Falskbunn/silbunn

Har har den blitt utsatt for mye stress ja. Det kan være vekt ovenfra, eller det kan være pga undertrykk. Har selv maltraktert en silbunn før jeg visste bedre mtp pumpehastighet. Brygget da i labbdunker, beina hadde gått rett gjennom bunnen pga varm temperatur under mesking. Var et helvete å få den løs og så fikse hullene etter beina.

@Finn Berger hadde kanskje ikke problemet ettersom han (slik jeg har forstått det) ikke sirkulerte, men brygget etter alungijak-metoden. Prøver å strupe ned enda mer på neste brygg.
 
Jeg som ikke forstår helt fysikk. Men hvorfor skal den ikke tåle vekten av alt det som står over den? Altså det jeg sa 86kg eller noe?

Jeg er ikke noen fysiker, heller:). Men silbunnen bærer jo ikke vekta av vannet slik den ville gjort om den hadde vært en tett bunn (som bunne i ei bøtte), den ligger bare nedi vannet. Og maltet flyter jo rundt nedi der, og har en oppdrift som er lik vekta av det vannet det fortrenger. Hver kilo malt fortrenger 0,65 liter vann, og maltet får vel dermed redusert vekta tilsvarende så lenge det er nedsenket. Men når vørteren er tappet ut, er oppdrifta borte, og da må silbunnen bære vekta av malt + vann. Maltet har jo fått vasket ut stivelsen, som utgjør mesteparten av vekta av det, så det er vannet som er absorbert i masken som utgjør det meste av den vekta.

Tenk på den grasisøse balletten du er i stand til å danse når du befinner deg i et basseng med vann:D. Nesten vektløs.
 
Jeg er ikke noen fysiker, heller:). Men silbunnen bærer jo ikke vekta av vannet slik den ville gjort om den hadde vært en tett bunn (som bunne i ei bøtte), den ligger bare nedi vannet. Og maltet flyter jo rundt nedi der, og har en oppdrift som er lik vekta av det vannet det fortrenger. Hver kilo malt fortrenger 0,65 liter vann, og maltet får vel dermed redusert vekta tilsvarende så lenge det er nedsenket. Men når vørteren er tappet ut, er oppdrifta borte, og da må silbunnen bære vekta av malt + vann. Maltet har jo fått vasket ut stivelsen, som utgjør mesteparten av vekta av det, så det er vannet som er absorbert i masken som utgjør det meste av den vekta.

Tenk på den grasisøse balletten du er i stand til å danse når du befinner deg i et basseng med vann:D. Nesten vektløs.

Arkimedes lov, selvsagt. Men det som står igjen da er jo vekten som "er igjen" + potensielt undertrykk. Det er under trykket som er skummelt egentlig. Men bein bør en silbunn uansett ha i en slik skala tenker jeg.

Kan godt sende deg video av meg i speedo som på en særs ugrasiøs måte plasker rundt, hvis det var det du hintet til :p
 
@Finn Berger hadde kanskje ikke problemet ettersom han (slik jeg har forstått det) ikke sirkulerte, men brygget etter alungijak-metoden. Prøver å strupe ned enda mer på neste brygg.

Joda, jeg sirkulerte i de dager. Men tviler på at den pumpa var i stand til å lage noe særlig undertrykk. Dessuten sto jo silbunnen på fem bein - eller på tre pluss at den hang på kranstussen. Det tålte den i alle fall fint. Mesket med opptil 15 kg malt.
 
Joda, jeg sirkulerte i de dager. Men tviler på at den pumpa var i stand til å lage noe særlig undertrykk. Dessuten sto jo silbunnen på fem bein - eller på tre pluss at den hang på kranstussen. Det tålte den i alle fall fint. Mesket med opptil 15 kg malt.
Hmm, jeg får se ann grist/maltmengde og justere gjennomstrømningen deretter og se om det hjelper. Dette ble en avsporing men kanskje alikevel relevant for trådstarter.
 
Hmm, jeg får se ann grist/maltmengde og justere gjennomstrømningen deretter og se om det hjelper. Dette ble en avsporing men kanskje alikevel relevant for trådstarter.

