26 grader ja, jeg trodde romtemp var det som er greia. Har smakt mine to første etter en uke i romtemp og det er helt fint, selv om det faktisk kunne vært en anelse mer bobler. Jeg vet ikke hvis det er tempen eller tiden?
Pleier å bruke romtemp (stua) i 10-14 dager. Sjekker etter dette. Om det ikke har god karbonering gir jeg det en uke til. Om det fremdeles ikke har god karbonering rister jeg opp bunnfallet. Sjekker en uke til. Om ikke enda, rister igjen og setter varmere. Om ikke da - drikker det lell.
Bedre tålmodighet du Odland enn meg da skjønner jeg. Leste en plass at NØ karbonerte på 30gr i tre dager før de gikk over til tvang. Slet litt med futt i flaskene før. Etter at tempen ble skrudd opp har jeg ikke hatt det problemet.
Jeg styrer varmekablene i badstua.. med Brewtroller og SSR
Pleier å bruke romtemp (stua) i 10-14 dager. Sjekker etter dette. Om det ikke har god karbonering gir jeg det en uke til. Om det fremdeles ikke har god karbonering rister jeg opp bunnfallet. Sjekker en uke til. Om ikke enda, rister igjen og setter varmere. Om ikke da - drikker det lell.
Jeg pleier å la mine flasker stå 20-22c i 2 uker før jeg prøver første flaske, det har fungert bra
Men vil co2'en "feste" seg bedre i ølet over tid? Synes jeg har merket at øl som har fått stå 1-2 mnder etter karbonering både har mer holdbar kullsyre og bedre skum.
Jeg pleier å la mine flasker stå 20-22c i 2 uker før jeg prøver første flaske, det har fungert bra
Men vil CO₂'en "feste" seg bedre i ølet over tid? Synes jeg har merket at øl som har fått stå 1-2 mnder etter karbonering både har mer holdbar kullsyre og bedre skum.
Men jeg har også merket forskjell innenfor batcher, at noen flasker har bedre skum enn andre. Slik som jeg har gjort er at jeg har fylt sukkerlake i et gjæringskar, og så tappet over ølen i dette, for å så tappe på flasker.
Gjær faller vel til bunns. Så med mindre man er veldig rask så vil jeg tro at de flaskene man tapper sist er de som blir mest karbonert? Hvis dette stemmer, bør man kanskje whirpoole med jevne mellomrom under tapping?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.