Erfaringer med Wyeast Octoberfest

Nå har jeg forsøkt to ganger å få i gang en starter med en pakke Oktoberfest fra Wyeast. Begge ganger har det vært helt mislykket. Ikke tegn til liv, verken etter å ha "smakket" posen og latt den stå ett døgn i påvente av svelling, eller deretter latt den gå i gjærstarter med magnetrører i et døgn. Pakkene har begge ganger stått noen måneder i kjøleskap før de ble tatt ut og forsøkt startet. Oppbevart i døra, altså ikke for kaldt. Produksjonsdato har for begges vedkommende ligget ca 5 måneder tilbake i tid, så de skulle vel ikke ha daua allerede? Den første ble kjøpt fra Petit via postordre, den andre fra Vin og Bar - butikksalg. Er denne gjærsorten spesielt uholdbar, eller har jeg bare vært uheldig med behandlingen frem til jeg fikk mine pakker i hende, tro? Konkret så var den siste pakken merket med prod.dato slutten av juni -09, kjøpt hos VoB i begynnelsen av september og har altså stått i kjøleskapet hjemme i snart tre måneder.

Kanskje du skulle latt den få et døgn eller to til på magnetrøreren?
Jeg laget nettopp en starter av Wyeast Kölsch som var produsert i februar-09. Det tok et par dager på røreren før fargen begynte å bli litt mer 'caffe latte'. Da jeg pitchet brygget med denne, kom den som et skudd etter 4-5 timer.

På en pakke som er såpass gammel kan du regne med ca 10% gjenlevende gjærceller i følge MrMalty. Det tar derfor tid å få synlig aktivitet med såpass gammel gjær. Et råd er å begynne med en liten starter på 2-3 dl i ei flaske og riste denne ofte for å se om det blir noen synlig aktivitet. Når dette begynner å gjære godt kan det hele helles i en større starter.

EDIT: Ved å pitche en gjærmengde tilsvarende 10% av en pakke i 4L starter får man bare ut ca 1,3 pakker. Dersom pakken hadde vært helt ny hadde man fått 4,7 pakker. Ved først å sette en starter (som går helt ut) på 3 dl og så pitche dette i en 4L starter får man 2,9 pakker.
Alle tall er ca, og pakker refererer til innholdet i en pakke Wyeast Aktivator (100.000.000.000 celler)

MVH
Børge

Jeg brygget en Oktoberfest med den samme gjæren (Juni-09) fra Vin og Bar. Jeg reagerte på at pakken brukte veldig lang tid på å blåse seg opp, flere dager. Men jeg lager alltid startere i 2 trinn for å få nok celler, så gjæringen ble vellykket. Andre gjærpakker jeg brukte fra samme leveranse fungerte bra, det er kansje som du tror at denne gjæren har litt dorligere holdbarhet. Men ølen ble veldig bra så til tirsdag brygger jeg en ny Oktoberfest.

Takk for respons! Mulig jeg var en smule for utålmodig. Lot starteren stå en stund lenger, utenom røreren, ristet litt i blant, og nå ser det faktisk mer ut som en gjærslurry (bunnfall) av en viss størrelse (og cafe-latte-farget) i bunnen av erlenmeyerflaska. At væsken i gjærlåsen ikke har vist tegn til bevegelse kan kanskje skyldes at gummikorken i flasketuten ikke satt tett nok, slik at CO2 slapp ut den veien. Hvis det da overhodet var/er snakk om gjæring på det stadiet og ikke bare reproduksjon? Må innrømme at jeg ikke har disse detaljene helt i hodet. Åkke som, nå skal jeg prøve å bytte til ny fersk vørter og la den stå ytterligere en stund på magnetrøreren, så får jeg se.

Ikke bruk gjærlås på gjærstartere! Du får bedre gassutveksling med aluminiumsfolie.

Gahr skrev:
Ikke bruk gjærlås på gjærstartere! Du får bedre gassutveksling med aluminiumsfolie.

Har alltid brukt alufolie inntil nå  :biersmile: Gummikorken skal få tilbake plassen sin i rekvisitakassen umiddelbart.

Tilbake
Topp