Jeg har kjempe gode erfaringer med karbonering på fat.
Jeg gjør følgende :
-Fyller ølet fra gjæringskaret over i corneliusfatet
-Setter på 1 bars trykk og trekker sikkerhetsventilen 3-4 ganger for å få ut oksygenet.
-Etterfyller med 2 bars trykk
Så setter jeg fatet til lagring i ca 2 uker på 20 grader.
1 uke på ca 7-10 grader
så har ølet att til seg CO₂.
Jeg legger da ned fatet på gulvet og setter manometret på 3 bars trykk ruller fatet frem og tilbake i minimum 10 min med 3 bars trykk tilkoblet slik at det siver inn CO₂ i ølet.
Setter da fatet i kjøleskapet 2-4 timer på 4 grader. Trekker i sikkerhetsventilen og reduserer trykket ned til 0,7 bar. Jeg bruker 0,7 bar til tapping.
Når jeg tapper åpner jeg ventilen helt og drainer de første dl i ett annet glass så er det bare å kose seg
Dette fungerer perfekt for meg, men det er selvsagt forskjell på øltype og på temperatur.
Det med skum har mye med temperatur, med slange type og tappekranen, dersom du benytter den plast tappekranen du får kjøpt til kornelius fatet er det viktig og trykke kranen inn helt med en gang og fylle øllet i glasskantet slik at det renner fint ned i glasset.
Ønsker du da litt mer topp skumm trekker du ut kranen fra glasset de siste sekundene så blir det litt ekstra skumm, men dette er ikke nødvendig..
Det er det jo som alt annet ved ølbrygging - litt prøving på hva som funker best for deg .. Sier ikke at dette er rett men jeg har kjemnpe gode erfaringer med dette ..
Lykke til