To pils til gjæring i ett kjøleskap???

Leho

Norbrygg-medlem
Hei alle!
Vurderer å brygge to lyse lager, over to dager. Disse vil i tilfelle gjære i samme kjøleskap med STC kontroll.
For å få plass må den ene bøtta settes rett på den andre (Europriskar m. flatt lokk), med en smal plate e.l. for vektfordeling.
Spørsmålene mine er som følger:
1. Tror dere mitt gamle kjøleskap tåler vekten? (det nederste karet står på en hylleplate av tre, ca 2 cm tykk)
2. Vil det nederste karet tåle vekten av det øverste?
3. Hvordan bør jeg gå frem for at begge karene skal få optimale temperaturforhold med et døgn mellom bryggingene?
4. Er dette bare en dårlig ide, som jeg bør glemme ASAP og nøye meg med å lage en lager?

Jeg tenker å gjenbruke gjær fra en tidligere lager, forutsatt at den fortsatt lukter friskt og godt.
 
1) Kjøleskapet tåler nok fint vekten...
2) Sannsynligvis ja, vekten står jevnt fordelt loddrett på karet under og i den retningen er karet ganske så sterkt. Prøv med vann først og se hva som skjer
3) Tempen vil nok bli ganske jevn, om de skal gjære på en lav temperatur (type 8-9-10) grader i flere dager tror jeg ikke du skal bekymre deg.
4) Jeg synest det er en god ide.

Gjorde nylig nesten det samme selv - satte ca 20 liter Münchener Helles og 12 liter pils. Lagde begge bryggene samtidig og satte de samtidig til gjæring i samme kjøleskap. Etter smaken å dømme på de ferdig gjærede men ikke karbonerte bryggene hadde ikke noe gått galt.

Jeg har et høyt kjøleskap med glasshyller. Går fint å sette 20 liter til gjæring på hver av de. 2 cm treplate med et spenn på kanskje 50 cm tåler mye vekt.

Jeg lagde bokhylle i 19mm MDF for en stund siden, spennene på hylleplatene var 62 cm. Jeg testet ved å stille meg selv stående på en fot på midten av en Etter litt god gyning opp og ned klarte jeg dog å knekke den, men statisk belatning gikk helt fint.
 
Har vurdert det samme og kommet fram til at et varmebelte til hvert av karene burde gjøre susen. Men nå finner jeg ikke linken på bryggeland...

Det går nok på den måten du først skisserer, dog. Jeg ville droppet gjærlås og lagt på blow-off tube, eller bare alufolie.
 
Du kan jo legge noen tynne planker på lokket og bruke en slange på det nederste karret i en flaske med litt vann i. om du har 5cm å gå på i høyden da..
 
image.jpg Funker greit med meg iallfall ,har to laminatplater imellom gjæringskara ,bruker Ut 200 på øverste gjæringskaret .har tempraturstrips på begge gjæringskara og dei viser stabil temperatur og har noke sitteunderlag bak på øverste der kjøledelen på skapet er.
 
Vis vedlegget 17150 Funker greit med meg iallfall ,har to laminatplater imellom gjæringskara ,bruker Ut 200 på øverste gjæringskaret .har tempraturstrips på begge gjæringskara og dei viser stabil temperatur og har noke sitteunderlag bak på øverste der kjøledelen på skapet er.
Takk for alle tips. Skapet mitt er ikke så høyt, så jeg må nok stable dem på hveramdre, med blowhose. Skal teste belastningen med vann i i kveld, første brygging i morgen :)
 
Tilbake
Topp