Far og sønn skal kjøpe inn utstyr

Litt off topic, da dette handler delvis om saker utenfor det TS spurte om, here comes :

Ahh, det glemte jeg. De småprobene type størrelse grilltenner fyrstikk har jeg sålangt hatt suksess med i sous vid'en (tolederne).
om de også er food grade, det tviler jeg på. Men maten er pakket inn i noe som sikkert ikke er bra det heller, zip lock poser fra IKEA. Kan man kalle det Sous Vide når man ikke vakuuuumerer?

Sous Vide ; pc PT100 Platinum Resister Temperature Sensor Waterproof Temp Probe -20℃ ~ 450℃
OBS toleder PT100 kanskje ikke for mesking av korn, kun kjøtt;)

For arduino PID : http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemVersion&item=281501318124&view=all&tid=1295748870018
DIY siden av meg liker den siste best, tingenes internett altså, ingen tvil om at vi er påvei
 
Sist redigert:
Platekjølere er garantert effektive. Men.. vi har slikt på jobb, og utfordringer der ikke er rent stoff som går igjennom. Var innom ei produsentside der det var reklamert med "lett å holde ren". Så fant jeg rengjøringsprosedyren... Noen få timers jobb..
Brukte motstrømskjøleren min senest i går kveld. Tømte gjæren i karet mens kjøleren leverte 20 gr vørter. Ikke full flow, men min er litt under 5 meter. Vil tro en 10m kveil med 12mm kobber skulle klare full flow.
PT100 følerene det er linka til over ser helt ok ut, om lengden passer til formålet. Har selv tilgang på PT100 i 6mm tube, greitt å sette inn i gjennombora 6mm Parker A-lock, men er nok ingen billig løsning om de skal hentes på butikken..
 
En vanlig kjølespiral har klare fordeler fremfor motstrømskjøler/platekjøler. Den er enkel å bygge, litt og holde ren og krever ikke pumpe under bruk. Så jeg synes denne "low-tech" løsningen er suveren. Har du en god spiral og rører under kjølingen går det rimelig fort. Du får også kjølt hele volumet ned raskt i starten, ikke bare deler av vørteren. Så vil alt bunnfallet bli liggende i kjelen og ikke ende opp i kjøleren, filtre eller gjæringskaret.
Ellers ville jeg har tenkt litt seriøst på størrelsen hvis dere tror det stort sett blir brygging av 25 liters batcher. Da kunne det kansje vært like greit å dimensjonere for dette og heller brygge doble batcher når dere skal ha mer? Skal du koke ulike volumer er du avhengig av en måte å regulere effekten på etter mengden vørter, men det er kjekt å ha uansett. Gå for fastmonterte low density varmeelementer i kjelen og effektregulator ala Kyotto e.l. så har du en enkel løsning der du lett justerer inn til passelig kok.
 
Takk for alle inputs. Ser imidlertid at lysten for et 100% DIY kokeoppsett ikke lar seg gjøre mtp tid og jobb. Det ser ut til at jeg heller går for en BB60. Det ser ut til at jeg kommer til å modifisere denne med PID, pumpe osv etterhvert.
 
Takk for alle inputs. Ser imidlertid at lysten for et 100% DIY kokeoppsett ikke lar seg gjøre mtp tid og jobb. Det ser ut til at jeg heller går for en BB60. Det ser ut til at jeg kommer til å modifisere denne med PID, pumpe osv etterhvert.
Høres fornuftig ut. Og i diskusjonen om vanlig kjølespiral i kokeren eller motstrømskjøler.. Tror begge to sammen er beste løsning.
 
Tilbake
Topp