Erfaringer med Vermont Ale Yeast (Conan)

Trodde det var ganske vanlig at gjærstarter gjorde seg ferdig på under 24 timer på magnetrører?
Opplever det som normalt. For moro skyld og bekreftelse måler jeg SG på vørteren jeg heller av etter den har stått i kjøleskapet og flokkulert. Typisk 1.010'ish

Har brygget en 'Sommerøl' med Vermont Ale Yeast (Conan). Den både lukter og smaker tørt korn. Minner om det første minuttet av meskingen når kornet treffer det varme vannet, og den tørre skyen av finmalt korn henger i luften og fyller nese og lunger... Den bringer frem gode brygge-minner, men ingen gode smaks-minner. Mulig dette er de samme usmaken @Odland fikk i sitt brygg - i så tilfelle skjønner jeg hvorfor den ble dumpet. Jeg gjorde ingen store feil under bryggingen, og gjæringen har jeg hatt ST(C)ålkontroll på.
Dersom den ikke endrer karakter i løpet av noen uker, går den i sluket.

Min DIPA med Yeast Bay Vermont har stått på dunken i 11 dager nå og er ferdig utgjæret.

Det både lukter og smaker først og fremst (hoppy) alkohol. Håper virkelig dette bedres til den blir ferdig.

OG 1,070, FG 8,8 Brix, skal tilsvare ca 1,014 (mot BeerSmith's anslag på latterlig lave 1,008.) Mesket på 64 grader. IBU ca 100.

har brygget et par ganger med denne nå og må si den er litt småsær? Flokkulerer dårlig og bruker særdeles lang tid på på å karbonere naturlig. Mulig det er jeg som tenker feil, men dette er jo i utgangspunktet en engelsk gjærstamme, og da forventer jeg raskere utfelling en hva jeg opplever i dag? Mulig den takler tørrhumling dårlig, da det jeg tapper på flaske ser veldig uappetittelig ut. Lukter guddommelig dog..

Kort oppdatering: Flasket i går og det smakte bra. FG endte imidlertid på 1,016 ifølge hydrometeret, noe som var en del høyere enn forventet. Noen som har lignende erfaringer, sammenlignet med for eksempel WLP001?

Min hadde OG 1.06 og FG 1.01 uten noe tilsatt sukker. Gjæret på 18-22c. Flokkulerte også dårlig, men jeg gikk inn for å få den karbonert så fersk og juicy som mulig, og cold crashet heller ikke. Karbonert på en god uke, og smakte veldig bra.

Denne gjæren har jeg hørt mye bra om av folk som har hørt mye bra om den. Men det virker ikke som alle her er helt enig. Noen som har flere vellykkete øl med denne? Hvordan er den i britiske øltyper?

Jeg har gitt opp denne må. Jeg har prøvd den to ganger med et halvt års mellomrom (ny gjær begge ganger), men jeg klarer ikke å få den til å gjære ut nok. Kjedelig at det du vil skal bli en tørr IPA stopper på 1,016 når du sikter mot 1,010.

Sist redigert:
Jeg har gitt opp denne må. Jeg har prøvd den to ganger med et halvt års mellomrom (ny gjær begge ganger), men jeg klarer ikke å få den til å gjære ut nok. Kjedelig at det du vil skal bli en tørr IPA stopper på 1,016 når du sikter mot 1,010.
Pitchet du adekvate mengder, eller helte du bare røret i og krysset fingrene? Hvordan står det til med oksygensituasjonen?

Pitchet du adekvate mengder, eller helte du bare røret i og krysset fingrene? Hvordan står det til med oksygensituasjonen?

Stor starter, ren O2, full temperaturkontroll etc. Alt tilsynelatende gjort etter boka. Når det da likevel blir bom, takker jeg for meg i denne omgang.

