Fagterminologi.

Som helt ny her så ser jeg fra tid til annen diverse ord og utrykk som jeg ikke helt forstår.
En del av det plukkes jo opp ganske raskt, og resten kan man forsåvidt google seg frem til, men jeg etterlyser alikevel en slags oversikt over fagterminologien som benyttes i miljøet.
Mitt håp med denne tråden er å få samlet ord og uttrykk som brukes i bryggeverdenen, samt en kort forklaring på hva disse ordene innebærer.
Jeg tror dette kan være hjelpsomt både for meg selv og evt. andre nye entusiaster som roter seg inn på forumet.

Jeg vil på forhånd takke for alle bidrag.

OG- original gravity, mendgen sukker som er i vørteren etter kok, før gjæren tilsettes
SG- spesific gravity, målt mende sukker i gjærende vørter. Brukes om målinger mellom OG og FG.
FG- final gravity, målt mengde sukker i ferdig gjæret øl.
IBU- international bittering Units, kalkulert/estinert mengde bitterhet i øl
EBC- European Beer Color, angir farge/ hvor mørk malten er.
SMR- standard reference Method, amerikansk mål på fargen til malt, 60 SMR= 120 EBC ca..
ABV- alcohol By Volum, mende godsaker i brygget.
FWH- First Wort Hop, humle som tilsettes med en gang i kokekjelen, før det begynner å koke
Mash hop- humle i mesken
Mesk- blanding av vann og malt
Mesking- uttrekking av sukkerstoffer fra kornet, altså tiden kornet og vannet er i kontakt
First runnings- den første kokeklare vørteren som tappes
UT-200- ekstern termostat til feks kjøleskap
Grain Bill- sammensetning av malt/ oppskrift
Plato- mendgemål på sukker i vørter, 4 SG poeng er 1 plato.
Øl- det man prøver å lage

Ingen tvil om at jeg oppsøke og forsøke å få med meg mest mulig.

Denne tråden tenkte jeg mer som en generell forklaring for nybegynnere rundt diverse ord og uttrykk som brukes her på forumet.
Veldig greit å ha en slik tråd under generelt og nybegynnerspørsmål.

Jeg støtter Eirik her, det hadde vært kjekt med en ordliste over ulike begrep. Jeg savnet det i starten jeg også.

Larzan skrev:
Jeg støtter Eirik her, det hadde vært kjekt med en ordliste over ulike begrep. Jeg savnet det i starten jeg også.

Helt enig. Tror det ville vært til stor hjelp for de nye for å komme i gang, uten for mange blemmer. Ølbrygging er nødvendigvis ikke så vanskelig,
men det er fort et par trinn opp for de fleste. Det som mange her inne tar som en selvfølge her inne på forumet, er nødvendigvis ikke så enkelt
for de som er ny med brygging.
Har tenkt tanken selv, om at det hadde vært fint med ei liste med faguttrykk med forklaring. Vi er forskjellige her på berget, noen leser mye,
og over tid skaffer seg den informasjonene/vite den trenger for å brygge, mens andre ikke leser seg opp, og feiler. En uttømmende liste over
begreper/forkortninger ser jeg som en fin ting, og kan jeg bidra, så gjøre jeg gjerne det.

Praktisk, hvordan skal deg gjøres? Google Spreadsheet som er åpen for alle? Wiki-something?

Kan vel enkelt legge ut et excel/word dokument i denne tråden.
Lastes ned, tilføyes noe, og lastes opp. Da vil det øverste være mest oppdatert :)

Tilbake
Topp