Første pils

Starteren går i romtemperatur, men jeg setter en alltid i kjøleskap etter den er ferdig. Der står den te døgn eller to for bunnfelling. Så dekanterer jeg av "starterølet" før bruk. Gjæren kommer rett fra kjøleskapet ved pitching.
 
Jeg skal karbonert kunstig, men også noen flasker med sukker. Skal jeg sette flaskene til karbonering først og så kaldt etterpå?
 
Noen spm da jeg skal prøve meg på min første pils til helgen:

Er Munchener det samme somMunich malt (type 1/2)?

Er FWH viktig, eller funker 60min vel så bra?

Klarer en vanlig dyppkjøler (speidel) å få temp ned til pitchetemp, eller må man ty til andre triks?

Takk
 
1. Ja
2. Det fungerer like bra, men det rapporteres om marginale smaksforskjeller/opplevelser av bitterheten. Ikke viktig.
3. Ta tempen på vannet i springen. Lenger ned får du ikke vørteren:) Jeg kjølte en pilsnervørter ned til 7 grader i går med en spiralkjøler. Springvannet mitt holder nå 5 grader.
 
Gahr skrev:
Her er min standardpils:

Andrimne Pilsener

22,5 liter.
OG: 1049
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg pilsnermalt, 3-4 EBC
300 g münchenermalt, 25 EBC
50 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 2 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
1 rør Clarity-Ferm, primærgjæring
White Labs WLP833, 1,5 mill. celler/ml/°P

Mesking i 15 min. på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 8-10 °C i 21 dager. Lagring på 2 °C i 4 uker.

Kluet med pils er nok gjær, kontroll på gjæringstemperaturen og god lufting av vørteren.
Jeg prøvde meg på denne. Smakte på en flaske i kveld for å sjekke karboneringen. Å fy søren så godt dette ble!
Tør  ikke tenke på hvor god denne blir etter en måned i kjøleskap. Håper jeg da.
Fantastisk morsomt  :ilike:
 
Eg flaska min første pils i forrige veke, tilsatte ca 6g sukker pr. liter. Den står no i kjøleskap, på ca 3-4 grader. Burde den stått varmare under karbonering, og satt kaldt etterpå, eller karbonering den greit på så lav temperatur...?
 
Må bare si tusen takk for at dere vil dele av all kunnskapen dere har på en så fin måte. Da er det så mye lettere å være nybegynner.
Det er slettes ikke slik i alle miljøer. Det er helt sikkert!
 
Idar skrev:
Eg flaska min første pils i forrige veke, tilsatte ca 6g sukker pr. liter. Den står no i kjøleskap, på ca 3-4 grader. Burde den stått varmare under karbonering, og satt kaldt etterpå, eller karbonering den greit på så lav temperatur...?

Ja, den bør stå varmere for karbonering.
 
Gahr skrev:
Idar skrev:
Eg flaska min første pils i forrige veke, tilsatte ca 6g sukker pr. liter. Den står no i kjøleskap, på ca 3-4 grader. Burde den stått varmare under karbonering, og satt kaldt etterpå, eller karbonering den greit på så lav temperatur...?

Ja, den bør stå varmere for karbonering.

10 grader....? Eller varmere...?
 
Ok!  :)
Det er min første pils, og eg trudde den skulle stå såpass kaldt, også under karbonering  :)
 
Må bare takke Gahr for nok en god oppskrift! Smakte på Andrimne-pilsen etter karbonering nå, den er genialt god. Og det før modningen...

Hvordan ville forresten en Hallertau Mittelfrüh-variant av denne blitt, med samme IBU?

--Øyvind
 
Driver å brygger lager. Ølet har stått på gjæring i 1 uke og 4 dager. Jeg har hatt stålkontroll på gjæringstemperatur (9 grader hele tiden). Det ser ut som at gjæringen er over.
OG var 1.050, og det ser ut som at gjæren har gjort seg ferdig på 1.013. Er dette å forvente? Brukte WLP860 Munich Helles som vanligvis skal ha en attenuering mellom 68-72% (står ikke om det er apparent eller actual)

Ser også ut som at gjæren allerede har begynt å bunnfelle som smått. Er dette også å forvente? Har mange gode ales bak meg, men dette er første gang jeg brygger lager!
Er ikke sikker på hva diacetyl smaker. Har lest mange beskrivelser men klarer ikke helt å se det for meg. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om ølet bare smaker grønt eller om det er diacetyl jeg smaker.
Jeg har mulighet for å svært enkelt kjøre på med en diacetylrest, men vet ikke om det er noe poeng når ølet er så godt som ferdiggjæret, og jeg vet jo ærlig talt om det er noe diacetyl der en gang.


Ølet ble brygget med 90% Pils og 10% Carapils malt fra Weyermann.
 
Gahr skrev:
Her er min standardpils:

Andrimne Pilsener

22,5 liter.
OG: 1049
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg pilsnermalt, 3-4 EBC
300 g münchenermalt, 25 EBC
50 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 2 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
1 rør Clarity-Ferm, primærgjæring
White Labs WLP833, 1,5 mill. celler/ml/°P

Mesking i 15 min. på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 8-10 °C i 21 dager. Lagring på 2 °C i 4 uker.

Kluet med pils er nok gjær, kontroll på gjæringstemperaturen og god lufting av vørteren.

Jeg er ny i gamet, med kun 3 stk IPA på samvittigheten, og vurderer å prøve denne oppskriften – har sett så mye positive tilbakemeldinger på den her på forumet :)! Men jeg ser du har skrevet både Protafloc og Clarity Ferm i oppskriften her, samtidig som jeg synes å ha sett den samme oppskriften uten sistnevnte. Vil du anbefale å bruke begge deler, som jeg har forstått er to forskjellige klarningsmidler? Whirlfloc går for det samme som Protafloc, forresten?

En annen ting: Mellom gjæring og lagring må ølet ettergjæres for karbonering på flasker i romtemperatur 1-2 uker?
 
Prøvde Gahr-oppskriften med Mittelfruh i stedet for Saaz, og litt ekstra munich. Ble superfin pils.

Saaz-originalen fikk et tydelig gresspreg. Kanskje en fare når man bruker så mye Saaz til bittring?
 
Her er min standardpils:

Andrimne Pilsener

22,5 liter.
OG: 1049
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg pilsnermalt, 3-4 EBC
300 g münchenermalt, 25 EBC
50 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 2 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
1 rør Clarity-Ferm, primærgjæring
White Labs WLP833, 1,5 mill. celler/ml/°P

Mesking i 15 min. på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 8-10 °C i 21 dager. Lagring på 2 °C i 4 uker.

Kluet med pils er nok gjær, kontroll på gjæringstemperaturen og god lufting av vørteren.
Skal brygge min første pils, og skal bruke denne oppskrifta. Men tenkte å bruke tørrgjær. Hvilken tørrgjær skal jeg bruke, og hvor mye? På mr malty står det 2.2 pk til 25 liter, men på pakken til Saflager W-34/70 står det 20-30g pr 10 liter ved gjæring under 12 grader. Noe som blir 4 - 6,5 pk.
 
Tilbake
Topp