Ettergjæring av alkoholsterke øl

Jeg lurer på et par elementer i forbindelse med siste brygget.

En juleøl OG 1.123 og FG 1.039, altså ca 11%ABV.
Konsistensen/kroppen/fylden er over kanten ekstrem (omtrent som rå saft).

Denne skal flaskekarboneres med tilsetting av sukkerlake (håpet jeg), men leste et sted at dette ikke var spesielt gunstig med så høy ABV?
Hva gjør jeg i så tilfelle hvis ikke?

Alternativt, så vurderer jeg å spe ut ølen med noe vann, først og fremst for å senke ABV noe (som egentlig ikke er et mål) men for å gi en noe lettere kropp.

Hvordan blir regnestykket antall liter vann = reduksjon i volumprosent alkohol osv.

Har noen eventuelt andre tips og eller råd?
Jeg får ikke fat-tappet dette ølet, det skal i flasker og modnes til jul.

Det går nok fint å flaskemodne dette, til og med uten å tilsette ekstra priminggjær, ettersom du har helt til jul for at det skal bli klart. Jeg ville imidlertid tilsatt ca 2gr fersk hydrert tørrgjær (til 25L, jeg bruker vanligvis S05) ved flasking for å få litt fortgang i prosessen. Å spe ut ølen høres ut som en mindre god idé. Store øl er jo tøft.

Du ville altså ha tilsatt 0,08g tørrgjær og 6g sukker pr liter ved flasking? Kan jeg rehydrere tørrgjæren i sukkerlaken da? Beklager, har aldri gjort dette før og må ha det inn med teskje.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mengdene virker bra. Gjæren rehydreres i eget kokt og nedkjølt vann (rundt 25grader), du trenger en liten mengde. Jeg pleier å gjøre dette i et shot-glass. Rør/rist litt på gjæren i vannet mens den tar til seg vannet i løpet av en halvtime, så kan den blandes i omstikkingskaret sammen med sukkeret og ølen.

Tilbake
Topp