Europris, Bratberg Kompaktbrygger, BB30, BB60, Speidel 20 eller Speidel 50?

terje_kristensen skrev:
Da trenger jeg vel bare noen dunker fra Europris, hydrometer og desinfiseringsting, så kan jeg begynne å brygge?
Trenger jeg desinfiseringtingene før jeg skal ha ølet på fat

Du bør desinfisere alt som kommer i kontakt med vørteren etter kok, så du trenger det på søndag. Jeg anbefaler Starsan fordi den skummer mye, da er det lett å se at du dekker alle flater. Skummet er forøvrig helt ufarlig, så det gjør ingenting om det blander seg litt i ølet ditt. Inntil du får dette kan du desinfisere med klor, men da må du huske å skylle godt.

terje_kristensen skrev:
Nå går torsdag til restaurant-besøk i byen, fredag til kåring på Lervig og lørdagen til årsfest med jobben.. så kanskje søndagen kan være en god bryggedag? klar i toppen og med fullt pågangsmot :)

Klar i toppen dagen etter årsfest med jobben? Jobber du i kirken?

Lykke til på søndag, husk at du skal kose deg mens du holder på! Jeg sørger alltid for at kaffen er klar, radioen på og at ikke ungene løper mellom beina på meg.
 
@RoganJosh, kanskje jeg skal vente til neste helg.. Da er ungene hos de de "andre" foreldrene, og vi har huset for oss selv. Kanskje smake på litt kjøpeøl mens jeg lager mitt eget... Klar i toppen på søndag fordi jeg har tatt en reboot av hjernen på lørdagskvelden :)

@Sam
fermenteringsdunk. er det gjæringsbøtte fra europris, eller må jeg kjøpe noe annet i tillegg?
hydrometer. igjen, kan jeg benytte fra europris, eller må jeg kjøpe noe bedre?
desinfeksjonsmiddel. Bestiller 32oz fra bryggselv, 1 gallon virket litt mye ved første gangs kjøp.
termometer. er det for å ha i rommet, på gjæringsbøtta, bb30 eller i pannen (les foran på hodet)? noen spesiell, eller kan jeg kjøpe det også på europris?

hvis du sier at alt må kjøpes på bryggselv, så kjøper jeg alt på bryggselv :)
 
jeg veit ikke hva europris har men ...
bruker den selv: http://www.bryggselv.no/products/meske-termometer 32oz starsan hålder i ca 1år for meg, http://www.bryggselv.no/products/star-san-32oz-94dl
på de billige bøtter er det sikkert samme kvalitet, ellers har bryggselv mange ulike å velge: http://www.bryggselv.no/categories/bryggeutstyr-gjaeringskar-gjaerlaser-og-tappek og en sånn passer bra på bøtten :) http://www.bryggselv.no/products/lcd-termometer-strips-032c
du kan eventuellt sjekke prisene mot europris, og se hvor det er billigst :)
 
Mens du venter på ting og tang kan det være greit å kjøre en stimulert brygging med riktige mengder vann etc. Prøve å holde temperaturer osv. Jeg syntes jeg lærte utstyret litt å kjenne ved å gjøre det...

Eehh.. de ølsetta var kanskje ikke helt nye, vurdere ny gjær?
 
hmmm.. Lurer på om du Terje er naboen?  :ilike:
Brygger selv med BB30 ,,,, og av og til BB60 som jeg "låner"..
Jeg kjører i gang min BB30 på fredag el lørdag så det er bare til å stikke innom i kjelleren,, ..

Selv vurdere jeg sterkt å kjøpe en BB60, ,,, og når jeg blir voksen skal jeg ha en speidel 50...:)
Kjøper det meste på bryggselv.no ,, gjær bøtter/korker på euro pris...
:ilike:

Rune
Tuånå 5
 
Korker på Europris, de fra Saga med skumgummi eller noe slik inni? Hvordan funker de? Har en pakke liggende, ikke turt å bruke dem til annet enn øl fra fat som skal drikkes i løpet av 24 timer. Synes de ser litt utrygge ut...?
 
[sup]Korker på Europris, de fra Saga med skumgummi eller noe slik inni? Hvordan funker de? Har en pakke liggende, ikke turt å bruke dem til annet enn øl fra fat som skal drikkes i løpet av 24 timer. Synes de ser litt utrygge ut...?[/sup]

Det er de fra Saga ja,, har fungert til nå.. men ser nå forskjellen på dem fra Euro pris og dem eg har kjøpt på bryggselv....  har ikke tenkt så mye på det....
 
He he. Hei nabo!

Det e jo genialt. Jeg må komme innom og kikke på.

Gir du en lyd når noe skjer? Sender nummer på PM.

@Hans Einar, det er sikkert ikke dumt, nei. Lekebrygge litt :)
Har ikke lest på settene, men skal gjøre det før jeg setter igang. Takk for tips.
 
Tilbake
Topp