Ferdig gjæret ???

Hallo alle sammen. Nok et spm. ang. gjæringsprosessen.
Sist lørdag satte jeg et nytt brygg, en Witbier, med flytende gjær fra wyest. Satte forkultur for første gang. Når brygget var kjølt ned til ca. 22 grader, hadde jeg i gjæren, etter 2-3 timer ploppet det i gjærlåsen. Det har ploppet gjevnt hele tiden, og nå beg. det og avta en del. Nå er det ca. 1 plopp i minuttet. Har ikke målt OG. Men etter det jeg har lest skulle vel nå prosessen være ferdig. Men gjærkaka ligger fortsatt på toppen!! Skal ikke den ned til bunn ??? Kan jeg ha gjort noe galt, eller skal det være sånn ???
 
Hei Knut, har du målt FG kanskje, og hva med (en omtrentlig) oppskrift?

Hvis du satt brygget sist lørdag, så bør du nok la det stå en stund til. Vær tålmodig og ha brygget stående i opptil 2 uker for sikkerhets skyld, da kan du være temmelig sikker på at det er ferdiggjæret og delvis klarnet :).
 
Om du har brukt 3944 bwlgian Witbier-gjæren fra Wyeast så er det en gjær som skummer mye og tildels legger seg tykt på overflaten av ølet. I tillegg gjærer den ikke spesielt raskt. 14 dagers gjæring, som Eduard sier, er bra.
 
Er litt usikker på eksakt oppskrift, kjøpte ferdig fra Stana, men brukte ikke tørrgjær som ble sendt med.
Så det er bare og være litt tålmodig. Den gjæren du nevnte den stemmer.
Men skal gjæren etterhvert legge seg på bunnen ? Virker litt "merkelig" og forta noen målinger slik det ser ut nå,ligger en gjærkake på toppen, den er vel ca 2-3 cm tykk. Hvis jeg skal måle så må jeg flytte litt på "kaka", og det er vel ikke helt heldig. Kanskje best og la det hele stå i ro til helgen og se det an. Men som sagt, skal gjæren ligge på toppen eller skal den etterhvert legge seg på bunnen ?
 
Det skal ikke være noe problem å ta ut en prøve hvist du f.eks. bruker en øse, eller du kan benytte deg av en hevert hvist du ikke vill røre gjæren på toppen.
Så lenge du sørger for å desinfisere det utstyret du bruker for å hente en prøve skal det gå bra.
 
Helt normalt at det legger seg gjær på toppen med enkelte gjærtyper. Men, slapp av. Du kan gjerne vente til det har gått to uker med å ta målinger. Det er ikke usannsynlig at gjæren har sunket til bunns da. Hvis ikke, er det helt normalt for 3944 likevel. Om du vil måle, kan du desinfisere en skje/fiskespade el., og skumme av gjær fra toppen for å få tatt en SG-måling. Men jeg ville ventet. En annen ting som er viktig å passe på med denne gjæren, er at den ikke får for lav temperatur. Du kan godt begynne gjæringen relativt lavt (med Wyeast 3944/White Labs WLP400 begynner jeg på 18 og lar tempen stige til ca 24-26 C). Om du holder under 20 C jevnt, kan gjæringen stoppe opp, og du vil måtte vente svært lenge for å få gjæret skikkelig ut. 22 C høres dog greit ut.

Forresten, hvilken tørrgjær fulgte med settet? (Tror du gjorde klokt i å bytte gjær.)
 
Takk for gode og nyttige svar. Den gjæren som fulgte med var "Brewferm Blanche"
Har lite kunnskap og erfaring med de forskjellige gjærtypene, men med litt lesing og nyskjerrighet kommer det seg vel etterhvert.
Jeg lar det stå til helgen, foretar så en prøve, og hvis den viser under 1014 skal det vel være ok, selv om gjærenligger på toppen. Har jeg forstått det riktig da ?
 
En typisk wit gjærer nok lenger ned enn 1014, men det er sikert greit, så fremt gjæringen har stoppet. Som sagt: Ikke tenk på om gjæren ligger på toppen eller bunnen av ølet. Forskjellige gjærtyper oppfører seg forskjellig. Noen flokkulerer kraftig på overflaten av ølet, andre felles ut på bunnen.
 
Så hvis jeg lar den gå ned til 1012, burde prosessen være ferdig, og jeg kan ha det på fat.
Igjen, takk for gode svar .
 
Tilbake
Topp