Farm Hause Ale som er helt dødt etter karbonering

Torbjørn Aasen

Norbrygg-medlem
En litt frustrert som under her nå

Jeg er på mitt 5te brygg nå. Det er en Farm House Ale.
Alt har godt veldig bare takket være menge fine innlegg her.
Ølet har stått til karbonering 14 dag ved 25°c.
Jeg mener jeg kokte lake med 6gr. Pr liter øl men når en tenker på det så blir en jo usikker.
Jeg satte det i kjøleskapet og i går kveld åpnet jeg en flaske for å prøvesmake.
Det var helt dødt. Dette skulle være et jubileums øl til min kones 50 års dag.
Alt er tappet på 0,33 flasker.
Er da bare å tømme ut eller er det noen mulighet for å få noe futt i det.
Om det kan tappes ut av flasker og over på fat så må jeg kjøpe meg noen fat i tilfelle.
Håper på svar siden hun har bursdag til helga
 

Vedlegg

  • AVERY LR7165 ØL Farm house ale.jpg
    AVERY LR7165 ØL Farm house ale.jpg
    69,1 KB · Sett: 63
Du er sikker på at alle er slik ?
Er korken tett ?
Du kan forsøke å vene flaskene slik at du virvler opp gjæra. Og det skal vel også vere mulig å åpne kvar flaske å putte nokre korn med tørr gjær I kvar flaske

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Til førstkommende helg er det ikke så lenge til. Ny gjær må kanskje ha litt mer tid og eller høy temperatur.
Var gjæren ok, sukkermengde som beskrevet (og jevnt fordelt i flaskene) og tette korker så skulle det vært
karbonert.
Tror jeg hadde sjekket mulighet for fat.
 
Slår ein det over på fat må det drikkes opp ganske kjapt då ein tilfører oxyge. Men det er nok vert å prøve vist du likevel skal gå over på fat

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Til førstkommende helg er det ikke så lenge til. Ny gjær må kanskje ha litt mer tid og eller høy temperatur.
Var gjæren ok, sukkermengde som beskrevet (og jevnt fordelt i flaskene) og tette korker så skulle det vært
karbonert.
Tror jeg hadde sjekket mulighet for fat.
Gjæringen gikk helt normalt den ja. Sukker kokt i ca. 15 minutter og hatt i omstikkings fat før tilførsel av vørteren.
Men så er det om jeg husket og ha i sukker da. jeg lagde 3 batcher samtidig og en kan jo gjøre feil har jeg hørt:)
 
Slår ein det over på fat må det drikkes opp ganske kjapt då ein tilfører oxyge. Men det er nok vert å prøve vist du likevel skal gå over på fat

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
Jeg har ikke peiling på det med fat dessverre men å lære noe nytt i kampens hete er jo helt topp. Hvor lenge kan er forvente at det kan stå på fat etter omtapping.
 
Gjæringen gikk helt normalt den ja. Sukker kokt i ca. 15 minutter og hatt i omstikkings fat før tilførsel av vørteren.
Men så er det om jeg husket og ha i sukker da. jeg lagde 3 batcher samtidig og en kan jo gjøre feil har jeg hørt:)
Du får si til kona at du syns hun er så søt at du tenkte at hun ikke trengte mer sukker.:rolleyes:
 
La stå litt til for karbonering og prøv å snu flasken en rjnde før du setter det til karbonering. Det begynner å bli travelt hvis det er til helgen.

Evt prøv en annen flaske da det kan være ujevnt karbonert.

Btw: fin etikett

Easybrew
 
La stå litt til for karbonering og prøv å snu flasken en rjnde før du setter det til karbonering. Det begynner å bli travelt hvis det er til helgen.

Evt prøv en annen flaske da det kan være ujevnt karbonert.

Btw: fin etikett

Easybrew
Takk for det. Riste de mener du og sette de i 25°c i 2 dager. eller løpe og kjøpe fat ett eller annet sted
 
Det blei ett nytt Cornelius fat sett fra Bryggelend på meg i går.
Har forsiktig overført ølet fra flaskene over i fatet. og satt på 2 kilo trykk.
Så får en bare håpe det blir i oren.
 
Det blei ett nytt Cornelius fat sett fra Bryggelend på meg i går.
Har forsiktig overført ølet fra flaskene over i fatet. og satt på 2 kilo trykk.
Så får en bare håpe det blir i oren.

Hei.
Jeg har det samme problemet med en batch her nå, har åpnet 5-6 flasker og det er veldig lite futt, har cornelius fat og gass, så vurderer å tappe over på fat og tilsette Co2.
Hvordan ble øllet etter å ha flyttet det over på fat?
 
Hei.
Jeg har det samme problemet med en batch her nå, har åpnet 5-6 flasker og det er veldig lite futt, har cornelius fat og gass, så vurderer å tappe over på fat og tilsette Co2.
Hvordan ble øllet etter å ha flyttet det over på fat?

Det ble veldig bra og helefatet er drukket opp:)
Men det skummet en del selv med lite trykk på.
Dette var min første test med fat så jeg er helt grønn på det området med hensyn til tykksetting og tapping. Hadde bare en kort stomp ledning for tapping også.
Jeg har begynt å fundere på om de korkene jeg brukte er litt for store slik at flaksene ikke blei tette også.
 
Tilbake
Topp