Første pils

Bruk Saflager W-34/70, rehydrer gjæren skikkelig, luft vørteren kraftig og bruk mrmaltys anbefalinger. Det bør funke.
 
50 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 2 min.

Min Saaz har en aa på 2,3%. Bør jeg kun justere FWH, eller alle tilsetninger?
 
Ok:) men ang FWH, lar du da være å skumme av vørteren etter oppkok? Avskumming vil jo ta med det meste av humlen.
 
Her er min standardpils:

Andrimne Pilsener

22,5 liter.
OG: 1049
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg pilsnermalt, 3-4 EBC
300 g münchenermalt, 25 EBC
50 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 2 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
1 rør Clarity-Ferm, primærgjæring
White Labs WLP833, 1,5 mill. celler/ml/°P

Mesking i 15 min. på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 8-10 °C i 21 dager. Lagring på 2 °C i 4 uker.

Kluet med pils er nok gjær, kontroll på gjæringstemperaturen og god lufting av vørteren.

Tiden er inne for å prøve min første pils. Skal bruke denne oppskrifta, med 3 pk Saflager W-34/70. På gjærpakka står det at temperatur området er fra 9-22 grader, ideelt 12-15. Hvilken temperatur bør jeg gå for med denne gjæren? Har ikke muligheter til lufting av vørter annet enn risting på dunken.
 
Jeg hadde begynnt på 7-8C. Har gjort det fire ganger med denne gjæren med bra resultat.
Du får inn mer oksygen ved lav temperatur. Men etter "boka" skal man vel ha endel mer gjær ved så lav temeratur.
Men det er slik jeg ville gjort, vet at andre gjærer ved høyere temperatur.
 
Ja, men om det har hatt noe for seg vet jeg ikke. Dette fordi SG ikke er blitt målt og jeg mistenker at de har kommer for langt ut i gjæringsprosessen når det er blitt gjort. Tror Gahr skrev en gang at diacetyl er et mindre problem ved så lav temperatur. Kanskje det er det som har reddet meg. Uansett, etter å ha laget "Norbryggpils" så foretrekkes denne foran "standard kjøpepils". Men venter en stund fordi kjølevanntemperaturen ikke er kommet langt nok ned.
Kommer også til å bruke 4 pakker 34/70 på en vanlig bøtte.
Mener det er en tråd om hurtiggjæring av pils. Les gjerne denne. Tror bl a Odland var involvert. Husker ikke trådtittel.
 
Ja, men om det har hatt noe for seg vet jeg ikke. Dette fordi SG ikke er blitt målt og jeg mistenker at de har kommer for langt ut i gjæringsprosessen når det er blitt gjort. Tror Gahr skrev en gang at diacetyl er et mindre problem ved så lav temperatur. Kanskje det er det som har reddet meg. Uansett, etter å ha laget "Norbryggpils" så foretrekkes denne foran "standard kjøpepils". Men venter en stund fordi kjølevanntemperaturen ikke er kommet langt nok ned.
Kommer også til å bruke 4 pakker 34/70 på en vanlig bøtte.
Mener det er en tråd om hurtiggjæring av pils. Les gjerne denne. Tror bl a Odland var involvert. Husker ikke trådtittel.
Her-> http://forum.norbrygg.no/threads/hurtigbrygging-av-lager.21718/
 
Er igang med brygging av denne nå. Men vil ikke få den ned til pitch temp med spiralkjøler, så må sette den i gjæringsskap og pitche imorgen. Kan jeg da sette kjelen i skapet slik at trub bunnfeller best mulig, eller vil kjelen avgi usmak? Er en rustfri stålkjele.
 
Pilsen har nå stått til lagring ved 0-1 c i over en måned, men den klarner ikke. Den ble heller ikke klar i romtemp ved karbonering. Har aldri hatt dette problemet før, har blitt krystallklar etter 2-3 uker i kjøleskap. Ironisk nok var denne den første jeg tilsatte clarity ferm. Lagde en bayer med slurry fra pilsen med samme gjæringsforløp, den er klar allerede. Noen teorier?
 
Chill-haze?
Ta ut en flaske og la den stå i romtemp noen dager. Kjøl den ned til serveringstemp i kjøleskap etterpå og se om den har klarnet. Opplevde samme problemet ved min første lager og var veldig skuffet over uklarheten. Var t.o.m. ekstraktbasert for å teste undergjæring, så burde ikke være grumsete. Smakte nydelig, men tåken ødela. Var litt lite kullsyre, så etter en mnd lagring på kjøl lot jeg flaskene stå i romtemp en uke. Satt de så på kjølen igjen. Da var all uklarhet vekk! Denne var forøvrig uten noen klarningsmidler.
Leste i forbindelse m gelatin som klarningsmiddel at det binder/klarner best ved lavere temp enn serveringstemp. Slik jeg forstår det: hvis ølet kjøles ned kaldere før tapping/under lagring enn hva serveringstemp er, så vil man framprovosere en chill-haze som bunnfaller (sammenklumping av proteiner) ved neste oppvarming/kjøling. Derfor blir ølene som går inn og ut av kjøleskapet klarest...
 
Her er min standardpils:

Andrimne Pilsener

22,5 liter.
OG: 1049
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg pilsnermalt, 3-4 EBC
300 g münchenermalt, 25 EBC
50 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 2 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
1 rør Clarity-Ferm, primærgjæring
White Labs WLP833, 1,5 mill. celler/ml/°P

Mesking i 15 min. på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 8-10 °C i 21 dager. Lagring på 2 °C i 4 uker.

Kluet med pils er nok gjær, kontroll på gjæringstemperaturen og god lufting av vørteren.
Ser du bruker Servomyces. Har selv brukt Wyeast Nutrient Blend. Hva er forskjellen? Fordeler/ulemper?
 
Forskjellen er at Wyeast sin er en blanding av div. næringsstoffer, mens Servomyces består av zinkanriket (død) gjær. Jeg brukte Servomyces fordi det er enkelt å dosere; én pille per brygg. I startere pleide jeg å bruke Wyeast.

I bryggeriet bruker vi zinksulfat.
 
Forskjellen er at Wyeast sin er en blanding av div. næringsstoffer, mens Servomyces består av zinkanriket (død) gjær. Jeg brukte Servomyces fordi det er enkelt å dosere; én pille per brygg. I startere pleide jeg å bruke Wyeast.

I bryggeriet bruker vi zinksulfat.
Ok, takk. Brukte en kvart teskje Wyeast i gjærstarteren (4 l.) og en teskje i vørteren (50 l.) med 15 min. koking. Er det ok, eller skal man være litt forsiktig (har skjønt at det er sterke saker)?
 
Du har i alle fall ikke tatt for hardt i. Jeg bruker 1/2 ts per liter starter (anbefalt av Wyeast), og Wyeast anbefaler også 1/2 ts per fem gallons (19 liter) i vørteren før gjæringen.
 
Tilbake
Topp