Europris ølsett

Hei alle sammen. Nå har jeg etter mye lesing og etterforskning på ølbrygging endelig kjøpt mitt første øl settfra Europris, 2 dunker, slange , hydrometer og gjærlås
Tenkte å begynne forsiktig med et ferdig sett og ta det derfra

Er det noen nybegynnere sånn som meg som har prøvd det nye tsjekkiske ølsettet fra Europris?

Fikk forresten med et lager sett med dunkene, er det noe godt?

Jeg har aldri prøvd meg på øl, men har laget en del vin som ble godt.
 
Kan bare fortelle videre det jeg har hørt. Hiv gjæren og kjøp skikkelig gjær. F.eks 34/70. Bruk 2 pakker. Gjæres i 14 dager rundt 10-12 grader. Så tørrhumling. Ca 40 gram saaz og hev temp til 15 grader. La stå ca en uke. Skal bli godt øl. Tenkte å prøve det selv om en mnd tid.
 
Kan bare fortelle videre det jeg har hørt. Hiv gjæren og kjøp skikkelig gjær. F.eks 34/70. Bruk 2 pakker. Gjæres i 14 dager rundt 10-12 grader. Så tørrhumling. Ca 40 gram saaz og hev temp til 15 grader. La stå ca en uke. Skal bli godt øl. Tenkte å prøve det selv om en mnd tid.

Hei. Jeg har laget 4 brygg siden jeg postet dette ( et av dem står og karbonerer nå på flaske, st Peters IPA) Det første, tsjekkisk ølsett fra Europris, lagde jeg som det sto på boksen med sukker. Den ble skikkelig dårlig. Hadde 0 temp kontroll. Ble noe av det beiskeste jeg har smakt og kasta hele batchen. Geordie Lager settet lagde jeg med bedre øl isteden for sukker. Den var heller ikke god. Skuffelsen stoppet meg ikke og med det neste brygget etter ble jeg fornøyd. Det var et Danish style sett. Lagde den med DME og 200 gram sukker. 4 uker på flaske og det var digg! St Peters IPAen er jeg skeptisk til , var noe med smaken jeg ikke likte før flasking, skal la denne stå i 2 uker på flaske og 2 til på kald lagring. Så får vi se.
Det jeg har lært er følgende:
-Temp. Kontroll er kjempe viktig.
-Ikke bruk sukker
-ikke begynn hvis du ikke har god tid
-Bruk star San.

Skal brygge en Mangrove Jacks New Zealand Pale Ale i kveld. Dette settet kommer med humle.

Brygget etter har jeg tenkt å lage Danishen igjen med 1 kg Lys Spraymalt denne gangen også skal jeg tørrhumle med ca 50 gr cascade etter 5 dager

Alt blir fjæret på 20 gr da jeg ikke har mulighet til noe annet.

Sender med et lite bilde av Danish style jeg ble fornøyd med :D
 

Vedlegg

  • IMG-20170126-WA0004.jpg
    IMG-20170126-WA0004.jpg
    73,4 KB · Sett: 109
Jeg satt et ST Peters IPA sett nå sist, har stått 2 uker nå i kjelleren.
Humlet dette med cascade i tillegg, men det er litt ''syrlig'' smak på ølet.
Håper det bare trenger litt mer tid.

Nå har jeg et ST Peters Cream Stout stående til gjæring, tar et mål av det på kommende torsdag, da har det stått en uke.
 
Jeg satt et ST Peters IPA sett nå sist, har stått 2 uker nå i kjelleren.
Humlet dette med cascade i tillegg, men det er litt ''syrlig'' smak på ølet.
Håper det bare trenger litt mer tid.

Nå har jeg et ST Peters Cream Stout stående til gjæring, tar et mål av det på kommende torsdag, da har det stått en uke.

Mitt st. Peters IPA ble skikkelig beskt. Selve vørteren var også utrolig besk. Synes at smaken har roet seg et hakk nå, men ikke mye. Det er 2 uker siden jeg satte den på karbonering. Ellers fin farge og bra med skumfastehet. Leste et sted på nettet at denne ble mye bedre etter 2-3 måneder på flaske.
St Peters cream stout? Den har jeg ikke prøvd. Spennende håper du forteller litt om den når den er ferdig. Jeg har hørt at st Peters ruby red skal være kjempe god. Holder selv på med et Mangrove Jack New Zealand Pale Ale fra bryggselv. Skikkelig spent på denne. Kommer med ekte humle som man skal tørrhumle med. Tok en sg i går, etter 1 uke gjæring. Smakte godt! Eneste jeg hatet med denne var at gjæren tok kjempe lang tid før å sette i gang. Nesten 50 timer!
 
Det kan jeg si deg, MANGE her inne begynte med sånne ølsett. Å erstatte gjæren er nok ikke dumt.
 
