• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Fellesinnkjøp: PT100, 3 leder, silikonledning, 6mm

gustavf

Administrator
Oslo amatørbryggerlaug må fornye sensorene sine. Vi har ikke funnet en probe som er helt slik vi vil ha den, og har derfor fått laget en probe vi mener er akkurat slik en probe for hjemmebrygging skal være.

Proben lages av Senstech i Shenzhen (tror vi; hvem som er forhandlere, produsenter og agenter er ikke alltid like lett å finne ut av i Kina). Hjemmesidene deres er på http://www.szsst.net/. Pengene er overført og om et par uker skal 100 prober være i Oslo.

Hva vi ville ha
Vi har et brygger med hard bruk, og vi ville ha en probe som vi kunne installere i bryggeriet og som holder så lenge som mulig. Vi legger proben oppå mesken, så den må være vanntett. Kabelen kan komme i klem, så vi må ha en solid kabel. Materialvalg som vi føler oss trygge på, selv om erfaring med kjøp fra Kina tilsier at det er vanskelig å få noe matvaregodkjent (å få en etikett på som sier at det er matvaregodkjent er mye, mye enklere).

Proben
Etter innspill fra flere på forumet, er proben rundt og 6 mm i diameter. For å kunne kompensere for ledningstap har vi valgt å bruke 3 ledere. Trenger du to ledere, er det bare å la være å bruke den ene av de røde lederne.

For å tåle å ligge i mesken, må proben være tett og tåle vann. Vi har valgt ei rustfri hylse, som er falset til kabelen. Oppgitt tetthetsgrad er IP68.

Vi har valgt en probe med god nøyaktighet (class A, oppgitt til 0,5 grader). For bryggeformål er det neppe nødvendig, men merkostnaden for det var liten. PT100 er en av de mest brukte, analoge probetypen og passer sammen med de fleste PIDer og kontrollere.

Kabelen
Kabelen er overraskende ofte et svakt punkt på temperatursensorer. Selvfølgelig skal den være tett og fleksibel, men den skal også tåle håndtering. Temperaturen svinger og kabelen må være rimelig diffusjonstett.

Produsenten mente en PVC-kabel var et godt valg. Vi har prøvd PVC, PE og PTFE, og var ikke enig. Vi valgte det beste, og proben leveres med 2 meter grå silikonkabel. Dessverre var ikke øl-brun kabel tilgjengelig.

Skal du bruke proben til noe annet, så bør kabelen fungere opp til 200 grader og nedover til vintertemperaturer på Røros.

Garantier
Vi tror vi får en nesten helt perfekt probe til bryggebruk. For detaljer, se vedlagte bilder av en tilsvarende probe og tegning av den bestilte proben.

Allikevel, ettersom dette er et fellesinnkjøp, gir vi ingen garantier. Du får ei pakke med en dings, som vi er rimelig sikker på at det er en knallgod temperaturprobe.

Bestilling og levering
Er du interessert, meld deg her:
https://docs.google.com/forms/d/1kF2bGZ65YrgD8Oyg1bJuw7Xj4GKG8zv3MrVmj50zFZc/viewform

Slik gjør vi handelen
De som bestiller probe før vi får dem, betaler 1/100 av prisen, pluss frakt og emballasjekostnad. Vi regner med at probene kommer til å koste ca 80-85 kroner og emballasje og frakt i Norge ca 40-45 kr for første sensor og 3-4 kr ekstra for hver probe. Alt i alt litt over 120 kr for første proble og ca 85 kr for hver ekstra probe.

Vi oppdaterer prisen etter at vi har fått probene, så en liten risiko tar du. Vi tar kontakt med deg når probene er klare, og gir deg eksakt beløp og betalingsfrist.

Utregning av prisen her:
https://docs.google.com/spreadsheet...4d74bqM3SknKcPHNNwI/pubhtml?gid=0&single=true

De som skal kjøpe etter at probene er levert og det gode ryktet begynner å gå, må betale litt mer (ca 150 kr per probe, regner vi med).

For å forenkle regnskapet til Oslo amatørbryggerlaug har jeg kjøpt probene privat og Oslo amatørbryggerlaug kjøper ut de usolgte probene. Du kommer derfor til å overføre penger til meg, ikke bryggerlauget.
 

Vedlegg

  • IMG_2477.jpg
    IMG_2477.jpg
    318,5 KB · Sett: 243
  • Drawing for CWF-C6 PT100 with 3 wire silicone cable.pdf
    376,6 KB · Sett: 58
Javel. Tror det kan skaffes langt billigere følere enn dette!
Ja, absolutt. De billigste PT100-sensorene på eBay koster litt under 10 kr. Vanntette av enkleste sort, med PVC-kabel og tetting kun med krympestrømpe rundt 40-50 kr og oppover. Med silikonkabel og falset hylse er det vanskelig å få dem under 200 kr.
 
Med silikonkabel og falset hylsr, men 2-leder. Dette betyr bare at du ikke kan kutte kabel. Standard lengde 1,5 m.
 
Med silikonkabel og falset hylsr, men 2-leder. Dette betyr bare at du ikke kan kutte kabel. Standard lengde 1,5 m.
40 kr for en slik sensor er en veldig god pris, og det kan sikkert være et alternativ. Foreslår at du legger dem ut i en egen tråd.

