Europris, Bratberg Kompaktbrygger, BB30, BB60, Speidel 20 eller Speidel 50?

jeg gikk for en bb30, men synes speidel frister... men blir nok noen hundre liter mer på bb30 før den tid...

Det jeg ville ha gjort er å funnet en medsammensvoren eller tre... Brygger du 2 ganger i måneden... så er det fortsatt 28-29 dager den speidelen står ubrukt....
Og den er ganske lett å flytte..

Speidel og maltmølle er fellesutstyr, så kjøper man seg småtingene og gjærkar selv.
 
Mitt utstyr er sponsa av lånekassa og har vært en fin måte og komme inn i hobbyen på.
Det  er vertfall en rimelig variant.
coop 10l kjele til 99 kr
Gjæringspann  og litt diverse utstyr fra europris ca 600kr
Meskepose fra kappahl 49
Med dette utstyret har jeg kunnet brygge ekstrakt brygg på ca 20l og allgrain biab på ca 10l.

Så det går å brygge øl med utstyr under tusenlappen.
Det som funker dårligst av europris utstyret er korketanga og heverten. Så jeg ville ha lagt litt mer penger i de.

Har 5 brygg med dette utstyret, men nå er oppgraderings planene klare!
 
Selv om man ikke har trang økonomi, er det alltid morro å gjøre ting så billig som mulig!
Ting som du MÅ ha uansett:
Gjæringskar med gjærlås, Europris. Ca 150,-
Hydrometer med målebeger, Europris. Ca 100,-
Hevert med flaskefyller, kjøp stor utgave. Ca 230,-
Steketermometer fra IKEA, 60,-(Kan også brukes til steking! ;))
Billigste flaskealternativet er plastflasker med skrukork til 400,- for 48x0,5l. Her lærer du fortere, siden du kan kjenne på hvor harde de blir og du unngår flaskebomber. Det er alltid greit med noen flasker selv om du går over på fat senere, så jeg tar ikke flasker med i regnestykket. En god kapselpåsetter til glassflasker koster ca 600,-, kjenner du noen i utebransjen får du alltids flasker de ikke får pant på.
SÅ - anbefaler jeg å ta mål av steikeovnen i komfyren din og kjøpe den største gryten som går inni, som regel er det plass til hyttekjelen fra Biltema. (Den er på 25l, og gir i alle fall 15 liter brygg) Ca.470,- .BIAB  meskepose med stoff fra IKEA som nevnt over, ca 30,-
Du er nå klar til å brygge tipptopp allgrainøl.
Du bruker kokeplaten på komfyren din til å nå mesketemperaturen, heller i kornet og setter kjelen inn i steikeovnen og får på denne måten GLIMRENDE kontroll med mesketemperaturen.(Mao gratis tempkontroll) Etter å ha tatt ut posen lar du kjelen kvile en time, ALL trub legger seg i bunnen og du kan tappe av klar søtvørter til gjæringskaret. Fjern trub fra kjelen og hell søtvørteren tilbake. Kok på vanlig måte.Til kjøling kan du sette gjæringskaret i dusjen, sette gryten oppi så den hviler på håndtakene (eller på noen mursteiner i bunn) ,og sette dusjslangen i bunnen av karet. På med kaltvannet, du vil hele tiden ha vannstand høyere enn nivået i kjelen og utbytting av vann, som renner over kanten og ned i sluken. Dette kjøler nesten like raskt som spiralkjøler, som ellers ville kostet noen hundringser. For å kompensere for avdamping heller du i is i stedet for vann for ytterligere rask kjøling. (Frys literblokker i plastposer) Hell vørteren tilbake i gjæringskaret gjennom BIABposen, og den fanger opp nesten all humle. (Kjekt å ha selv om du har Speidel) Etter dette kommer gjæringsprosessen, men den blir lik uansett hvilket bryggeutstyr du velger. (Men man kan lage veldig billig magnetrører av pcvifte og blomstervase fra IKEA, og sette en liten termostatstyrt ovn i en bod/kasse der det er kaldere enn ønsket gjæringstemp.
Du har nå brukt under 500,- på utstyr som du måtte hatt uansett, samt 30,- på en meskepose som også er fin å ha uansett, samt 470,- på en kjele som alltid er god å ha!
Mao har du brukt ca. 500,- som du STRENGT tatt ikke hadde trengt om du hadde gått rett på en Speidel.
Og du lager fantastisk øl!  :skitbra:
Kjør et par sånne brygg, så finner du fort ut om dette er morro! Dette oppsettet er uansett flott til små batcher som et tillegg til f.eks Speidel.  :biersmile:
 
