Få kullsyre i ølet

Hei.
Lurer på hvor mye sukker jeg må ha i hver flaske for å få en perfekt mengde med sukker? Bruker 0,33 flasker

Også et annet spørsmål: brygget mitt har gjæret i over en uke mer en det som stod på oppskriften å jeg lurer da på om gjæren Fortsatt vil ettergjære i flaskene og spise opp sukkeret og danne kullsyre?
Mvh Erlend
 
Hei, sukkermengden avhenger litt av hvor mye kullsyre du ønsker i ølet, men som regel så bruker jeg 6g/l med mindre det er snakk om en hveteøl (8-10 g/l) eller en Stout (4-5g/l).
Det enkleste (syns jeg) er å lage en sukkerlake med den totale mengden sukker du trenger for å karbonere hele batchen. Deretter tilsetter jeg sukkerlaken til et nytt tomt gjæringskar, stikker om ølet til dette, rører forsiktig uten å tilføre oksygen for deretter å tappe på flaske.

Eksempel: Hvis du estimerer ca 20 liter ferdig øl (den mengden du får ut av gjæringskaret som ikke inkluderer gjærslurry og annet grums), så må du lage en sukkerlake med ca 6*20 = 120g sukker og f.eks 200ml vann. La den koke noen minutter så du er sikker på at det er desinfisert, la den deretter avkjøles litt før du tilsetter det til gjæringskaret.

Når det gjelder ettergjæring så er det ikke noe problem at brygget har gjæret over en uke mer enn det som stod på oppskriften.

 
Jeg orker ikke å lage sukkerlake så putter bare sukker rett i flasken og Så på nett at det anbefales å ha ca 14gram sukker i hver flaske, hvor mye av en teskje tilsvarer det? En hel/halv ?
 
14g pr flaske blir jo 42g per liter. Noe som er /veldig/ mye mer enn 6g per liter som ble anbefalt
 
Ettersom du åpenbart er ny i faget, så ville det vært en god start på karrieren å gidde å gjøre det skikkelig fra dag 1. Slurv lønner seg sjelden..
Om mengden arbeid er problemet, høres det for meg ut som å prøve å få omtrent samme mengde løst sukker oppi et stort antall flasker er mer arbeidskrevende enn å blande alt med riktig mengde sukkerlake. Så kommer jo alle betraktninger om hygiene i tillegg, da.
 
Om du ikke orker noe så enkelt som å lage sukkerlake er nok ikke dette rette hobbyen for deg:/ Det er stunder der mye mer tid og jobb går med for å få et bra resultat..

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
La oss ikke skremme bort nybegynnere fra å spørre om hjelp likevel om det kanskje virker fånyttes. Jeg syntes også sukkerlake virket tungvint først, men det er faktisk mye lettere enn å måle og fordele like mange gram per flaske manuelt. Risikoen for en flaskebombe er også mye mindre.
 
Flaskebombe er vel mer eller mindre garantert om det primes med 42 gram per liter... ;)

Anbefaling til trådstarter er å høre på erfaringer, "en hel/halv teskje" er mildt sagt ingen god måte å fordele sukkeret på, søk og du skal finne...
 
Takk for svar :) har lest litt og ser at sukkerlake er det som anbefales. Hvor mye sukker og vann må jeg ha for 20l øl? Å kan jeg kaste sukkerlakenet rett i gjæretanken etter at det har løst seg opp i varmtvannet, kan jeg så tappe på flasker?
 
Takk for svar :) har lest litt og ser at sukkerlake er det som anbefales. Hvor mye sukker og vann må jeg ha for 20l øl? Å kan jeg kaste sukkerlakenet rett i gjæretanken etter at det har løst seg opp i varmtvannet, kan jeg så tappe på flasker?
En bedre løsning er å ha sukkerlaken i en rengjort og desinfisert bøtte med tappekran og så stikke om øl ved hjelp av en hevert. Da blander øl og sukkerlake seg fint. Bruk tappestang fra kranen for å fylle flaskene. Du trenger 6x20 gram med sukker kokt i 3-4 dl vann i 15 min for å lage sukkerlake. Lykke til!
 
Eller hvis du mangler ekstra bøtte: kjøp en sprøyte på apoteket.
Kok så opp sukkerlaken med alt sukkeret, mål volumet. Så spruter du (volum/ant flasker) milliliter i hver flaske.
Etter det tapper du og korker. Easy peasy!
 
Noen bruker også en vanlig sukkerbit pr flaske, puttes rett i flaska, det tilsvarer omtrent 6 g/l.
 
Jeg synes dette med karbonering er vanskelig. Jeg koker også sukkerlake som jeg blander inn i vørteren når jeg stikker om før flasking. 6-7 gram pr liter for ale, litt mindre for lager. Flaskene står i 25-28 graders rom i 10 dager før jeg setter de kaldt. ( teknisk rom fullt av duppeditter som avgir varme) Av ca 15 batcher har ca 5 batcher fått alt for lite kullsyre. Da mener jeg hele batchen, det er ikke noen som er overkarbonert. Sist nå er en porter som stod til karbonering i 25-28 graders rom. Da den var helt flat etter 10 dager, snudde jeg litt på flaskene, og satt de på varmekabler i 3-4 uker til. Det hjalp litt, det ble egentlig passe for en porter, men hadde det vert en en IPA, så hadde jeg vært svært misfornøyd. Hva kan dette komme av? Jeg koker laken bare i 2-3 minutter, kan det ha noe å si så lenge den er helt oppløst? 15 minutter er vel for å unngå infeksjon?
 
Treng ikkje lage sukkerlake. Det er tilstrekkeleg å tilsette sukkeret rett i flaska. Dette har eg gjort på omlag 20 brygg.
 
Merkelig dette @Inge E. Du gjør det jo iht det som er vanlig selv om temperaturen er litt høyere. Selv setter jeg de på 20-22C ca fjorten dagers tid.Fungerer helt greit det.
Hva med å tilsette litt "karboneringstørrgjær" (husker ikke hva Fermentis kaller den) på noen flasker neste gang du flasker, prøve korker fra en annen leverandør, låne deg en annen korkemaskin etc?
Men siden du skriver fem av femten så er det ikke enkelt å komme med tips. Forsøke med 1g/l ekstra på alt?
 
Tilbake
Topp