis du reduserer fra 1 1/4" og ned til 1/2" for så inn i en CIP ball så tviler jeg på at det er temperaturen som tar knekken på pumpa :p

Har ikke du Steinar BT80? Pumpen i den driver lett en CIP, det er den jeg bruker.
 
Hvis du reduserer fra 1 1/4" og ned til 1/2" for så inn i en CIP ball så tviler jeg på at det er temperaturen som tar knekken på pumpa :p

Har ikke du Steinar BT80? Pumpen i den driver lett en CIP, det er den jeg bruker.
Jeg er ingen rørlegger :p
Hvis en sliten topsflo skal klare det må der være noe anna som ikke er rett med oppsett av den cip pumpa fra Brewshop.
 
Tilbake
Topp