Hei.

Vi er en kompisgjeng som kjøpte Speidel 20l høsten 2012, og har ikke angret et sekund.
For å få mest mulig øl i løpet av en lørdag, så mesker vi i Speidelen, og koker på en krabbekoker type stor med tilhørende kjele.

Det blir vel til at vi invisterer i Speidel 50l eller enda en 20l om en stund for å få mest mulig øl når vi først er i gang.
Slik vi brygger nå, er det ingen problem å brygge 80-120 liter på en god lørdag.

Som mangen andre skriver i tråden her, så er jo alt utstyret i tillegg noe du må ha uansett hvilke produkt du velger å meske/koke i.

Men Speidelen er såpass enkel i bruk at vi kan ha oss en god lunsj + pusle på med andre ting på selve bryggedagen.

- Bjørn
 
For å få ned prisen og uppe mengden man kan meske og koke med BIAB re. Fossdals forslag, så kan man lage en boiler (som man da også mesker i) ved kjøpe en gjæringsbøtte (120,-) og en vannkoker (99,-). Skru ut elementet fra vannkokeren, lag hull i gjæringsbøtta og monter elementet. Blir 1/2 prisen av en 26 liters kjele, samt vil kunne holde 33l (eller 60l med en labb dunk). Velprøvd tilnærming, mye brukt i storbritannia. Slipper å ta hensyn til om kokeplata takler kjelen evt. er kraftig nok. For å holde på temperaturen under mesking kan man enten bare slenge på dyner, dunjakker, pledd o.l., eller kjøpe et billig liggeunderlag på Biltema som man stropper fast. Funker som gull.
 
Tror jeg har en god ide om hvordan jeg skal gjøre dette nå. Det blir 3 steg til Speidel 50.
Steg 1:
Europris
Utstyr
a. Raider kjøkkenet til mor. Mener hun har en gryte som hun laget saft i for 25 år siden.
b. 2 gjæringsspann (1 for gjæring, og 1 for ettergjæring). Begge kan brukes i fremtiden.
c. Hydrometer. Kan brukes i fremtiden
d. Hevert med flaskefyller. Kan brukes i fremtiden.
e. Kanskje flasker (hvis ølet blir ferdig før fatet blir bestilt og levert)
f. Masse desinfiseringsutstyr (kan brukes i fremtiden
Forbruksvarer
g. Muntons gold continental pilsner (europris)
h. Gjær (kan jeg kjøpe turbogjær eller gjærsett som selges på europris)?
i. Homebrew beer enhancer (istedet for sukker)
j. Masse rengjøring og desinfiserings «ting»
Med dette oppsettet kan jeg lage «øl», og vise kona at her er det penger å «spare». Når jeg har gjort dette 2-3 ganger går vi over på steg 2. Årsaken til dette vil være at vi må begynne å lage «skikkelig» øl.
Utstyr
a. Bratberg Kompaktbrygger (kan selges med noe tap).
b. Tilbehørspakke til overstående (kan selges med noe tap).
c. Trenger jeg noe mer?
Forbruksvarer
d. Gjær (hos ekte bryggebutikk)
e. Humle (hos ekte bryggebutikk)
f. Thats it?
Nå begynner ting å fungere bra, tenker jeg. Da «må» feinsmeckeren frem å fremstille det ypperste av øl, nå som «alle» vil besøke oss å smake på godsakene  Da er det ikke noe valg utenom en Speidel 50.
Steg 3.
a. Selg Bratberg Kompaktbryggeri med tilbehørspakken
b. Kjøp Speidel 50.
Estimert tid: 18 mnd.
God plan? Noen mangler?
 
