EXTREM Nybegynnerfeil.

Så. ja. jeg og mine venner er nye bryggere. JA... jeg kaller oss bryggere.
Denne feilen skal ALDRI, ALDRI, ALDRI skje, men in the heat of the moment... så skjedde dette. Jeg må være ærlig å si at jeg la merke til at det var noe galt, men gjorde ikke noe.

i kok skulle vi ha 6kg pilsnermalt og 1kg caramel rye + 0.20kg sukker (sammen med humle).
vannmengde ETTER alt = 22,5L (Den skulle ligge på mellom 22 og 23).

OK. feilen er: vi hadde i 3KG pilsnermalt, 1KG caramel Rye og 0.20KG sukker.

Den ble laget på søndag.

Spørsmålet er simpelt:
IS IT BROKEN?
Kan jeg legge i mer sukker?
Jeg har hørt om å legge i malt etter kok, men gjelder dette sammen med humlen, eller?

Ekstrem nybegynnerfeil ville vært om du faktisk kokte malten som du skriver at dere gjorde. Malt meskes, vørter kokes og øl drikkes!

Borgar skrev:
Ekstrem nybegynnerfeil ville vært om du faktisk kokte malten som du skriver at dere gjorde. Malt meskes, vørter kokes og øl drikkes!

Det er ikke nybegynnerfeil. Det er automatisk diskvalifikasjon ;) Om man koker malten i stedet for å meske. (Sett bort i fra om man utfører dekoksjon).

altså. det nekter jeg. å diskvalifiseres er "NOT an option".
OG ja. greit..... beklager for at jeg sa kok:)

Og EXTREM nybegynner feil er vel egentlig også feil, siden det hovedsakelig har å si på alkoholen.

jeg skal jo være glad. mindre alkohol, men ØL:)

jeg synes det er litt EXTREMT. siden jeg jobber flere timer med oppskriften før jeg i det hele tatt tar til meg tanken på å brygge.

Strengt tatt bare en tabbe eller blunder om du vil.

RDWHAHB

Neste gang - før oversiktelig logg med alle mengder.

Du må nok belage deg på at ølet oppleves veldig bittert siden maltsødmen nok ikke balanserer mot bitterheten som planlagt. Men som Kim skriver: lev med feilen:)

...og tynt :)

Jeg og kompisen klarte forresten å koke malten på vårt første allgrainforsøk, juleøl ... Men selv da ble det ikke bare drikkandes, men tilogmed godt :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Går det ikke an å korrigere dette med å koke en kraftig vørter av lys maltekstrakt og vann, kjøle ned, og så tilsette dette i gjæringskaret?

Odland skrev:
Det er ikke nybegynnerfeil. Det er automatisk diskvalifikasjon ;) Om man koker malten i stedet for å meske. (Sett bort i fra om man utfører dekoksjon).

Det fører til et nytt spørsmål, hva er dekoksjon?

Hallgeir U skrev:
Går det ikke an å korrigere dette med å koke en kraftig vørter av lys maltekstrakt og vann, kjøle ned, og så tilsette dette i gjæringskaret?

Sant, sant, burde ikke det funke da?

Tilbake
Topp