Feil visning oechlevekt

Simen V

Norbrygg-medlem
Når jeg slipper oechlevekta mi i vann viser den ca 1.004. er dette en feil som vil være konsekvent slik at jeg kan trekke av 4 på både OG og FG eller vil feilen økes med sukkermengden?

Simen
 
Har lurt på det samme, om skalaen i det hele tatt er riktig, ser ikke slik ut når man har refraktometer, men, jeg har brygget såpass lenge at jeg trekker fra 2 på oeklesvekta siden den viser 2 for mye i vann og gir blaffen i resten, enten går det bra med ølet, som oftest :) hvis ikke var det ikke vekta sin feil.
 
Har et ebay-refractometer også... får sammenligne målinger når jeg brygger te helga å se om jeg blir no klokere:p

Har nå smakt øl av ølet jeg har lagd tidligere i vinter, så om alkoholstyrken ikke er på prikken rett så spiller det strengt tatt ingen stor rolle...var mest av nyskjerrighet :)
 
Stor forskjell på Ebay ref meteret mitt og oechlevekta som forøvrig viser 1000 i vann. Mistenker at oechlevekta hos meg er riktigst.. Ser ut som forskjellen er størst ved høy OG
 
Vekta mi viser 1000 i vatn, men eg er usikker på skalaen. Går det an å testa med sukkerlake? Beercalc reknar at ti gram sukker  pr dl skal vega 1040, tjue gram 1080 osv. Gir sukkerlake så konsistent forutsigbar vekt at det går an å testa med det? Noko å tenkja på når ein likevel rører sukkerlake til karbonering.
 
Tilbake
Topp