Punkt g. og h.;
Gjær følger med ølsettene; bruk kun gjær til øl når du brygger øl. (mao dropp h. i steg 1.)

Edit;
En liten meningsyting her... ;) Jeg tror ikke man kan lage en bedre øl på en Speidel50 kontra en BB60 f.eks... Mér behagelig kanskje, hvis man brygger mye og ofte, men prisforskjellen kan ikke forsvares med kvaliteten på brygget... :)
 
Eventuellt for en lavere sum enn tapet du kalkulerer på å selge Bratbergen, så kjøper du en kjøleboks, en labb-dunk, 2-3 vannkokere til 99kr på Clas O å en kveil kobberrør på Biltema.

Bygger da et oppsett med kjøleboksen som meskekar og koker i Labb-dunken.
Hopper da direkte på All-grain og slipper å kjøpe ølsett på Europris og å faktisk å kjøpe Bratberg i det heile.

Det du trenger i tillegg må du ha uansett hvilket oppsett du bruker.

Søk på forumet her hva Gahr begynte med.. Andrimne bryggeri.

Eg har prøvd å "brygge" fleire av kit'a fra Europris, blandt annet det du planlegger. Erfaringen eg har gjort er grunnen til at eg anbefaler deg å hoppe glatt over punkt 1 i planen din..

Når du da skal oppgradere så kjøper du Speidel.
 
Bare som n kommentar. Det er mange alternativer når det gjelder utstyr. speidel er ikke synonymt med godt øl.
Den er et hjelpemiddel for å lage godt øl. Men det finnes masse annet godt utstyr som også gjør jobben.

Husker selv når jeg begynte.... Da trudde jeg at for å lage godt øl så måtte man ha en speidel. Og begynte slik du beskriver nå 3 steg til speidel. For å gjøre lang fortelling kort det ble ingen speidel og angrer ikke :biersmile:
Og det har blitt noe batcher etterhvert
 
vurderte en Speidel 20L selv når min BB30 bli borte i posten, men Speidel 20L er mindre enn en BB30 eller Brattberg, så det var ikke aktuell. 50L Speidel og BB60 må man uansett flytte ølet ut av karet når man fjerner kornet.

Bli disse 3 da:
http://www.bryggselv.no/products/boilermaker-56l-15-gallon http://www.bryggselv.no/products/kjele-50l-med-tappekran-og-lokk3
http://www.bryggselv.no/products/induksjonsplate-pro-3500w
er kjempefornøyd og at jeg kan bygge ut mye på den i fremtiden :)

Var som jeg leste på et post her på forumet en gang, vil du at speidel lager øl til deg eller vil få hjelp av utstyret for å lage øl selv? :)
 
må kjøpe lit isolering ellers går det greit, men bruker ikke boilermaker til koking.
 
Bernts skrev:
terje_kristensen skrev:
det ultimate bryggeutstyret mitt vil ha en knapp hvor det stod: "DO IT", og så kom det øl ut av tappetårnet. Så jeg er på jakt etter det som hjelper meg mest mulig (til minst mulig pris) :)

Da ville jeg ha prøvd ekstraktbrygging.

Det er uansett viktigere hvordan du gjærer ølet enn hvordan du får sukkeret ut av kornet. Så gjæringskontroll burde være pri en..

