Anbefaler å prøve humlinga i poser.
Jeg gjorde ikke det til å begynne med og mye gromsaker endte sine dager i soilen. irriterende, så jeg begynte å teste noen enkle batcher ved bruk av blomst og pose.
I de tilfeller hvor man bruker samme humla igjennom alle stegene er det helt prima da logistikken er enkel.
Min erfaring er att trub blir til ett fantastisk lite problem. Personlig rekord er nå 24,5 liter vørter i karet ut av min 20 liter speidel. skal sies att strikken er strekt rimlig godt, mtp, maltmengde,meskevann, og skyllevann. ( lot tilogmed meskerøret stå i en stund mens vannet var på veg til koktemp)
Vel, nok om det.. eller virrpool og ca en times venting, starta tapping på kar. Og skal jeg anslå mengde trub så kansje 0,5 liter. DVS nada egentlig.(bikker karet rimlig mye over for å få ut allt av klart vørter)
Så for de av dere som IKKE vil/har prøvet poser. Gi det en tjans, for godt øl blir det uansett. Krisa er bare att du hiver en påse til 7 spenn om du ikke gidder å vaske den. Fordelen er mindre trub og mere øl. Vi snakker mange % mere øl for oss hjemmekokere pr batch.
Blomst gir seff mindre trub en pellets da noe slipper igjennom. men funker greit på begge.