Erlenmeyerkolben sprakk under kok

Borgar skrev:
De skal da for pokker tåle koking?

Det avhenger av materialet og etter det jeg har forstått er de ikke beregnet for koking på elektrisk plate.
Du er helle rikke den første som har repportert om dette.
 
Kokte på gass i dette tilfellet. Trodde noe av poenget var nettopp at man skulle kunne koke i kolben:-/
 
de skal i utgangspunktet tåle koking på gass.
jeg har kokt på min uten skade, og min gamle kaffetrakterkanne tålte alt.  ;D
Synd de ikke lages i samme kvalitet som dem, selv om de i utgangspunktet faktisk skal være det....
 
Må være dårlig kvalitet på de, min også sprakk. Kan ikke skjønne det  :)
 

Vedlegg

  • IMG_1365.JPG
    IMG_1365.JPG
    1,6 MB · Sett: 934
sukkerlake, men glemte den bort. Det begynte å demre litt, når brannalarmen i andre etasje på kjøkkenet begynte å ule...
 
Er ikke sikker, men tror det finnes 2 typer erlenmeyerkolber. Den med borsilikat-glass er egnet for koking over åpen flamme. (Og den er selvfølgelig dyrere enn den andre typen)
 
Erlendso skrev:
Er ikke sikker, men tror det finnes 2 typer erlenmeyerkolber. Den med borsilikat-glass er egnet for koking over åpen flamme. (Og den er selvfølgelig dyrere enn den andre typen)



Torga skrev:
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Erlenmeyer-kolbe (Tror ikke den er kalt opp efter noen som het Erlend Meyer... ;-) ), k

http://en.wikipedia.org/wiki/Erlenmeyer_flask

Det er greit å skille mellom Type flaske, og hvilket materiale den er laget av.

En Erlenmeyer-kolbe er ikke nødvendigvis i borosilikat/ Pyrex

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,12437.0.html
 
Jeg koker heller vørter for gjærstarteren i gryte på komfyren. Deretter legger jeg aluminiumsfolie over gryta og kjøler den i et kalt vannbad. Deretter heller jeg over i Erlend Meyer Kolben og setter igang magnetrøreren.

Det neste blir vel at jeg lager en dedikert spiralkjøler for starteren med bremserør ifra Biltema.
 
Torga, hva mener du med stempling på kolben?  Ser ikke noe stempling annet enn G-G 17. Er det stempelet du sikter til?

Nå sprakk imidlertid kolbe nr 2/2. Denne gang sprakk den ikke under koking, men mens den stod og kjølte ned i friluft. Den gikk ikke helt i stykker, men det har kommet en sprekk i glasset på undersiden. Hørte det knakte i glasset mens den stod og kjølnet, men så ikke skaden før jeg hadde helt gjæren i brygget.

Begynner å bli litt skeptisk til kolbene fra Bryggeland hva varme angår. Sist gang sendte de meg ny kolbe uten å nøle. Lurer på om de er like hjelpsomme en gang til?
 
Knut1 skrev:
sukkerlake, men glemte den bort. Det begynte å demre litt, når brannalarmen i andre etasje på kjøkkenet begynte å ule...

Det må være et heftig kjøkken! To etasjer og greier....!! ;D
 
Knut1 skrev:
Må være dårlig kvalitet på de, min også sprakk. Kan ikke skjønne det  :)

Vannkoking er ca 100 grader.
Vann og sukker blir betydelig varmere, og varmere når vannett fordamper, ved 150 grader har nesten all vann fordampet .
 
Borgar skrev:
Torga, hva mener du med stempling på kolben?  Ser ikke noe stempling annet enn G-G 17. Er det stempelet du sikter til?

Med stempel/ merking mener jeg det som står på kolben. Det skal vise hva den er laget av. Gg17 Indikerer at den skal være laget av borosilikat. Den skal derfor tåle varme bra.

Når er det vell slik at ikke ALT av stempling nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Kort fortalt så får man det man betaler for.

Mulig Bryggland har noe dokumentasjon på disse kolbene.
 
Jeg kjøpte nylig en 5l Erlenmeyerkolbe fra Bryggselv. Kan jeg lage/koke gjærstarter i denne på keramisk topp, uten problemer tro?
 
Ole Bråten skrev:
Jeg kjøpte nylig en 5l Erlenmeyerkolbe fra Bryggselv. Kan jeg lage/koke gjærstarter i denne på keramisk topp, uten problemer tro?

Jepp, det er halve poenget med erlendmeyerkolbe ;) Hvis du setter kolben i vannbad i vasken etterpå, for å kjøle den ned til romtemp, ikke ha høyere vannstand i vasken enn vørter i erlendmeyerkolben.
 
Bjarte H skrev:
Ole Bråten skrev:
Jeg kjøpte nylig en 5l Erlenmeyerkolbe fra Bryggselv. Kan jeg lage/koke gjærstarter i denne på keramisk topp, uten problemer tro?

Jepp, det er halve poenget med erlendmeyerkolbe ;) Hvis du setter kolben i vannbad i vasken etterpå, for å kjøle den ned til romtemp, ikke ha høyere vannstand i vasken enn vørter i erlendmeyerkolben.
Okei, takk for svar :)
 
Borgar skrev:
Begynner å bli litt skeptisk til kolbene fra Bryggeland hva varme angår. Sist gang sendte de meg ny kolbe uten å nøle. Lurer på om de er like hjelpsomme en gang til?

Bryggeland selger en god del "kina-dritt" (bryggeland-folkets egne ord*). Disse kolbene er ikke brosilikat-glass og er overhodet ikke egnet for direkte varme.




(*) Ja de sa faktisk det.. og hvorfor de ikke bryr seg nok til å bytte ut kinadrittet med litt mer ordentlige ting som uansett ikke koster så mye mer, er beyond me.
 
Tilbake
Topp