Enig med dette, prøv ekstraktbrygging. Sannsynligvis lager en vel så bra øl med ekstrakt som med all grain.
Kjøp et ekstraktsett hos f.eks bryggselv (ferdig humlet), kjøp gjeldene tørrgjær og følg anvisning fra nettsiden deres: http://www.bryggselv.no/pages/hvordan-brygge-med-olsett Rehydrering av tørrgjær kan du hoppe over.
Kjøp gjæringsdunk på europris, vask og skyll med kaldt vann. Det er godt nok, viss du ikke ønsker å kjøpe star san for desinfisering ennå.
Sett til gjæring i to uker, tapp over til en annen dunk, rør inn 6g sukker pr liter (oppløst i varmt vann)
Steriliser nødvendig antall glassflasker i ovn, 10 min 100 grader. Overfør til flasker med hevert. Kork og la stå til ettergjæring i to uker.
Det du trenger med dette, er to dunker, ekstraktsett, en pk gjær (ikke noe europris tull), hevert, flasker, håndkorker, korker. Anbefaler også hydrometer, men er strengt tatt ikke helt nødvendig.
Liker du det, fortsett hobbyen på ekstraktnivå (m steeping av spesialmalt) eller gå til all grain-nivå. Selvfølgelig er det masse annet utstyr som er kjekt å ha, men det er ikke et must.
 
Jeg vil anbefale trådstarter å droppe kit fra Muntons. Kjøp heller DME(Dry malt extract), kok dette i en time med full humleprofil, du får et mye bedre reultat! Dette kan du koke i en 10l gryte, hell i karet og tilsettkaldt vann fra springen, om du trenger mer kjøling kan du bruke kjele i kar i dusj som jeg beskrev i forrige innlegg. Bruk f.eks. 2500g lys DME og 500g Amber DME . En pakke Safale05 og 100g humle av en eller annen sort alt etter hvilket øl du vil ha. Jeg granterer at resultatet blir MYE bedre! :biersmile: 
 
Sam skrev:
vurderte en Speidel 20L selv når min BB30 bli borte i posten, men Speidel 20L er mindre enn en BB30 eller Brattberg, så det var ikke aktuell. 50L Speidel og BB60 må man uansett flytte ølet ut av karet når man fjerner kornet.

Bli disse 3 da:
http://www.bryggselv.no/products/boilermaker-56l-15-gallon http://www.bryggselv.no/products/kjele-50l-med-tappekran-og-lokk3
http://www.bryggselv.no/products/induksjonsplate-pro-3500w
er kjempefornøyd og at jeg kan bygge ut mye på den i fremtiden :)

Var som jeg leste på et post her på forumet en gang, vil du at speidel lager øl til deg eller vil få hjelp av utstyret for å lage øl selv? :)


Jeg ville valgt blichmann boilermaker med autosparge. Fantastisk bra å brygge på og får et veldig bra utbytte. Siste brygg 91%
 
Kjoygard skrev:
Sam skrev:
Bli disse 3 da:
http://www.bryggselv.no/products/boilermaker-56l-15-gallon http://www.bryggselv.no/products/kjele-50l-med-tappekran-og-lokk3
http://www.bryggselv.no/products/induksjonsplate-pro-3500w
er kjempefornøyd og at jeg kan bygge ut mye på den i fremtiden :)

Hvordan funker boilermakeren din på induksjon? Har innmari lyst på en, men er skeptisk etter mange tilbakemeldinger om at den ikke fungerer optimalt.

Funker på induksjon. Men ikke veldig bra. Så funker bra til mesking. Jeg mesker med den og koker i en annen kjele. Veldig fornøyd med boilermaker og autosparge. Silbunen er et must. Klarere vørter har jeg aldri sett :)
 
Rutof skrev:
Sam skrev:
vurderte en Speidel 20L selv når min BB30 bli borte i posten, men Speidel 20L er mindre enn en BB30 eller Brattberg, så det var ikke aktuell. 50L Speidel og BB60 må man uansett flytte ølet ut av karet når man fjerner kornet.

