Fating, hva er metodikken?

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget et øl som skal gå til et bryllup i slutten av august, da gidder jeg ikke flaske, så det skal fates. Normalt flasker jeg og karbonerer med gjær, dermed er forsiktig, men ikke paranoid med å få med luft i flaskene, når det skal fates og jeg tenkte å tvangskarbonere (har fatet før og gjærkarbonert) da har jeg jo ikke noe gjær til å ta hånd om oksygen i ølet.

Jeg har sett to forskjellige måter å fjerne O2, trykksette med CO2 og slippe ut en del ganger. (dersom man trykksetter til to atm og slipper ned til en atm vil halvparten av O2 gå ut hver gang, så etter å gjenta 10 ganger er det snaut en promille av O2 igjen) Den andre metoden, som jeg har inntrykk av at er den foretrukne, er jo å fylle fatet med starsan og dytte ut det med CO2. Da sitter man vel igjen med en slant starsan i fatet som også for sikkerhets skyld har litt oppløst luft... Ja, forresten, jeg tapper på oxebar, ikke corneliusfat.

Gjæringsfatet er et 60l speidel, så jeg kan ikke overføre under trykk, så jeg tenkte å bruke en slange som går under overflaten mest mulig av tiden. Ølet er en Lucky Jack, så humledrevet, så vil jo unngå oksidering så mye som mulig.

Hva sier folket?

Jeg har brygget et øl som skal gå til et bryllup i slutten av august, da gidder jeg ikke flaske, så det skal fates. Normalt flasker jeg og karbonerer med gjær, dermed er forsiktig, men ikke paranoid med å få med luft i flaskene, når det skal fates og jeg tenkte å tvangskarbonere (har fatet før og gjærkarbonert) da har jeg jo ikke noe gjær til å ta hånd om oksygen i ølet.

Jeg har sett to forskjellige måter å fjerne O2, trykksette med CO2 og slippe ut en del ganger. (dersom man trykksetter til to atm og slipper ned til en atm vil halvparten av O2 gå ut hver gang, så etter å gjenta 10 ganger er det snaut en promille av O2 igjen) Den andre metoden, som jeg har inntrykk av at er den foretrukne, er jo å fylle fatet med starsan og dytte ut det med CO2. Da sitter man vel igjen med en slant starsan i fatet som også for sikkerhets skyld har litt oppløst luft... Ja, forresten, jeg tapper på oxebar, ikke corneliusfat.

Gjæringsfatet er et 60l speidel, så jeg kan ikke overføre under trykk, så jeg tenkte å bruke en slange som går under overflaten mest mulig av tiden. Ølet er en Lucky Jack, så humledrevet, så vil jo unngå oksidering så mye som mulig.

Hva sier folket?
Bruker selv bl.a 20 liter oxebar. Trykker ut starsan med Co2. For å få ut siste rest av Starsan har jeg litt trykk i fatet, snur det på hodet og slipper resten av Starsanet ut gjennom sikkerhetsventilen.

Enig med @JAMBO picobryggeri .
Så ville jeg kobla co2 inn i oxebaren mot vannlåsen/toppen på speidelen. Deretter ville jeg tappa fra krana i gjæringskartet til øl ut på oxebaren som må stå lavere enn gjæringskaret. Da får du en lukket sløyfe uten oksygen.
Hvordan kobler du co2 til hullet til vannlåsen? Trer du bare en slange gjennom proppen og setter på lavt trykk? Har prøvd denne måten uten og sette på co2 på toppen. Får da kort holdbarhet på humlesmaken. Skal prøve med co2 neste gang. :)

Hvordan kobler du co2 til hullet til vannlåsen? Trer du bare en slange gjennom proppen og setter på lavt trykk? Har prøvd denne måten uten og sette på co2 på toppen. Får da kort holdbarhet på humlesmaken. Skal prøve med co2 neste gang. :)
Hvis du har trykket ut starsan med Co2, så tapper du ut trykket før du kobler til gjæringskaret. Kobler så Co2-slangen mellom Co2-uttaket på fatet og stikker andre enden av slangen inn i hullet til vannlåsen. Så tar du en slange fra krana og til øl ut på fatet. Da vil ølet trykke ut Co2 fra fatet og over i gjæringskaret.
Oksygenfri overføring :D

Sist redigert:
Hvis du har trykket ut starsan med Co2, så tapper du ut trykket før du kobler til gjæringskaret. Kobler så Co2-slangen mellom Co2-uttaket på fatet og stikker andre enden av slangen inn i hullet til vannbåren. Så tar du en slange fra krana og til øl ut på fatet. Da vil ølet trykke ut Co2 fra fatet og over i gjæringskaret.
Oksygentilførsel overføring :D
Solstikk?

Jeg bruker stort sett bare kokende vann.
Heller i et par liter, rister godt og setter på en øl-ut ball lock
Passer selvfølgelig på å peke i trygg retning

Ikke altid jeg tømmer det 100% for oksygen, men fyller fatet helt fult til det renner over i sikkerhetsventilen

Normalt flasker jeg og karbonerer med gjær, dermed er forsiktig, men ikke paranoid med å få med luft i flaskene, når det skal fates og jeg tenkte å tvangskarbonere (har fatet før og gjærkarbonert) da har jeg jo ikke noe gjær til å ta hånd om oksygen i ølet.

Du har jo fortsatt like mye gjær tilstede, spørsmålet er om det gjør like mye nytte når du ikke karbonerer naturlig..
Det har jeg også lurt på

• Like
Reaksjoner: Mc.
Du har jo fortsatt like mye gjær tilstede, spørsmålet er om det gjør like mye nytte når du ikke karbonerer naturlig..
Det har jeg også lurt på
Godt poeng, gjæren jeg har tilgjengelig har ikke noe næring tilgjengelig og da legger den seg vel bare på bunnen av fatet og holder pusten i protest.

Det fungerer med 2 gram askorbinsyre i fatet når du er nødt til å tappe åpent med slange. Gjorde det med en IPA i vår, det gikk fint. Ellers ville jeg helst ha fylt det helt opp, om ikke anna med reint vann, og dytta det ut med lavt trykk for å bruke minst mulig gass. Slange til øl-ut disconnect fra gjæringstanken.

Tilbake
Topp