Erfaringer med roterende CIP kule? Er alle like?

Hvordan fungerer det når du tar av ventiler etc. Vil ikke CIP da sprute "til alle kanter"? Hva med bunnventil. Tar du av det også?

Vil ikke starsan o.l. skumme veldig dersom du kjører det gjennom et slit system?
Tar av alt ja, setter på de blå silikonlokkene. I bunn setter jeg på 90 graders bend med kobling til 25mm silikonslange som returnerer til julabøtta med senkepumpe. På toppen står 8" lokk med cip-kule og 90grader 34mm bend som er koblet på senkepumpen.
Først spyler jeg tanken ren med varmtvann med gardenapistol. Resten håndteres med cip. Lar det gjerne stå å gå en time eller mer. Utgangene på siden får også en sprut med gardena med maks spredning og et par drag med blå nylonbørste. Det blir helt rent. Opplever det som lettere å få helt rent enn da jeg brukte ss-brewtech bøttene i stål.

Bruker PBW til CIP, craftclean skummer litt og anbefales ikke til CIP. Starsan må ikke brukes til siste rens, bruk saniclean, den skummer ikke. Skal bare ha litt lengre kontakttid.

(Se gjerne på youtube-kanalen til "thenextbatch", han har en fin gjennomgang av cip-rengjøring av B80, lot meg inspirere av han :) )
 
Sist redigert:
Jeg har ikke kjørt kjemiske analyser av vaskevannet eller tatt svaberprøver og dyrket på agar for å verifisere mikrobiologisk kvalitet. Det er ikke sikkert jeg har AlfaLaval-nivå kompetanse, men jeg har jobbet med R&D og kvalitet/analyse/regulatorisk innen farmasøytisk og næringsmiddelindustri i et par tiår og har en doktorgrad i kjemi som grunnutdanning. Jeg er fornøyd med det jeg får til med enkle midler hjemme, og er derfor ikke enig i deres vurdering av cip-vask av unitank for hjemmebryggere.
Riktig, da er du sikkert så nært en proff man kommer her på forumet. Mener du dette er så bra og enkelt at "alle" får til et like godt resultat og kan stole på det like bra som håndvask?
 
Tar av alt ja, setter på de blå silikonlokkene. I bunn setter jeg på 90 graders bend med kobling til 25mm silikonslange som returnerer til julabøtta med senkepumpe. På toppen står 8" lokk med cip-kule og 90grader 34mm bend som er koblet på senkepumpen.
Først spyler jeg tanken ren med varmtvann med gardenapistol. Resten håndteres med cip. Lar det gjerne stå å gå en time eller mer. Utgangene på siden får også en sprut med gardena med maks spredning og et par drag med blå nylonbørste. Det blir helt rent. Opplever det som lettere å få helt rent enn da jeg brukte ss-brewtech bøttene i stål.

Bruker PBW til CIP, craftclean skummer litt og anbefales ikke til CIP. Starsan må ikke brukes til siste rens, bruk saniclean, den skummer ikke. Skal bare ha litt lengre kontakttid.

(Se gjerne på youtube-kanalen til "thenextbatch", han har en fin gjennomgang av cip-rengjøring av B80, lot meg inspirere av han :) )
Skyller du ikke vekk PBW før Saniclean?
 
Etter inspirasjon fra denne tråden bestilte jeg denne til min Fastwasher Rack. Men er det noen som vet om plastrør med hann/hann 1/2 " NPT i litt forskjellige lengder? Tenkte at CIPen bør stå sånn ca. midt i høydemessig, og med 9 liters / 19 liter / Fermenter King blir det jo noe forskjellig behov.

Kan du kappe selv?

Evt i stål
Overgang fra NPT til BSD

Billigere med CIP også da :)
 
Riktig, da er du sikkert så nært en proff man kommer her på forumet. Mener du dette er så bra og enkelt at "alle" får til et like godt resultat og kan stole på det like bra som håndvask?
Utført som jeg beskrev over tenker jeg er helt innafor for alle ølbryggere som er interessert nok til å skaffe seg det som trengs. Bucketblaster til allrounder-tankene og fat er helt suverent. På unitank demonterer jeg, for jeg gidder ikke være usikker på om noe er igjen i en pakningskrok, som du er inne på. Å bruke en hel ettermiddag på å brygge, 500-1000kr i ingredienser og et par uker gjæring og kjenne på en usikkerhet i om jeg har gjort det rent nok, det er uaktuelt
 
Skyller du ikke vekk PBW før Saniclean?
Det gjør jeg med varmt vann. Om jeg skal sette et nytt brygg dagen etter, skyller jeg med vann, og kjører saniclean, lar det renne godt av og lukker alt. Da er den klar til å bli fylt med nytt.
Er det en stund til jeg skal brygge nytt, skyller jeg med varmt vann, lar den stå åpen og lufttørke så godt som mulig (derav varmt vann og få pipe-effekt) før jeg legger på lokk så det ikke skal bli støv og rusk nedi. Så kjører jeg saniclean dagen før eller samme dag brygging skjer. Foretrekker å lagre utstyr tørt og rent, stoler mer på det enn vått med surt vann.
 
Jeg kjøpte nå BT sin CIP, planen er å bruke 12mm slange fra 2000L/t pumpa fra Brewshop. Burde være nok trykk.. Så er det da å finne kjemikalier som funker. PBW har jeg 10 kilo fremdeles, så må vel saniclean kjøpes etter anbefaling her.
 
Bruker CIP ball med 1/"2 kobling og 1/2" slange, en chuggerpumpe og oppvaskmaskinpulver i en 100 liters VVB, deretter bare vann og så Starsann, ennå ikke hatt problemer.
 