Maltsengen bør være som å røre rundt i en kjele med mye spaghetti. Det synes jeg er en grei referanse. For slapp og du får dårlig filtrering, for hard og det går til helvete både mtp filtrering og flow.
 
Men som en edit. Siden @-Tormod- allerede hadde lest innlegget. Føl deg ned på bunn, mot falskbunnen. Hvis det kjennes ut som at du har et belegg på den, så har du dratt det for langt og kjenner det for sent. Ikke belegg på falskbunnen og som å røre rundt i tykk spaghetti = good alt sammen.
 
Er enig med flere her at 3mm hull perforert plate er en dårlig plan, dyrt også! Jeg har bygd vvs bereder bryggeri selv, 3 kjelers 150 liter. Kappede og innsveist flate bunner.
Jeg fikk skjært ut en ring i 3mm rustfritt som passet innvendig i kjelen som jeg fikk sveiset 2 cm i fra bunn, slik at føttene som er på blichmann boilermaker falskbunnen jeg kjøpte toucher såvidt nedi bunnen. denne løsningen fungerte meget bra tilogmed på ganske høy resirkulering og utmesking, føtter/støtte under er å anbefale uansett løsning. Om jeg skulle bygget med de eksisterende runde bunnene som er i vvs beredere, hadde jeg gått for en slik konveks silbunn som jeg ser blir solgt forskjellige plasser, sålenge hullene/perforeringene er små nok, og med drenering midt under bunn.
 
Likte løsningen med Brewtech silbunn, med silikonpakning.

Ser dem har til 20 og 30 gallon kjeler som kansje passer til mesketønna vår.
Hvorfor skal man ha så lite dødrom som mulig? Spiller de noen rolle når man sirkulerer (rims)

Vi diskuterte undertrykk under silbunn når vi var å såg på vvs bryggeriet.
Dem hadde et lufterør som gikk i fra silbunnen og opp.
 
Han lager VVS bryggeri og burde iallefall få støtte under falskbunnen så den ikke kollapser. F.eks er det ikke kun vekta, men hvis det blir undertrykk så kan falskbunnen kollapse. Men det er bare å få sveiset bein. Forøvrig så får man silikon-greier som er laget for dette formålet, så man slipper å tre på en slange som i utgangspunktet er rett.

Har man ikke tilgang til sveis så kan man bore noen hull og skru inn noen bolter med mutter på begge sider av plata. For eksempel 8 mm rustfrie bolter.
 
Jeg har som sagt brukt en platebit av en oppvaskbenk, Norema, den er profilert på langs så den har kanskje ekstra styrke da selv om den er tynn, en "bjelke" av samme plata ligger på midten, ca. midt på er den bolt som den er festet til bunnen med og som da presser den ned mut sidene på kjelen, slik blir den da tett uten pakning, under der er den en ganske krsfti pumpe men som ikke lager noen problemer.
Har du litt rustfritt å ta av så er det kanskje mulig å legge inn et kryss midt på plata så den blir sterkere.
 
vi jobber i forskjellige industrier på sunnmøre fra optimar og stabburet til skipsindustrien. Så vi har tilgang på de meste. Var derfor vi i utgangspunktet ville lage alt selv.
 
vi jobber i forskjellige industrier på sunnmøre fra optimar og stabburet til skipsindustrien. Så vi har tilgang på de meste. Var derfor vi i utgangspunktet ville lage alt selv.

Sunnmøringer er et særpreget folkeslag som bor ved kysten i Norge. Du kjenner dem igjen ved at de alltid går med tomflasker i hendene


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis dere har folk, utstyr og kompetanse er kanskje en bunn av en vvb en rimelig måte å
lage silbunn. Kapp spor med kappskive fra Biltema (tykkelse 1mm?).
Har laget, men så langt ikke brukt, en slik selv. Kan ta bilde av den hvis det er av interesse.
@TorfinnS, @TazzaT ? og sikkert flere bruker slike.

