Får gjentatt for lav OG!

Jeg ser dere mesker med mye mer vann enn meg. Jeg har konsekvent mesket med 3 L pr kg. Regnet at malten tar 0,8 L pr kg og skylt med manglende vann til jeg er på kokevolum.

Eks på 25 liter ferdig:

5 kg malt.
Mesket med 15 liter.
Mister 4 liter i malten og havner på 11 liter.
19 liter skylling.
30 liter kokevolum
-5 på kok og kjøl.
Bruker du en maskin/maltrør/maltkorg, må du i tillegg regne med "dead space" under meskingen. Det er bare væsken som er i kontakt med malten som telles. Har du eks 5 liter under maltrøret og på utsiden av maltrøret, mesker du i praksis med 2 liter per kg.

Ganske stor bryggemaskin, så der er en del dead space. Da er tipset å fylle opp til meskekaret, så regne ca 3 liter pr kilo i meskingen?

Tipset er å bygge oppskrifta til det volum du har i kjelen ved kokeslutt. Hvor mye du får til gjæring vil variere ut fra hvor kresen du er på trub og humlesalat.

@Sarge har vel utviklet en slags hybridskylling, som burde kunne fungere for alle som sliter med dårlig utbytte. Husker jeg digget navnet: ”Sarge Sparge”. Burde være grei å søke opp på forumet.

Kverning, mesketykkelse, pH og andre faktorer kan nok spille inn, men har mistanke om at skyllingen er den viktigste enkeltfaktoren når man bommer på OG. Et standard ølsett er beregnet ut fra 75 % effektivitet og 25 liter etter kok. For de fleste betyr det 22-23 liter vørter til gjæring. 24-25 liter i gjæringskaret vil som regel gi en vørter som er i tynneste laget.

Den kalkulatoren jeg bruker aller mest er denne. Den gjør det enkelt å beregne hvor mange liter man skal sitte igjen med etter kok for å få riktig OG.

@Sarge har vel utviklet en slags hybridskylling, som burde kunne fungere for alle som sliter med dårlig utbytte. Husker jeg digget navnet: ”Sarge Sparge”. Burde være grei å søke opp på forumet.
Grunnen til navnet er ikke at det er så nytt og/eller revolusjonerende, men at vi aldri ble helt enige om det er en fly sparge eller en batch sparge.

Fordelene er:
  • Kontrollert hastighet på hvor fort skyllevannet trenger gjennom maltsengen
  • Relativt godt og forutsigbart utbytte
  • Ingen røring underveis i meskingen (men rører godt inn ved innmesk), noe som bevarer en av de store fordelene med Grainfather, nemlig den automatiserte meskingen.
  • Fungerer spesielt godt ved små mengder malt (der skyllevannet lett renner for raskt gjennom)
Metoden ("Sarge sparge") er kort forklart at man ikke hever maltrøret når man starter skylling, men pumper ut vørter til et eksternt kar.

Litt mer detaljert:
Jeg starter med å pumpe ut til vørteren står rett over maltsengen (som i meskeprosessen kan ha kompaktert ganske mye), og skyver risten ned til det nivået. Så heller jeg på skyllevann ihht. Grainfather-standard, altså at det står ca 1 cm over risten (ca 1 liter skyllevann). Så pumper jeg ut tilsvarende mengde til eksternt kar og ser skyllevannstanden synke ned. Fyller på mer skyllevann til 1 cm over risten og gjentar pumping osv til alt skyllevannet er brukt. Når det er gjort, så hever jeg maltrøret og lar det renne av seg noen minutter, deretter setter jeg det over i et annet kar, og heller i vørteren som er pumpet over i eksternt kar i prosessen tilbake i Grainfather for oppkok.

Sist redigert:
Ganske stor bryggemaskin, så der er en del dead space. Da er tipset å fylle opp til meskekaret, så regne ca 3 liter pr kilo i meskingen?
Grainfather (30l) har ca 3,5l deadspace, og der er anbefalt formel for meskevann 3,5l + 2,7l * (mengde malt). Jeg synes dette blir litt for tykk mesk (vanskelig å røre inn maltet jevnt i mesken), og flytter som regel en ekstra liter meskevann fra skylling til mesking ift denne formelen (så da blir vel min formel for meskevann i GF: 4,5l + 2,7l * (mengde malt) )

Bruker du en maskin/maltrør/maltkorg, må du i tillegg regne med "dead space" under meskingen. Det er bare væsken som er i kontakt med malten som telles. Har du eks 5 liter under maltrøret og på utsiden av maltrøret, mesker du i praksis med 2 liter per kg.

Dette er jeg bare delvis enig i! :)

Med Beerbrew 30 (og sikkert andre lignende maskiner) sirkulerer man vanligvis mesken de første 5-10 minuttene, mens man rører og stabiliserer temperaturen i mesken. I løpet av denne tiden kommer meskingen godt i gang, og alt vannet kommer i kontakt med malten.
Deretter starter man gjerne sirkulering igjen mens temperaturen stiger fra 65 til 80 grader. Igjen er det god kontakt mellom alt vannet og malten. Dette betyr i praksis at man mesker i hele vannvolumet.
I forhold til hvor "tykk" mesken er, er jeg derimot enig med deg. 3 liter pr kg malt i en beerbrew 30 må jo være så tykk at man knapt kan røre?

Mitt tips er å regne bakover. Tenk 2 til 2,3 liter skyllevann per kg malt, og regn deg bakover derfra.

Ja selvfølgelig vil all væsken være i kontakt med malten over tid og det vil være ensymer i all væsken, det jeg forsøkte å forklare var i forhold til utregningen av mesketykkelsen. Ser nå at det var dårlig forklart o_O

Tilbake
Topp