Mitt st. Peters IPA ble skikkelig beskt. Selve vørteren var også utrolig besk. Synes at smaken har roet seg et hakk nå, men ikke mye. Det er 2 uker siden jeg satte den på karbonering. Ellers fin farge og bra med skumfastehet. Leste et sted på nettet at denne ble mye bedre etter 2-3 måneder på flaske.
St Peters cream stout? Den har jeg ikke prøvd. Spennende håper du forteller litt om den når den er ferdig. Jeg har hørt at st Peters ruby red skal være kjempe god. Holder selv på med et Mangrove Jack New Zealand Pale Ale fra bryggselv. Skikkelig spent på denne. Kommer med ekte humle som man skal tørrhumle med. Tok en sg i går, etter 1 uke gjæring. Smakte godt! Eneste jeg hatet med denne var at gjæren tok kjempe lang tid før å sette i gang. Nesten 50 timer!

Gi det litt tid å se om det blir bedere. Du er vant med IPA øl fra før?
Skal gi en oppdatering på Stouten når jeg har kommet videre med den.

Har faktisk et ST peters ruby red sett her også som jeg skal sette så det blir ca klart til påsketiden, tror det kan passe fint :p
Hørt mye bra om det.

Pale Alen, er fra en slik Pouch som dem selger?
Tenkt å prøve noen av dem selv, så gi en lyd på hvordan det ferdige resultatet blir!

Gjæringen starter som regel innen 20 timer for meg, dehydrerer alltid gjæren først da.
 
Gi det litt tid å se om det blir bedere. Du er vant med IPA øl fra før?
Skal gi en oppdatering på Stouten når jeg har kommet videre med den.

Har faktisk et ST peters ruby red sett her også som jeg skal sette så det blir ca klart til påsketiden, tror det kan passe fint :p
Hørt mye bra om det.

Pale Alen, er fra en slik Pouch som dem selger?
Tenkt å prøve noen av dem selv, så gi en lyd på hvordan det ferdige resultatet blir!

Gjæringen starter som regel innen 20 timer for meg, dehydrerer alltid gjæren først da.

Ja jeg har drukket en del IPA. Mest hansa og Aas da. Hvor kjøpte du st Peters ruby red henne? Blir dyrt i frakt på disse. Hadde vært fint å kunne kjøpe på butikken New Zealand Pale Alen er en "pouch" ja. Det er den første fra dem jeg prøver. Det med gjæren var visst vanlig for typen gjør i dette settet .mangrove Jacks West coast 44. Leste på nettet at den har en utrolig "Lag" tid. Noen hadde ventet opptil 96 timer! Tok en SG og synes det lover godt.
Skal gjøre som du sier. La IPAen stå en stund. Værre kan den jo ikke bli

Må bare si jeg digger dette forumet.
 
Jeg har satt st.peters. Ipa'en en gang. Jeg var ikke veldig imponert. Det smakte imo ikke IPA, men mer som en bitter kanskje. Tror den kunne blitt MYE bedre med us-05 og ordenlig humle (ikke pulver "humle", som smaker fy ...)
 
Jeg har satt st.peters. Ipa'en en gang. Jeg var ikke veldig imponert. Det smakte imo ikke IPA, men mer som en bitter kanskje. Tror den kunne blitt MYE bedre med us-05 og ordenlig humle (ikke pulver "humle", som smaker fy ...)

Jeg stusset også over det der humlepulveret ... Tror kanskje den beiske smaken kommer fra den. Well well, only time will tell. Uansett så kommer jeg ikke til å lage den igjen.
 
Anbefaler Premiumsettene til Europris. Captains IPA og American Pale Ale er begge veldig gode! Følger også med tørrhumle med settene.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hei.jeg lurer på om det kan være lurt å stikke om ølet i et nytt kar å la det stå noen dager før jeg tapper det på flasker? Å da bruker kabonerings drops for kullsyre. Jeg vil gjøre dette for å få minst mulig bunn fall i flaskene. Kan dette være lurt?eller ødelegger jeg ølet da?
 
Ikke nødvendig å la det stå i karet. Skal du stikke om, så ville jeg ha tilsatt sukkerlake samtidig. Fort gjort og du kan flaske uten å putte på dropsene. Skal du ikke stikke om, så ville jeg ha cold crash'et det i 2 døgn. Da legger humle og gjær seg godt på bunnen av karet.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Ikke nødvendig å la det stå i karet. Skal du stikke om, så ville jeg ha tilsatt sukkerlake samtidig. Fort gjort og du kan flaske uten å putte på dropsene. Skal du ikke stikke om, så ville jeg ha cold crash'et det i 2 døgn. Da legger humle og gjær seg godt på bunnen av karet.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Tusen takk for svar. Skal prøve å sette det kaldt i 2 dager før jeg flasker det.
 
Funker bra det! Gjør begge deler selv. Idag skal jeg flaske direkte fra karet som har stått i kjøleskapet ett døgn og karbonere med sukkerbiter. Bare en 10liters batch.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Ok da tror jeg dette blir bra. Jeg har laget 2 øl typer å da tappet jeg fra karet å direkte på flasker uten å tappe om. Ølet ble veldig godt men fikk for mye bunn fall sån nå håper jeg dette kan løse litt av det problemet.
 
Humle"pulver"? Litt lol. Hva er dette? Humle som har blitt pulverisert og oksidert før pakking?

Slik ser den ut:

IMG_2988.jpg



Tok en test av ølet som har stått en uke til gjæring nå, virker veldig lovende! OG var 1050, SG nå er 1020.
Lar den stå en uke til før jeg flasker.
Smaker porter/stout!
IMG_2985.jpg
 
Tilbake
Topp