Denne ideen har survet rundt i hodet en stund, og jeg veit at også andre har tenkt tanken, så jeg lager en tråd for å lufte tanker og ideer og legge frem mine egne. Prosjektet er inspirert av Eduards 50-liters plastbryggeri og egen erfaringer med bygging og bruk av et slikt, Leif Stanas terrassebryggeri og selvfølgelig Speidel.
Utgangspunktet er altså et 50-liters RIMS-bryggeri i plast. De overordnede byggeplanene og ideene legger jeg frem her, og så legger jeg også ved en foreløpig deleliste. Her har jeg ekskludert alle ting som ikke har med selve bryggeriet å gjøre, slik som gjæringskar, oksygeneringsutstyr. kjøleskap til temperaturkontroll og maltmølle, mens utstyr for kjøling er tatt med.
Bryggeriet er basert på en 60-liters LABB-dunk fra Felleskjøpet. I bånn av denne er det montert et 3 kW varmeelement fra cateringparts.co.uk (for større overflate og mindre problemer med brent vørter), og et 2 kW varmeelement fra en vannkoker. Det er også en utgang med kran relativt langt ned i kjelen. Ved utgangen av denne sitter det en temperaturmåler, som kan måle temperaturen på vannet som strømmer gjennom krana. Fra krana går vannet ned til en March-pumpe montert under bøtta, som pumper vannet opp igjen til toppen av kokekaret. Hvorfor får du presentert siden. Hele bryggeriet er montert på en finérplate med hjul.
Når man benytter bryggeriet, fyller man først ca 40 liter vann i kokekaret. Dette varmes opp ved hjelp av begge elementene. Det ene elementet er koblet til en 16A-kurs, mens det andre kan kobles direkte til en annen kurs på 10A eller 16A, og kun brukes til denne initielle oppvarmingen av meskevann. Dette elementet tenkte jeg å kjøre utenom evnt. PID og temperaturstyring (er dette en dårlig idé i fh.t. at PIDen skal lære seg å styre strømmen?).
Når vannet er varmt, settes maltbøtta med malten oppi. Denne, enten en 60 liters LABB eller en vanlig 30-liters gjæringsbøtte, har mange små hull i bunn og muligens nederst langs sidene. Den har også montert møbelbein under, noe som gjør at den kan stå opp fra bunn av kokekaret og komme over elementene. Det røres slik at malten blandes skikkelig. Underveis i meskingen pumpes vørteren kontinuerlig fra kammeret mellom de to bøttene og opp igjen på toppen av mesken. Dette risles over mesken ved hjelp av en enkel overrislingsmanifold (sirkel av kobberrør) på undersiden av lokket til LABB-dunken. 3 kW-elementet kontrolleres under meskingen av en PID-regulator, og kan således holde mesketemperaturen konstant ved å varme opp vørteren i kammeret mellom de to bøttene. Det er også enkelt å heve mesketemperaturen dersom man ønsker stegmesk.
Når mesken er avsluttet, heves temperaturen til 78-80 grader under kontinuerlig skylling ved hjelp av 3 kW-elementet for å stoppe enzymaktiviteten. Maltbøtta heves så opp, og en skyller gjennom med 80 graders vann. Dette vannet må beklageligvis kokes opp ved siden av (på lik linje med Speidelen), siden jeg ikke har funnet noen snedig måte å inkludere dette vannet i det ellers ganske kompakte utstyret. Når skyllingen avsluttes kan man ha opptil 60 liter vørter i karet.
Dette kokes så kun ved hjelp av 3 kW-elementet, siden dette har større overflate og dermed mindre sjanse for å svi seg. Mot slutten av koketiden settes en kjøler laget av 25m kobberspiral oppi kokeren. Denne er en immersion whirlpool chiller á la Mr. Malty, og har derfor et tredje lite rør et rør for vørterretur. De siste 15min av koketiden og hele kjøletiden pumpes vørteren kontinuerlig ut i bånn og tilbake til toppen gjennom kjøleren, noe som skaper en whirlpool-effekt i gryta og sikrer effektiv kjøling. Temperaturen på vørteren vises kontinuerlig i PIDens display, så man veit når man nærmer seg riktig temperatur. Når riktig temperatur er nådd, er det bare å koble av slangen som sender vørteren tilbake til kjelen, og pumpe vørteren direkte over i gjæringskaret.
Hvorfor i huleste gidder du?, spør du kanskje, og til det veit jeg ikke om jeg har noe godt svar, men jeg kan prøve meg:
Dette er altså planen. Så til de tingene jeg lurer på:
Alle innspill til dette prosjektet mottas med takk.
P.S.: Jeg er ikke så flink til å tegne, men la ved en knotete skisse likevel.
Utgangspunktet er altså et 50-liters RIMS-bryggeri i plast. De overordnede byggeplanene og ideene legger jeg frem her, og så legger jeg også ved en foreløpig deleliste. Her har jeg ekskludert alle ting som ikke har med selve bryggeriet å gjøre, slik som gjæringskar, oksygeneringsutstyr. kjøleskap til temperaturkontroll og maltmølle, mens utstyr for kjøling er tatt med.