Bli disse 3 da:
http://www.bryggselv.no/products/boilermaker-56l-15-gallon http://www.bryggselv.no/products/kjele-50l-med-tappekran-og-lokk3
http://www.bryggselv.no/products/induksjonsplate-pro-3500w
er kjempefornøyd og at jeg kan bygge ut mye på den i fremtiden :)

Var som jeg leste på et post her på forumet en gang, vil du at speidel lager øl til deg eller vil få hjelp av utstyret for å lage øl selv? :)


Jeg ville valgt blichmann boilermaker med autosparge. Fantastisk bra å brygge på og får et veldig bra utbytte. Siste brygg 91%

Eg har ingen store formeiningar om dette personleg. Men Jamil Zainasheff advarer mot for høgt utbytte fordi dette kan medføre uttrekk av tanninner og anna som kan gi usmak i ølet. Difor siktar han mot ein effektivitet rundt 70 %. Eg veit ikkje om dette berre er av teoretisk interesse eller om det er noko i det. Sjølv har eg oppnådd maks 83 % effektivitet utan at eg kan seie at dette gav usmak til ølet.
 
Stopp tappingen  av mesken når du når 1010 så unngår du masse tanniner. Ellers er det viktigere med jevne meskeresultater enn verdensrekorder i utbytte.
 
3 step to Spedeil 50 så veldig fornuftig ut. Har noen få kommentarer til steg 1.
2 gjæringskar, ja du trenger 2, men ikke for ettergjæring. Du trenger det til omstikking, der du kan blande inn sukkerlake f.eks. (For karbonering på flaske)
Flasker: kjøp tomflasker på Kiwi, Rema osv. Du betaler bare panten. Litt ekstra arbeid med vask selvsagt, men du går garantert tilbake pengene for investeringen. (Bare å pante de etterpå.)

Og forbruksvarer: prøv gjerne europris ølsett, jeg startet der selv, men vurder om du vil bytte det ut med et ølsett fra f.eks bryggselv.no. Da er du sikrere på å få en fersk pakke. Ølsett fra europris gir ok øl (spør du meg), men det er nok ikke the best of the best. Når det settet står til gjæring, så har du 2 uker med en grusom ventetid... bruk de ukene på å starte med å lese deg opp på ekstraktbrygging. Ingen behov for nytt utstyr, alt du trenger er andre råvarer. Kjøp boken "brewing classic styles" og du har ett lass med gode oppskrifter du kan brygge på det oppsettet. Om du vil prøve allgrain, før bratteberg-bryggeriet kommer (steg 2), så kjøper du deg en gardin, og prøver BIAB. Jeg har tenkt meg akkurat samme stegmodellen, og etter 18 mnd, så er jeg faktisk fremdeles på steg 1, og brygger ekstraktbrygg med godt resultat. Tid og penger gjør at jeg ikke har kommet meg helt videre ennå. :)
 
Da har vi hoppet glatt over steg 1, og kjøpt oss en BB30 (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,13209.msg128232.html#msg128232) med 4 ølsett fra olbrygging.no.

Da trenger jeg vel bare noen dunker fra europris, hydrometer og desinfiseringsting, så kan jeg begynne å brygge?
Trenger jeg desinfiseringtingene før jeg skal ha ølet på fat, eller kan jeg kjøpe det samtidig som jeg kjøper tappetårnet? eller er det noe jeg kan kjøpe i butikken?

Ser tappetårn-pakkene skal være tilgjengelige igjen fra 10.02, så da er kanskje ølet klart til fatet og tappetårnet er på plass... :)

Nå går torsdag til restaurant-besøk i byen, fredag til kåring på Lervig og lørdagen til årsfest med jobben.. så kanskje søndagen kan være en god bryggedag? klar i toppen og med fullt pågangsmot :)

wish me luck!
 
Tilbake
Topp