Stor starter, ren O2, full temperaturkontroll etc. Alt tilsynelatende gjort etter boka. Når det da likevel blir bom, takker jeg for meg i denne omgang.
Har 6 brygg bak meg på denne.. Første generasjon stoppet på 1.018 om jeg ikke husker heeeerlt feil.. 2.generssjon dro den ned mot 1.012.. Har kun lovord om denne gjæren.. Men er nok litt smak og behag

Jeg har brukt den 5-6 ganger og den har ligget på c.a. 78-81% utgjæring hver gang. 1. gen. var litt vel lite flokkulerende men fra 2. gen. og utover var det ikke noe problem. Racka og tørrhumla en best bitter gjæret med denne gjæren i går... den hadde stått 3 dager på 19.5 C og 11 dager på 21 C og den var krystall-klar. Gjæret ble liggende i en solid kake i bunnen av gjæringskaret omtrent helt til siste dråpe var tappet over i nytt kar.

Smaksmessig så er den helt fin. Har ingenting å utsette på den. Bruker heller denne enn WLP001/US-05. Den gjærer kanskje ut litt vel mye for min smak. Litt som WLP007 så synes jeg det blir litt tørt for Engelske ales. Men det funker bra på tørre, velhumlede, Amerikanske ales.

Merker egentlig ikke så mye til alle de fantastiske smakene gjæret etter sigende skal gi ølet, jeg synes det virker som et ganske nøytralt gjær... men nå skal det sies at jeg har stort sett brygget Amerikanske IPA'er med dette gjæret. Blir spennende å se hvordan bitteren blir med dette gjæret kontra IPA'ene.

Det skal jeg gjøre. Har også en Engelsk IPA stående til gjæring med denne gjæren, men den er ganske kraftig humlet så jeg vet ikke helt hvor mye gjæret kommer til å prege den.

Skal komme med en oppdatering når jeg finner det ut om et par uker.

Har 6 brygg bak meg på denne.. Første generasjon stoppet på 1.018 om jeg ikke husker heeeerlt feil.. 2.generssjon dro den ned mot 1.012.. Har kun lovord om denne gjæren.. Men er nok litt smak og behag

Mine (dårlige) erfaringer er med første generasjon, så det kan jo være at det ligger noe i det...

Min første generasjon (Amerikansk IPA med 5% rørsukker) gikk fra 1.063 til 1.012. Nøyaktig 80% utgjæring. Til sammenligning gikk den andre generasjonen (også Amerikansk IPA med 5% rørsukker) fra 1.064 til 1.011. Utgjæring på 81.9%.

Begge mesket på c.a. 66 C.

:D Den står fremdeles i carboy'en. Sjekket den for 4-5 uker siden og da var den på 75.1% attenuation. Gjæret fra 1.050-1.012,5. Endte opp på c.a. 5%

Den hadde en merkelig bismak som jeg tror kom fra at jeg dumpet 0,25l høstet slurry i carboyen først og så tappet over vørter fra kjele igjennom hoprocket. Glemte at det var en del varm vørter igjen i hoprocketen fra resirkulering av vørter på c.a. 68 C før nedkjøling. Det som var igjen i hoprocketen ble selvfølgelig ikke nedkjølt så den literen eller 3 med vørter som var igjen i hoprocketen holdt kanskje 35-40 C eller noe da den traff gjæren og selv om det raskt kom 17-18 graders vørter etter den så ble det nok dannet en del usmaker i den ferdige ølen som resultat av dette. Ganske amatørmessig... :oops: men det var sent og jeg var nok litt stressa (og kanskje litt brisen :D).

Uansett. Jeg har ikke hatt hjerte til å dumpe den og har siden da vurdert om jeg skal tørrhumle skiten ut av den med c-humle eller bare ofre den til dodraugen...

Så jeg vet fremdeles ikke hvordan Vermont Ale passer til Engelske ale dessverre. :(

Har 88% utgjæring på min 6. generasjon, og det var med 60 minutters mesking på 68C. Første g hadde bare 78% og var innafor specs men nå er den blitt et mutert monster. Er veldig glad i denne gjæren og kommer til å brygge de samme neipa ølene med wlp644 og 1318 London III til sammenligning

Tilbake
Topp