Et par spørsmål om whirlpool med iwaki wmd-20 og platekjøler

Jeg har nå endelig fått utstyret koblet sammen:

Jeg har nå en 60L labbdunk med vannkoker-elementer, en iwaki WMD-20 og en platekjøler fra bryggeland:

http://bryggeland.no/bryggeutstyr/kjoling/platekjoler-12-plater.html

jeg fikk i dag testet oppsettet i praksis, og det ble lite whirlpool-effekt. Jeg klarte å få innholdet til å rotere sakte, men det var det.

Jeg går ut ifra at den største flaskehalsen i systemet er platekjøleren, og vurderer dermed å bytte den ut. Men med hva?

En annen ting er pumpa. Den ble jævlig varm! Jeg har kjøpt 220V-versjonen billig på ebay. Jeg tenkte at det er jo 230V i Norge, så det er under 10% avvik, hvilket burde gå fint. Men, når jeg tok frem multimeteret her i stad oppdaget jeg at jeg har 259V i veggen. Da er det kanskje ikke så rart at ting blir litt varmt? Kan jeg koke bort litt av denne spenningen med motstander eller noe sånt??
 
Når på døgnet målte du? Hvis du bor i nærheten av trafostasjonen så vil du få ganske saftig spenning når konsumet i nabolaget er som størst da hafslund skrur opp spenningen for å kompensere.

Det du evt kan gjøre er å kjøle ned til en grad eller to over dit du vil, koble fra kjøleren og whirpoole uten den de siste par gradene.
 
Jeg målte spenningen i 8-9tiden, og jeg bor tydeligvis veldig nær trafoen! Med mindre multimeteret mitt har fått seg et kakk.. Men bør jeg til med en motstand eller trafo her for å gi motoren lavere spenning? Er det normalt at den blir så varm at man ikke kan ta på den?

Jeg kommer nok til å teste whirlpool med kjøleren frakoblet neste gang, men da dukker det opp et par spørsmål til: hvor lenge bør whirlpoolen gå? Trenger vørteren å hvile mellom whirlpool og overføring til gjæringskar?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Sist redigert:
Du bør sjekke hva den er rated for. De fleste apparater er vel rated 220-240 som vel er 10% slingringsmonn, noen produsenter tar i litt mer og fjør at apparatene skal tåle mer.

Synd å brenne ut ei pumpe for tidlig iallefall.

Kanskje du kan sette på en motstand av noe slag ja? Evt noe med powercon eller annet så du kan fjerne den fra kjeden hvis du brygger på formiddagen det kanskje er lav spenning.
 
Du kan også sjekke med everket:
”Spenningen skal under normale driftsforhold være 230/400 V + / - 10 % i
leveringspunktet. Forskriften omhandler spenning, spenningsdipper, frekvens, transienter
og overharmoniske med mer”.

Her er et kort utdrag av de viktigste kriteriene:
Spenning:
For 230 V gir kravene et intervall på 207–253 V, tilsvarende 400 V, 360-440V
Forskriften beskriver at spenningen skal ligge innenfor +/- 10 prosent i 95 prosent av tiden,
målt over en tidsperiode på 1 uke med 1 min. måleintervall.
Hurtige spenningsvariasjoner innenfor +/- 5 prosent er normalt, innenfor +/- 10 prosent er
også definert som normalt i spesielle tilfeller noen ganger per dag.
 
Nettselskaper har et krav om å holde spenninga på 230 +- 10%. Ring og klag, eller send epost med bilde av voltmeter over 253 så pleier de å justere ned.

Sent fra min C6903 via Tapatalk
 
Greia er at folk som bor lengre bort fra trafoen vil få en langt lavere spenning. Derfor skrur de den opp, og "det går ut over" de som bor nærmest trafoen, da de har et langt lavere spenningsfall inn i boligen enn de som bor i ytterkanten av nettet. Det spørs vel litt hvem de skal please mest.
 
jeg må nesten dobbeltsjekke med et annet multimeter, for jeg bruker ikke mitt til daglig. Har aldri opplevd feil målinger før, men bruker ikke AC-skalaen spesielt ofte. Hvis jeg finner at to multimetere viser det samme skal jeg ringe og klage. Takk for veiledning!
 
Tilbake
Topp