Første pils

Brygget en pils på mandag med Gahrs oppskrift som utgangspunkt. Har ikke så stor kjele (25l), så brukte mer malt til vørteren som ble spedd ut med nedkjølt, forhåndskokt vann før gjæring.
5kg Pilsnermalt og 400g Munichmalt
Kokte 23l vørter, og brukte 4x50g 3,6% Saaz humle (trengte mer humle pga sterkere vørter) med samme tidsskjema. Tilsatte kokende vann underveis for å holde volumet oppe. Tilsatt 3g wyeast gjærnæring og 5g Irish Moss.
Fikk ut 18l vørter (5l grums) med SG 1,066.

BeerSmith2 har en fin kalkulator kalt "dilution tool", som regnet ut at jeg trengte 7l vann for å nå SG 1,048. Totalt 25l. Gjæres med 4pk Saflager W-34/70.
Et greit tips hvis man vil lage større volum enn man har meske- og kokeutstyr til!
 
Pilsneren har stått til kjølelagring i ca en mnd nå på 3-4C (har ikke mulighet til lavere temp). Smakte på en etter endt karbonering og en nå. Kjenner et hint av anis før bitterhumlen treffer, ellers ganske ren smak. Skal stå en mnd til. Noen som vet hva anis-preget kan komme av? Gjæret på 8C i tre uker pluss en uke CC ned mot 3C.
 
Samboeren min fant lakris/anis i min forrige pils med Saaz. Når hun gjorde meg oppmerksom var jeg forsåvidt enig. Gjæret med samme gjær som deg C3PO.
 
Hvorfor bruker ikke hobbybryggeren bare sinksulfat som koster en promille av hva vanlig gjærnæringer koster ? . . Det er jo det mange store bryggerier bruker . . og ut i fra hva jeg har lest, er det primært det mange "gjærnæringer" inneholder ?
 
Hvorfor bruker ikke hobbybryggeren bare sinksulfat som koster en promille av hva vanlig gjærnæringer koster ? . . Det er jo det mange store bryggerier bruker . . og ut i fra hva jeg har lest, er det primært det mange "gjærnæringer" inneholder ?

Vil en sånn funke?
http://www.ebay.com/itm/PlusPharma-...apsules-FREE-WORLDWIDE-SHIPPING-/152188484296

EDIT: Ser forrige link var kapsler som kanskje er litt ugreit. Denne er kanskje et bedre valg?
http://www.ebay.com/itm/Zinc-sulfat...-50g-100g-200g-powder-7446-20-0-/261955996364
 
Sist redigert:

Ja, iflg det jeg har lest skal 11mg med sinksulfat heptahydrat være nok til en vanlig batch på 23 liter. . .Har dog ikke brukt dette selv, men fant denne artikelen da jeg leste litt om gjærnæring i denne artiklen:
http://brewlikeapro.net/tipsandtechniques.html

Det som er vanskelig, er kanskje å måle opp 11 mg . . .altså 0.011 gram på 23 liter. . . Kjøper du en 50grams pose skal dette altså holde 4500 brygg av denne størrelse . . .kanskje lurt å veie opp 1 gram, blande ut i vann og tilsette med en pipette eller noe .. vet ikke helt, men det står blandingsforhold i artikelen
 
Sist redigert:
Her er min standardpils:

Andrimne Pilsener

22,5 liter.
OG: 1049
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg pilsnermalt, 3-4 EBC
300 g münchenermalt, 25 EBC
50 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 2 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
1 rør Clarity-Ferm, primærgjæring
White Labs WLP833, 1,5 mill. celler/ml/°P

Mesking i 15 min. på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 8-10 °C i 21 dager. Lagring på 2 °C i 4 uker.

Kluet med pils er nok gjær, kontroll på gjæringstemperaturen og god lufting av vørteren.

Kan isinglass være et alternativ til Clarity-Ferm?
 
Isinglass er bare klarning, mens Clarity Ferm eller Brewers Clarex er både klarning og glutenfjerner. Bruk gjerne begge.


Takker.

Skal whirlfloc oppi siste 15 min av kokingen?
Mens isinglass skal opp etter gjæring?

Gjøres begge deler på samme brygg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Whirlfloc siste 15-10min, Isinglass etter gjæring, Brewers Clarex under gjæring.

Takk for at du deler din kunnskap.

Velger man som regel en av disse eller kan man bruke klaring flere steder i prosessen på samme brygg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for at du deler din kunnskap.

Velger man som regel en av disse eller kan man bruke klaring flere steder i prosessen på samme brygg?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du kan bruke alle, de virker forskjellig på på forskjellige ting. Whirlflock binder sammen proteiner etter kok og gir klarere øl ut av kokekjelen. Brewers Clarex tar seg av kjøletåke, dette har du i samtidig som gjæren. Isinglass dropper ut gjær etter gjæring. Alt sammen er et slags plaster på såret, men fungerer.
 
Tilbake
Topp