Fat og skum, masse masse skum

Har et oppsett med bryggerifat, ca 3m OD 8mm slange og en helt vanlig tappekran.
Jeg karbonerte IPAen naturlig til ca 2,5 vol med samme sukkermengde som i flaskene (Som ble helt passe karbonert)
Når jeg nå skal tappe dette blir det bare skum, har vel tappet av ca 5 liter med bare skum, det virker som om trykket er veldig høyt da det rykker skikkelig i slangen selv om jeg åpner helt forsiktig.
Når skummet synker og blir til øl er det god IPA i bunnen av glasset men den er blitt ganske flat...

Er dette overkarbonering eller er det noen andre "feller" å gå i her? Det er øl i slangen ikke skum...
 
Og hva er indrediameter til slangen og hva slags tappekran er det nøyaktig? En med en sånn liten kran på siden, eller uten?
 
Kan være for tykk slange i forhold til lengden. Eller for høyt trykk i forhold til slangen. Hvis du setter på 0,7bar trykk, burde det kunne gå bra med slangen du har. Det skal foregå en trykkutjevning fra fat til glass, ganske nennsomt, for å unngå skumming. Jeg har kjørt med slanger som har innvendig diameter på ca 3,5-4mm. Renner litt saktere, men pytt...
 
Jeg bruker 5 meter slange med innerdiameter på 4mm og 1,5 bar i fatene, Kjøleskapet holder 3-4 grader. Blir noe skum her også, men da lar jeg glasset "slappe" av noen minutter før jeg tapper resten
 
Det er bare en grunn til skummet, for kort eller tykk slange. En 8 mm slange på bare 3 meter kan ikke levere så mye annet enn skum, du må nok ned i 3 mm.
Hilsen en som har løst opp skummet :)
 
Temp er ca 8 grader, ID er 6mm, kjøpte dette brukt av en på forumet så jeg trodde det skulle være "utprøvd" hva slags slange er det som brukes og hvor kjøpes disse?
Kranen er "uten" justering på siden.
Oddvar Demmo skrev:
Det er bare en grunn til skummet, for kort eller tykk slange. En 8 mm slange på bare 3 meter kan ikke levere så mye annet enn skum, du må nok ned i 3 mm.
Hilsen en som har løst opp skummet :)
3mm, dette må være ID? slangen må da være ganske fleksibel for å tres over slangestussene...
 
Jeg (og flere) bruker ca. 2 meter 3/16 pexrør (Ca 2,7 mm innv) fra Harmony Hut. Du kan også putte en tynnere slange inn i den du har, da går koblingen greit. Problemet med tynn slange/rør er flowet blir lavt, eneste måte ø løse det på er tykkewre rør som da må være mye lengere, titalls meter.
 
Tilbake
Topp