Erfaringer med Wyeast 3944?

Kriss

Norbrygg-medlem
Jeg prøvde denne gjæren til Belgisk Wit. Mesket 1 time på 65 grader. OG på 1050. Luftet vørteren med oksygen i ett minutt med gjennomstrømning på 1 L/min. Hadde 1 L starter og pitchet på 18 grader og økte til 21/22 i løpet tre døgn. Opplevde kraftig stormgjæring med skum over alt i gjæringsskapet flere ganger. Måtte ta ut og vaske gjærlåsen ditto ganger. Sprayet godt med Starsan, men var urolig for infeksjon. Den siste uken har det vært moderat og de siste dagene liten aktivitet mens FG har falt til 1006. Det er nå femten dager siden jeg hadde i gjær og det ser ut som aktiviteten endelig har stoppet opp. Jeg synes ølet virker litt tynt, men er ikke i stand til kjenne ulukt eller usmak. Er denne gjæren i stand til å bringe FG så langt ned eller er forklaringen villgjær som enten ikke gir usmak eller som gir aromaer som min nese eller gane ikke er i stand til å fange opp?
 
Det er ganske høy utgjæring ja. 88%, Wyeast oppgir 72-76%. Oksygenet kan jo ha noe å si. Etter at jeg begynte med 02 så har alle mine øl gjæret lengre ned enn en del mer enn før, og et stykke mer enn det som er oppgitt fra produsenten. 65C mesking gir jo også relativt god utgjæring. Hvis du ikke har bobler i ølet enda så føles det litt tynnere ut enn et øl som er karbonert, litt vann-aktig, særlig med den FG'en.

Litt fritt etter hukommelsen. I følge boken yeast så gir 60 sec med 1L/min en PPM i 20 (?) liter vørter med OG 10.77 en PPM på 9,2.
Hvorvidt lavere OG opptar mer oksygen vet jeg ikke.
 
En liten korrigering:

Jeg tappet denne på flaske i dag. Finlesing etter at alt skummet hadde løst seg opp i måleglasset viser FG i underkant av 1008. Så da blir det muligens mer tilforlatelig.
 
En liten korrigering:

Jeg tappet denne på flaske i dag. Finlesing etter at alt skummet hadde løst seg opp i måleglasset viser FG i underkant av 1008. Så da blir det muligens mer tilforlatelig.
Har en wit stående med denne gjæren, og opplever akkurat det samme. Mesket på 65 grader, OG 1050 og nå etter 4 uker gjæring er SG 1006. Smaker ok, men litt tørt til wit å være. Hvordan ble din etter karbonering?
 
Tilbake
Topp