Fattigmanns-Speidel av plast – en skisse

neslekkim skrev:
Foreløpig en test der jeg har to ds'er og en dht, så får jeg tre forskjellige temperaturer :)

Jeg bruker endel ds18s20 (tror det er b20 også) disse er det ikke noe avvik på, de viser på 1/100 det samme.
Har ikke skjekket aviket fra virkelig temeperatur, hvis ifall er det det samme på alle.
 
De er koblet til en kabelstubb, 5 stk, når disse så stikkes i et glass vann for test får de samme miljø og dermed samme temp, da viser de også det samme alla sammen (mye samme :)  )

Har ikke laget en god løsning for å isolere føleren, Tev7 varer ikke evig i denne sammenheng, heller ikke epoksylim, vet ikke hva jeg finner på utenmo jevnlig service.
 
Oddvar Demmo skrev:
De er koblet til en kabelstubb, 5 stk, når disse så stikkes i et glass vann for test får de samme miljø og dermed samme temp, da viser de også det samme alla sammen (mye samme :)  )

Har ikke laget en god løsning for å isolere føleren, Tev7 varer ikke evig i denne sammenheng, heller ikke epoksylim, vet ikke hva jeg finner på utenmo jevnlig service.

Ok, bruker du parasittstrøm eller egen?
Ellers så er det viktig at man ikke leser av ds'n for ofte, noe jeg trolig gjør, siden det er en kondensator som skal rekke å lade seg opp, og noe andre greier.
Skal teste med seinere oppdaterign for å se hvordan det fungerer.

Edit: I Arduino tråden så ble det linket til denne: http://www.homebrewtalk.com/f51/diy-submersible-temperature-probe-26400/ Som viser et eksempel på hvordan kapsle inn en føler av typen ds/lm/dht etc, ser ut som epoxyen han bruker der skal være grei opp til 100grader,men burde vel tåle enda mer hvis kan monterer en slik i samme karet som benyttes til koking, typ speidelprinsippet.
 
Jeg har, i likhet med sikkert en del andre, en del elektronikkfjas liggende. PIDer, timere, ymse styringselektronikk...

Det jeg ikke har funnet er et godt sted å kjøpe bokser å montere det inn i. Schaeffer ser ut som et genialt sted å handle frontplater, men hvor kan jeg finne noen gode elektronikkbokser med litt plass i?
 
gustavf skrev:
Jeg har, i likhet med sikkert en del andre, en del elektronikkfjas liggende. PIDer, timere, ymse styringselektronikk...

Det jeg ikke har funnet er et godt sted å kjøpe bokser å montere det inn i. Schaeffer ser ut som et genialt sted å handle frontplater, men hvor kan jeg finne noen gode elektronikkbokser med litt plass i?

Sliter med det samme selv, men mest fordi jeg ikke har rotet meg avgårde til Elfa, de har masse slikt.
 
Oddvar Demmo skrev:
Jula har noe bokser til kjøpelige priser, som fx. til termostaten STC-1000

aha?, jeg kjøpte fra Forttex, men de boksene var for korte, så jeg får ikke ledningene inni.
Har du varenummer hos jula ?
 
neslekkim skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jula har noe bokser til kjøpelige priser, som fx. til termostaten STC-1000

aha?, jeg kjøpte fra Forttex, men de boksene var for korte, så jeg får ikke ledningene inni.
Har du varenummer hos jula ?

http://www.jula.no/elektro/koblingsbokser-og-el-sentraler/?sortorder=title-asc&pagesize=10&2635-page=4
 
Jeg vil anbefale feks en underbergboks :)
index.php


evt bruk fantasien. Hva med en gammel klokkeradio, høyttaler, el lign?
 
Bård skrev:
evt bruk fantasien. Hva med en gammel klokkeradio, høyttaler, el lign?

Selvsagt, om man hadde :)
Har vist pælma for mye, men er ikke noe hastverk, så foreløpig har jeg kjøpt noen små smartbokser og bokser for å fryse mat i, får se om de iallefall kan huse ting så de ikke klapper sammen og kortslutter, så får man skaffet noe når man snubler over det.
 
Bård skrev:
evt bruk fantasien. Hva med en gammel klokkeradio, høyttaler, el lign?

For all del, men jeg liker at ting ser litt pent og forseggjort ut. Kan jeg dessuten være rimelig sikker på at plasten er kurant å kombinere med strøm (flammehemmende, for eksempel) så hadde det vært bra. Jeg synes det er litt rart at det er så vanskelig å finne generelle "project  boxes" i Norge.
 
Ja de er sant. elfa.se har mengder til litt stive prisar, om ein finn fram i jungelen på sidene deira.
 
gustavf skrev:
Bård skrev:
evt bruk fantasien. Hva med en gammel klokkeradio, høyttaler, el lign?

For all del, men jeg liker at ting ser litt pent og forseggjort ut. Kan jeg dessuten være rimelig sikker på at plasten er kurant å kombinere med strøm (flammehemmende, for eksempel) så hadde det vært bra. Jeg synes det er litt rart at det er så vanskelig å finne generelle "project  boxes" i Norge.

Synd Arngrens elektronikk er borte, det var en gullgruve med skrot :)
 
Jeg vinglet faktisk mellom en ødelagt nespressomaskin og undebergboksen en god stund. Guttungens lego-matboks lå også tynt an en tid før jeg endelig bestemte meg.  :)
 
protto skrev:
Ja de er sant. elfa.se har mengder til litt stive prisar, om ein finn fram i jungelen på sidene deira.

Ja, websidene er ubrukelige, du må nesten ha katalogen (trykkes den fortsatt?), evt gå i butikken.
 
Bård skrev:
Herregud så svært det bildet ble da!

Rediger innlegget ditt og finn følgende linje:

Kode:
[img]http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=6220.0;attach=3027;image[/img]


Erstatt den linjen med følgende, denne kan du bare kopiere og lime inn istedenfor den opprinnelige:

Kode:
[img]http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=6220.0;attach=3027;image[/img]

Om du ønsker å endre størrelsen på bildet kan du endre verdiene width=xxx og height=xxx men pass på at du bruker samme brøk når du endrer slik at bildet opprettholder korrekt størrelse.
 
Tilbake
Topp