Ett kjøleskap, to gjæringskar, en temperaturprobe

Som sagt - eg har eit kjøleskap der eg får plass til to 25 liters gjæringskar, det eine over det andre. Eg har ein STC-1000 og nokre varmekabler som varmekilde. Spørsmålet er: korleis skal eg rigge til oppsettet for å sikre best mulig temperaturkontroll? Skal brygge to Lervig Lucky Jack ølsett, den eine med WLP001 gjær og den andre med US-05. Det eg er redd for er at det blir temperaturforskjeller i dei to gjæringskara, ikkje minst fordi kjøleelementet er øverst i kjøleskapet og derfor vil være nærmare det eine gjæringskaret enn det andre.

Så.... er det nokon hobbyfysikarar der ute som har tankar om korleis eg best kan rigge dette til?

Ikke no problem tror jeg. Kjøleskapet bør ikke slåes hyppig av/på pga. slitasje på kompressor, rigg STC1000 med kompressor forsinkelse som er stor nok. Jeg bruker maks som er 15 minutter hvis jeg husker riktig. Jeg ville ha satset på at dette utligner seg greit/termisk masse vs. likevekt i temp. luft eller hva det nå heter. Kanskje andre mener noe annet. Grenser for hvor nøye en skal være var det sagt i en annen tråd her

Sett evt inn en vifte for å få sirkulasjon av luften. Med lik OG og samme gjær blir det nok ikke rare variasjonene.

Uansett går det nok fint, litt ulik temp kan det sikkert bli oppe vs nede men godt øl blir det nok uansett.

Gjorde det samme selv en gang, hadde ca 1 graf forskjell på de to bøttene (jeg brukte ikke vifte). Ene var med 001 og andre med 007 men samme vørter. Etter stormgjæringen har uansett gjærtype fint lite å si siden varmeutviklingen er minimal.

Kjøp en STC til og kjør uavhengig kontroll på begge... Har en Wit og en IPA I skapet nå...går fin fint , ganske ulik profil på disse... Varmekabel på IPAen og 100W ovn til Witen, hvor proben forøvrig ikke er montert på karet men henger I lufta, slik at den kan få stig naturlig utifra 18 gr I omkringliggende luft...

Takk for gode tips! Ein ekstra STC er nok sikkert den beste løysinga på lengre sikt om det blir fleire brygg samtidig, dette prosjektet vart meir eit unntak då vi skal bruke Clarity Ferm og lage 25 liter glutenfritt øl i bursdagsgåve til svigermor. Det vart for grusomt å ikkje skulle få ein del å drikke sjølv....

Takk for gode tips! Ein ekstra STC er nok sikkert den beste løysinga på lengre sikt om det blir fleire brygg samtidig, dette prosjektet vart meir eit unntak då vi skal bruke Clarity Ferm og lage 25 liter glutenfritt øl i bursdagsgåve til svigermor. Det vart for grusomt å ikkje skulle få ein del å drikke sjølv....

Hvis du skal oppgradere til en ekstra STC tipper jeg det fungerer bra med varmebelter rundt gjæringstankene, slik at varmen justeres individuelt av hver sin STC. Så parallellkobler du kjølereleene i STC'ene, slik at hvis en eller begge STC'ene ønsker kjøling, blir kjøleskapet satt i gang. Dersom kun en av STC'ene ønsker kjøling, mens den andre ønsker varme, lar dette seg også gjøre. Du vil nok bruke litt mer strøm enn om du hadde individuelle kjøleskap, men tipper du klarer å holde gjæringstemperaturen der du ønsker, i begge bøttene. I alle fall så lenge du ikke lager en saison og en pils samtidig.

Hvis du skal oppgradere til en ekstra STC tipper jeg det fungerer bra med varmebelter rundt gjæringstankene, slik at varmen justeres individuelt av hver sin STC. Så parallellkobler du kjølereleene i STC'ene, slik at hvis en eller begge STC'ene ønsker kjøling, blir kjøleskapet satt i gang. Dersom kun en av STC'ene ønsker kjøling, mens den andre ønsker varme, lar dette seg også gjøre. Du vil nok bruke litt mer strøm enn om du hadde individuelle kjøleskap, men tipper du klarer å holde gjæringstemperaturen der du ønsker, i begge bøttene. I alle fall så lenge du ikke lager en saison og en pils samtidig.

Det er slik eg tenker sjølv, men greit å få det bekrefta av andre. :)

Tilbake
Topp