Etiketter

Ser på bilder rundt om kring at mange lager etiketter til flaskene sine, jeg er nybegynner, men kunne tenke meg og vite litt mer om etiketter til ølflasker ? Noen som kan hjelpe ? :skaal2:
 
Bare lek deg med Photoshop eller annet bildebehandlingsprogram, tekstbehandling, eller god gammeldags penn/pensel.
Skriv eventuelt ut og klistre på med limstift. Da er du godt i gang. :)
Jeg forsto ikke om det var noe konkret du lurte på, hvis ikke er dette en grei universaloppskrift.

Her er det også en gylden mulighet for inkludere barn og familie i bedriften.  ;D
 
Prøv: http://www.says-it.com/seal/

Der kan du lage etiketter gratis!     
 
(klippet fra Erlendso på ølportalen)

Ellers lager jeg mine i Microsoft Publisher.  Beersmith har også noen templates du kan laste ned, da får du gammeldagse ovale etiketter hvor du kan endre garger og tekst etter eget ønske.  myownlabels.com lar deg også designe etiketter, men så skal du kjøpe selve lappene fra dem igjen.  Ikke direkte billig.

mvh Trygve
 
Her er det enda en sånn side, som har veldig mange maler til øletiketter!

http://www.beerlabelbuilder.com/
Velg 'Jumbo' og update preview, og så er det bare å høyreklikke og 'save as' for å lagre etiketten på dataen. Etterpå kan man f eks bruke Photoshop eller Gimp for å fullføre arbeidet og skrive ut etikettene.
 
På Binders selger de etiketter. "Avery" A4 ark inndelt i ruter med lim, feks No. 3660 (97x67,7 mm 8 stk) eller No.3661 (70x6,77 mm 12 stk). Gule pappbeholdere med 100 ark. Tror det koster 250-300kr. Du kan også laste ned gratis programvare. Bruk programmet til å printe ut på litt tynt papir og bruke skummet?melk som lim fungerer også. Selv om fargene som ikke er vannfast kan gli litt ut.
Til kegs bruker jeg C 2542 (2 stk 178x127 mm). Da får jeg 2 etiketter pr ark som jeg fester med tape på fatene.
janh
 
janh skrev:
Du kan også laste ned gratis programvare. Bruk programmet til å printe ut på litt tynt papir og bruke skummet?melk som lim fungerer også. Selv om fargene som ikke er vannfast kan gli litt ut.

Pga det så skriver jeg ut etiketter med laserskriver, da laserskrivere bruker toner og ikke blekk (som kan flyte). Fungerer fint, og etiketten (eller i det minste det som står trykt på den) er vannfast!
 
Tar opp igjen denne tråden...

Jeg har forhørt meg litt med å få trykt opp og stanset (ovale) etiketter på rull.
Prisen var imidlertid forholdsvis avskrekkende.
Det må imidlertid være mulig å få gjort dette til en overkommelig pris, kanskje i utlandet ?
Noen som har prøvd/sjekket - eventuelt har noen linker ?
 
Eduard skrev:
Pga det så skriver jeg ut etiketter med laserskriver, da laserskrivere bruker toner og ikke blekk (som kan flyte).

På alle hobby/male/tegne-butikker får man også kjøpt fixativ på sprayboks. Brukes vanligvis til å 'forsegle' kulltegninger. Nå også til å gjøre øletiketter fargestabile!
 
Lars skrev:
BorBar: Hørt med kopisenteret Øien & Indergård? (www.oikopi.no)
Ja, og prisen der var ikke så ille på trykk.
Stansing var litt dyrere - men fortsatt overkommelig.
Dette var imidlertid ikke på selvklebende, men på vanlig papir....
Kan høre med dem igjen - på selvklebende...
 
tomv skrev:
Jan Erik skrev:
Jeg bruker http://www.beerlabelizer.com/ , limstift saks og laserprinter.
Fungerer greit for meg selv om det tar litt tid å klippe ut etikettene.
den var bra! selv om den ikke takler æøå.
men det er jo en beta. kanskje han ordner det hvis det kommer nok donasjoner fra Norge

Sendte en mail til Andy Biggs som har laget siden og her er svaret jeg fikk:


Hi Jan,


Some of the fonts I use do not support the Scandinavian/Norwegian letters. But next time I do an update to the site I will make sure I add them to all the fonts that do support the letters. That way at least half the labels should work well for you guys up there in Norway. I once visited your country and cycled down to one of the Fiords on the Old Navvy Road. It was a pretty amazing journey.


Cheers


Andy Biggs
www.andybiggs.net
+64 (0)21 0256 7269
 
Om man leker seg litt i et bildebehandlingsprogram (f.eks. photoshop) kan man lage akkurat de etikettene man vil :)

Jeg kjøpte en bunke med 100 ark med 8 klistremerker på hvert (ca 10,5x7,5cm) for 150 kroner på bokhandelen, og printa ut på laserskriver (funker sikkert like fint på blekkskriver). Blir ikke så ille pris, da. De var litt i største laget for 0,33-flasker, men så veldig bra ut på halvlitersflasker fra nøgne ø :)
 

Vedlegg

  • etiketter(2).jpg
    etiketter(2).jpg
    134,7 KB · Sett: 7.472
  • Etiketter(1).jpg
    Etiketter(1).jpg
    262,8 KB · Sett: 7.320
says-it.com var jo bare helt rå, da. En måned til jeg skal sette mjøden min, men forelsket meg litt i etiketten jeg kom frem til av to grunner:
1. Forrige batch smakte ape-piss (antakelse, men om det stemmer burde apen til lege, for det smakte *rart*)
2. Skal være sterk, sterk. Burde nesten like gjerne bare tilsatt litt honning i vodka :p
 

Vedlegg

  • seal.gif
    seal.gif
    40,7 KB · Sett: 6.947
Lars Kvanum skrev:
says-it.com var jo bare helt rå, da. En måned til jeg skal sette mjøden min, men forelsket meg litt i etiketten jeg kom frem til av to grunner:
1. Forrige batch smakte ape-piss (antakelse, men om det stemmer burde apen til lege, for det smakte *rart*)
2. Skal være sterk, sterk. Burde nesten like gjerne bare tilsatt litt honning i vodka :p
Genial! :D
 
Tilbake
Topp