Oppsettet vårt er avhengig av 3 ledere, for å kompensere for kabeltap, og det har altså vist seg ganske vanskelig å få tak i, og ettersom det er en del andre som har vært interessert i tilsvarende sensor så selger vi noen av de ekstra vi ender opp med. Men fjernvarmegodkjenning kommer vi nok ikke til å bruke tid på.
 
Hehe, arrogant svar som ventet:)) Vel, tror jeg matcher Ebay uansett. Det virker som du ikke helt skjønner mitt forslag. Kan tilby 20-40 følere med bedre godkjenning enn hvilken som helst tilbyder fra ebay eller albaba når som helst. Dette er mitt fagområde;-)
 
Hehe, arrogant svar som ventet:)) Vel, tror jeg matcher Ebay uansett. Det virker som du ikke helt skjønner mitt forslag. Kan tilby 20-40 følere med bedre godkjenning enn hvilken som helst tilbyder fra ebay eller albaba når som helst. Dette er mitt fagområde;-)
Cool story bro
 
Er tanken at den kan senkes ned i vørteren, det vil si at den er food grade?

Kort svar:
Ja, den skal stikkes ned i vørteren.
Den er ikke merket med gaffel og glass-symbol, eller på annen måte godkjent for matvarekontakt. Se også kommentar over om kinesere og merking.

Langt svar:
Om noe er godkjent for matvarekontakt er regulert i matvarekontaktforskriften, som i hovedsak er ei implementering av EF-forordning 1935/2004 i norsk rett. I tillegg er plastforordningen 10/2011 implementert her. Det blir altså et omfattende regelverk å forholde seg til.

Som isolasjon på kabel brukes det, hovedsakelig, to typer materialer: Plastikkmaterialer og elastomerer.

Plastikk er materialer som PVC (polyvinylklorid), PE (polyetylen), PUR (polyuretan) og varianter av disse. Materialene i seg selv er trygge, men for å bli formbare og å få andre nyttige egenskaper må de tilsettes ulike stoffer. Disse kan være skadelige. I forordning 10/2011 er det ei liste over godkjente tilsetningsstoffer, og er det kun brukt disse i plastikkmaterialene, kabelen i utgangspunktet godkjent. Importøren kan skrive samsvarserklæring og produktet kan merkes med gaffel og glass. Det er vanskelig å finne kabel med slik godkjenning, men det burde være mulig.

For polymerer er det litt mer komplisert. Dette er materialer som teflon (PTFE, FEP), silikon og gummi. Disse er untatt fra 10/2011, og det finnes ikke noen liste over godkjente tilsetningsstoffer. Samtidig er behovet for tilsetningsstoffer mindre enn i plastikk, for ofte har polymerene de egenskapene du ønsker i utgangspunktet. Silikon er i utgangspunktet reaktivt, men det er to hovedbekymringer. Også her kan tilsetningsstoffer være et problem, for det brukes ting som fargestoffer osv, og siloksaner kan løses fra silikonet.

Ettersom det ikke finnes konkrete retningslinjer i EU-reglene om hvordan silikon kan godkjennes for matvarekontakt, blir det de generelle reglene i 1935/2004, i tillegg til nasjonale regler, som gjelder. Det er ei mye vanskeligere vurdering og, selv om vi skulle få tilgang til all informasjon om materialene i kabelen, helt umulig for oss å gjøre. Du vil også, av samme grunn, ha problemer med å finne silikonkabel med gaffel og glass.

Det er verdt å merke seg at amerikanske regler er annerledes, og der kan silikon godkjennes etter FDA sine regler.

Kabelen brukt på vår probe er altså en helt normal industrikabel av et silikonmateriale. Jeg har bedt om dataark på kabelen, men vet ikke om jeg får det. Jeg forventer, i så fall, ikke at det står noe annet enn «silicone rubber» e.l. om materialet.

Når det er sagt, så kommer vi altså allikevel til å bruke den i mesken. I likhet med de fleste andre hjemmebryggerier, har vi en kombinasjon av deler fra ulike kilder. Noen, slik som kjelene, har vi rimelig god kontroll på at det er godkjent for matvarekontakt. Andre ting, som pakningene i kuleventilene våre, er vi høyst usikre på materialene i. Også har vi noen produkter vi vet ikke er godkjent for matvarekontakt, som vannslangen vi bruker til å fylle kaldt vann i HLT-en. Allikevel lar vi disse delene være i bryggeriet, og fortsetter å bruke dem, fordi vi er rimelig sikre på at kombinasjonen av kontakttid, temperatur og bruk av bryggeriet ikke utgjør noen fare. Vi er neppe alene blant hjemmebryggere med å bruke en vanlig hageslange til å fylle vann.

For temperatursensoren så er det en veldig liten del av kabelen som faktisk er i kontakt med vørteren. Brukes den som anbefalt i bruksanvisninga på bryggeriet, er det en til to centimeter, og det er plundrete å legge mer enn en halvmeter i vørteren. Kombinert med kontakktid som er begrenset og at vi er langt under temperaturen der silikonet brytes ned, er det vår vurdering at det er akseptabelt. Vi har også gjort det samme med plastikkledninger før.

Vurderer du dette annerledes i din bruk, vil jeg anbefale å dekke kabelen med ei krympestrømpe som er godkjent for matvarekontakt.
 
Tilbake
Topp