Hva tror du om å droppe både starsan og PBW og la en cip kule stå å gå med vann opp mot 100 grader?

Jeg tenker en pumpe som tåler varmen i et kar med et varmeelement og en timer på 1 time eller 2. Varme løser opp sukker og ølrester antagelig bedre enn pbw. Og pbw har vel best effekt rundt 50 grader. Varmen desinfiserer bedre enn starsan.

Sette på varmt vann i cip og tanken er klar til bruk etterpå. Trengs kanskje et grovt filter for å skille ut møkk.
 
Hva tror du om å droppe både starsan og PBW og la en cip kule stå å gå med vann opp mot 100 grader?

Jeg tenker en pumpe som tåler varmen i et kar med et varmeelement og en timer på 1 time eller 2. Varme løser opp sukker og ølrester antagelig bedre enn pbw. Og pbw har vel best effekt rundt 50 grader. Varmen desinfiserer bedre enn starsan.

Sette på varmt vann i cip og tanken er klar til bruk etterpå. Trengs kanskje et grovt filter for å skille ut møkk.
PBW er også basisk, så basisk at det denaturerer, også hydrolyserer, organisk material mer effektivt enn bare varmt vann har anledning til. Det vil løse opp det som skal bort og holde det i løsning raskt og effektivt. Jeg er ganske sikker på at det vil bli renere med 50 grader og PBW enn med 90-100graders vann, men jeg har ikke data til å underbygge det med. Men det er basert på det jeg kan om kjemi. Desinfeksjon med varme, det har du nok helt rett i at kan konkurrere med/utkonkurrere skyllemidler med lav pH. Jeg har ikke gjort forsøk med svabring og oppdyrking på Agar for å måle forskjeller. Ett spørsmål er hvor varmt du får det på alle flater, tipper det vil være vanskelig å sikre nær 100 grader på alle flater inni tanken om du tenker at det er en 50-60 kilo stål med kjølekappe fylt med glykol i lang nok tid. kommer an på hvor stort volum vann du varmer med hvilken effekt, og hva en pumpe kan håndtere uten Kavitasjon. En pasteurisering får du nok til, men om den er bedre enn starsan/saniclean i en times tid vet jeg ikke. Det blir sikkert dyrere og det viktigste, mer risikofylt for det å ha kokende vann pumpende rundt i et sånt system med risk for at slanger hopper av/sprekker osv.

Prøv gjerne, men tenk litt på HMS og det praktiske, og om du oppnår noe som vil være bedre, eller om det blir det samme, men farligere og dyrere og mer komplisert. Kanskje en Kärcher dampvasker er tingen? Damp under trykk går langt forbi 100 grader, men da skal du tenke deg om.......
 
Hva tror du om å droppe både starsan og PBW og la en cip kule stå å gå med vann opp mot 100 grader?

Jeg tenker en pumpe som tåler varmen i et kar med et varmeelement og en timer på 1 time eller 2. Varme løser opp sukker og ølrester antagelig bedre enn pbw. Og pbw har vel best effekt rundt 50 grader. Varmen desinfiserer bedre enn starsan.

Sette på varmt vann i cip og tanken er klar til bruk etterpå. Trengs kanskje et grovt filter for å skille ut møkk.
Du trenger noe som løser opp proteiner, varmen brenner de fast. Men etter vask et det lite som slår vann på 100gr som desinfeskjon
 
Veide 155 liter tanken, den er uten ventiler og krimskrams; et stykke unna 50-60kg. Og for å ta fra en annen tråd tror jeg at biltema hjula på 70 kg stk tåler fint den tanken her med 120-130 liter øl nedi.

received_200529252757605.jpeg
 
Jeg kjøpte nå BT sin CIP, planen er å bruke 12mm slange fra 2000L/t pumpa fra Brewshop. Burde være nok trykk.. Så er det da å finne kjemikalier som funker. PBW har jeg 10 kilo fremdeles, så må vel saniclean kjøpes etter anbefaling her.
Eller kjøpe syre på felleskjøpet, vi bruker kombi og syre. kombi er klorbasert og tar vanvittig fint, skyller og kjører syre etterpå. til melkeanlegg og fungerer perfekt til ølbrygging. skummer ikke. blitt andre navn nå bare alfa laval men fungerer
 
Eller kjøpe syre på felleskjøpet, vi bruker kombi og syre. kombi er klorbasert og tar vanvittig fint, skyller og kjører syre etterpå. til melkeanlegg og fungerer perfekt til ølbrygging. skummer ikke. blitt andre navn nå bare alfa laval men fungerer
Er det mulig for privatpersoner å kjøpe? Har du noe spesifikke linker eller produktnavn hadde jeg satt pris på det! :)
 
Er det mulig for privatpersoner å kjøpe? Har du noe spesifikke linker eller produktnavn hadde jeg satt pris på det! :)
Litt store volum, men du er vel i målgruppa her


 
Eller kjøpe syre på felleskjøpet, vi bruker kombi og syre. kombi er klorbasert og tar vanvittig fint, skyller og kjører syre etterpå. til melkeanlegg og fungerer perfekt til ølbrygging. skummer ikke. blitt andre navn nå bare alfa laval men fungerer
Klor i varmt vann korroderer rustfritt, så jeg ville tenkt meg litt om før jeg brukte for mye av det.

Offshore så begynner varmtvannsrør i 316L typisk å lekke etter rundt 15år for de som tilsetter klor, og da snakker vi klorkonsentrasjoner som er godkjent i drikkevann.
 
Tilbake
Topp