-At Sunnmøringer kjennetegnes av tomflasker er nytt for meg.
Det jeg hører er at de ikke er svømmedyktige pga brysttakene går i motsatt retning.
Mao, de har det med å grave mest mulig til seg selv, så å skyve noe fra seg får de ikke til :D
Om det er hold i dette får de nesten svare på selv:)
@Jo-Helge:p ?
 
Hvis dere har folk, utstyr og kompetanse er kanskje en bunn av en vvb en rimelig måte å
lage silbunn. Kapp spor med kappskive fra Biltema (tykkelse 1mm?).
Har laget, men så langt ikke brukt, en slik selv. Kan ta bilde av den hvis det er av interesse.
@TorfinnS, @TazzaT ? og sikkert flere bruker slike.

-At Sunnmøringer kjennetegnes av tomflasker er nytt for meg.
Det jeg hører er at de ikke er svømmedyktige pga brysttakene går i motsatt retning.
Mao, de har det med å grave mest mulig til seg selv, så å skyve noe fra seg får de ikke til :D
Om det er hold i dette får de nesten svare på selv:)
@Jo-Helge:p ?

Er nok rett dette også [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis dere har folk, utstyr og kompetanse er kanskje en bunn av en vvb en rimelig måte å
lage silbunn. Kapp spor med kappskive fra Biltema (tykkelse 1mm?).
Har laget, men så langt ikke brukt, en slik selv. Kan ta bilde av den hvis det er av interesse.
@TorfinnS, @TazzaT ? og sikkert flere bruker slike.

-At Sunnmøringer kjennetegnes av tomflasker er nytt for meg.
Det jeg hører er at de ikke er svømmedyktige pga brysttakene går i motsatt retning.
Mao, de har det med å grave mest mulig til seg selv, så å skyve noe fra seg får de ikke til :D
Om det er hold i dette får de nesten svare på selv:)
@Jo-Helge:p ?

Om du lurer på om du prater med en sunnmøring er et godt triks(for å se om de er sunnmøringer) at du åpner lommeboken og tar fram en mynt. Så later du som om du kaster den, om personen snur seg raskt for å se om du virkelig kastet den, er svaret lett. En sunnmøring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Likte løsningen med Brewtech silbunn, med silikonpakning.

Ser dem har til 20 og 30 gallon kjeler som kansje passer til mesketønna vår.
Hvorfor skal man ha så lite dødrom som mulig? Spiller de noen rolle når man sirkulerer (rims)

Vi diskuterte undertrykk under silbunn når vi var å såg på vvs bryggeriet.
Dem hadde et lufterør som gikk i fra silbunnen og opp.

Den kjenns veldig solid ut når du holder i den, i alle fall, den Brewtech-bunnen. Men egentlig skjønner jeg ikke helt at ikke en "vanlig" falskbunn, som koster en fjerdedel, skal tåle påkjenningene. Vekta fordeles jo helt jevnt på hele overflaten, og det er ikke snakk om mange kilo. Jeg kjenner meg nokså sikker på at jeg kunne stått på den jeg har - og så mye malt bruker dere ikke:(! - men tenker ikke å gjøre forsøket.
 
Den kjenns veldig solid ut når du holder i den, i alle fall, den Brewtech-bunnen. Men egentlig skjønner jeg ikke helt at ikke en "vanlig" falskbunn, som koster en fjerdedel, skal tåle påkjenningene. Vekta fordeles jo helt jevnt på hele overflaten, og det er ikke snakk om mange kilo. Jeg kjenner meg nokså sikker på at jeg kunne stått på den jeg har - og så mye malt bruker dere ikke:(! - men tenker ikke å gjøre forsøket.

Oss kjøpte først ein enkel silbunn av typen Universal Silbunn RF denne brukte vi på var 98 liter meskekar. Den var heil grei. Bytta til Blichmann Boilermaker silbunn har ikkje angret eit sekund.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg veit ikke om minst mulig dødrom er noe stort poeng, så lenge du kan få tømt det. Og det er mulig det kan være et poeng å ha størst mulig diameter på det dere bruker som silbunn, for å få jevnest mulig gjennomstrømning av hele maltsenga. (Her trengs fysikerkompetanse som jeg ikke har.)
 
Tilbake
Topp