Bryggeriet er basert på en 60-liters LABB-dunk fra Felleskjøpet. I bånn av denne er det montert et 3 kW varmeelement fra cateringparts.co.uk (for større overflate og mindre problemer med brent vørter), og et 2 kW varmeelement fra en vannkoker. Det er også en utgang med kran relativt langt ned i kjelen. Ved utgangen av denne sitter det en temperaturmåler, som kan måle temperaturen på vannet som strømmer gjennom krana. Fra krana går vannet ned til en March-pumpe montert under bøtta, som pumper vannet opp igjen til toppen av kokekaret. Hvorfor får du presentert siden. Hele bryggeriet er montert på en finérplate med hjul.
Når man benytter bryggeriet, fyller man først ca 40 liter vann i kokekaret. Dette varmes opp ved hjelp av begge elementene. Det ene elementet er koblet til en 16A-kurs, mens det andre kan kobles direkte til en annen kurs på 10A eller 16A, og kun brukes til denne initielle oppvarmingen av meskevann. Dette elementet tenkte jeg å kjøre utenom evnt. PID og temperaturstyring (er dette en dårlig idé i fh.t. at PIDen skal lære seg å styre strømmen?).
Når vannet er varmt, settes maltbøtta med malten oppi. Denne, enten en 60 liters LABB eller en vanlig 30-liters gjæringsbøtte, har mange små hull i bunn og muligens nederst langs sidene. Den har også montert møbelbein under, noe som gjør at den kan stå opp fra bunn av kokekaret og komme over elementene. Det røres slik at malten blandes skikkelig. Underveis i meskingen pumpes vørteren kontinuerlig fra kammeret mellom de to bøttene og opp igjen på toppen av mesken. Dette risles over mesken ved hjelp av en enkel overrislingsmanifold (sirkel av kobberrør) på undersiden av lokket til LABB-dunken. 3 kW-elementet kontrolleres under meskingen av en PID-regulator, og kan således holde mesketemperaturen konstant ved å varme opp vørteren i kammeret mellom de to bøttene. Det er også enkelt å heve mesketemperaturen dersom man ønsker stegmesk.
Når mesken er avsluttet, heves temperaturen til 78-80 grader under kontinuerlig skylling ved hjelp av 3 kW-elementet for å stoppe enzymaktiviteten. Maltbøtta heves så opp, og en skyller gjennom med 80 graders vann. Dette vannet må beklageligvis kokes opp ved siden av (på lik linje med Speidelen), siden jeg ikke har funnet noen snedig måte å inkludere dette vannet i det ellers ganske kompakte utstyret. Når skyllingen avsluttes kan man ha opptil 60 liter vørter i karet.
Dette kokes så kun ved hjelp av 3 kW-elementet, siden dette har større overflate og dermed mindre sjanse for å svi seg. Mot slutten av koketiden settes en kjøler laget av 25m kobberspiral oppi kokeren. Denne er en immersion whirlpool chiller á la Mr. Malty, og har derfor et tredje lite rør et rør for vørterretur. De siste 15min av koketiden og hele kjøletiden pumpes vørteren kontinuerlig ut i bånn og tilbake til toppen gjennom kjøleren, noe som skaper en whirlpool-effekt i gryta og sikrer effektiv kjøling. Temperaturen på vørteren vises kontinuerlig i PIDens display, så man veit når man nærmer seg riktig temperatur. Når riktig temperatur er nådd, er det bare å koble av slangen som sender vørteren tilbake til kjelen, og pumpe vørteren direkte over i gjæringskaret.
Hvorfor i huleste gidder du?, spør du kanskje, og til det veit jeg ikke om jeg har noe godt svar, men jeg kan prøve meg:
- Jeg liker å lage ting sjæl.
- Dette blir ifølge vedlagte oversikt mye billigere enn en 50 liters speidel
- Jeg får likevel et lite, mobilt bryggeri som forhåpentligvis er enkelt og bruke. Når det ikke er i bruk tar hele bryggeriet, inkludert kjøler, pumpe og alt, ikke særlig mye større plass enn en LABB-dunk.
- Dette gjør det mulig for folk som ikke kan sveise å bygge sjøl.
Dette er altså planen. Så til de tingene jeg lurer på:
- Denne måten å meske på er motsatt vei av det Speidelene gjør. Vil det fungere med kontinuerlig overrisling av vørteren på denne måten, eller vil jeg få stuck mash og/eller dårlig utbytte? Dersom det blir stuck mash, risikerer jeg jo at det blir tomt i bånn av bøtta og elemtentet går varmt.
- Kan noen anbefale en PID-regulator, et SSR-relé og en temperatursensor som egner seg for gjennomstrømningsmåler til meg? Gjerne med helt direkte lenke, jeg har lite erfaring med det.
- Bør jeg bruke en 30-litersbøtte som meskerør, eller en 60-liter til? Det første vil gi rom for veske mellom de to bøttene, men vil gi dårligere plass til malten, mens det siste vil tette ganske godt mellom de to bøttene, slik at den eneste veien vørteren kan gå, er ut i bånn og tilbake på toppen gjennom pumpa. Noen ideer om hva som er å foretrekke her?
- Vil jeg ha nok effekt med 3 kW for å koke opp vørteren fra mesketemp til kok?
Alle innspill til dette prosjektet mottas med takk.
P.S.: Jeg er ikke så flink til å tegne, men la ved en knotete skisse likevel.