Ferking`s hagebryggeri..

Me var et par karer som for noen måneder siden etter et par øl (for mye) kom fram til at me skulle begynne å brygge øl, det begynte forsiktig med et par sett ekstrakt brygg fra bryggselv, som smakte så som så.. Før me bestilte ein Speidel, hver sitt tappeanlegg osv..
Eg bygde meg ei bod i hagen for et par år siden, som blir flittig brukt til bl.a øldrikking, og derfor endte Speidelen opp her, me har nå brygget 4 brygg på den, som per dags dato står til gjæring. Nr.1 var ein Kølsch som følgte med Speidelen, brygg 2 og 3 ble ein pilsner og brygg 4 ble Weizen med oppskrift herfra forumet.

Boden med bryggeri i ene enden og stue i andre:
IMG_0090_zps8c9f7fd7.jpg


"Bryggeriet" :

IMG_0075_zps20c7af9d.jpg


Stua:
IMG_0093_zps9af83555.jpg


Ein av utfordringene blei å få plassert Cornelius fata på ein vettug plass, og det eksisterende kjøleskapet var ikkje et tema (fruå  :neinei:) så det heila endte med å
få kjøpt et brukt "øleskap" for så å plassere det ute i "bryggeriet" borret hull i siden på det og la opp sentralstøvsuger rør gjennom veggen og oppunder benkeplata der
tappetårnet står. Blei da advart av fleire med litt brygger erfaring, at lange strekk med ølslanger på den måten ikkje var bra for ølet med tanke på temperatur og infeksjoner,
prøvde da først å kopiere kegkits sin løsning med vifte og slange til toppen av tårnet for å kjøle ned luften i røret. Dette var heller lite effektivt, så neste forsøk ble vannkjøling,
fekk kjøpt radiator og sirkulasjonspumpe på ebay og satte igang.

IMG_0082_zpsca5e4820.jpg


Trur dette blir løysningen eg kommer til å beholde og heller jobbe litt videre med, inne i selve tårnet blei det ein kveil med bremserør tvinnet rundt et kosteskaft

IMG_0080_zpsadb3c572.jpg


Og vips så var det i drift

IMG_0099_zps030bcdd9.jpg


Gjenstår litt isolering av røret før det er 100% ferdig, så får eg krysse fingrene for at dette er nok til å holde ølet i tårn og slanger kaldt.

Er mye ting å tang som skal på plass før ein får smakt på det her ølet, men ser for meg at det blir mykje "smaking" i tiden fremover.

Speidelen fungerer heilt supert med unntak av tappekran og at det blir mykje damp i rommet under koking, damp problemet er forhåpentligvis løst
med bestilling av kobberhette, kranen derimot er noe drit og blir vel før eller senere byttet ut.

IMG_0071_zpsf3ba9192.jpg


Til gjæring og lagring av øl og malt er eg så heldig at eg hadde et kjølerom i kjelleren som ikkje var i bruk, så dette har nå fått montert stc-1000 som erstatter
den originale termostaten, (istedenfor å styre stikk-kontakten) sånn at vifta fortsatt snurrer og går når kompressoren stopper.

IMG_0102_zps2301b39a.jpg



Blei mykje bilder dette, men bilder sier mer enn tusen ord....
Litt info og kanskje noen fleire bilder kommer når eg endelig får smake på ølet..
 
Wow! Denne "Boden" som du kaller det er jo nesten like stor som en etage i huset mitt :) lettere missunnelig ja :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takker for d  :) nå er det bare å håpe på at ølet blir drikkandes....  :namnam: den første batchen med pils er eg redd blir ein smule bitter, da eg rotet litt med humle mengde og % bitterhet, har også litt malt og humle på vei fra bryggselv,
så til neste helg satser eg på å brygge "Gahrs Brown Ale" Greit å få brygget noen batcher nå i starten, i tilfelle noen av dei ikkje blir så go. Og så er vi 3 kompiser som kjøpte speidelen ilag, og alle vil selvfølgelig ha øl i kranene sine. 
 
Meget bra. Synes selv jeg har god plass etter at jeg flyttet ut fra sentrum, men dette er jo i en annen liga  :)

For mye øl blir ikke et problem med mindre man er gjerrig. Brygg i vei!  :)
 
Hvilken type kobberhette har du tenkt å få på plass? Jeg monterte en røroshette i hjørnet på utebod og det fungerte ikke i det hele tatt. Hele hetten ble full i kondens slik at det rant og dryppet i store mengder, måtte til slutt bare flytte vekk pannen og siden har jeg tatt kokingen utendørs. Jeg tror at eneste løsningen er å få enda mer/kraftigere avsug høyt oppe i rommet eller å øke temperaturen slik at det ikke kondenserer like mye. Uthuset mitt er uisolert/kaldt og jeg har enda ikke brygget der om sommeren.
 
Eg har bestilt ein kobberhatt fra petit som hører til Speidelen lik denne:

626_Speidel_Braumeister__Kobberhatt_20_liter_1.jpg


Og planen blir da å sette avsugslangen rett på den og bøye til ein slags vannlås på slangen sånn at kondensen ikkje renn tilbake i gryta, hetta er komt og 
ligger på postkonteret, og eg skal heim fra jobb på fredag. Så blir det forhåpentligvis brygging på lørdag  :biersmile: 
Hadde først planer om å sette inn ein gammal kjøkkenventilator, men pga plass endte det opp med kobberhette.

Det ble kaldt og gjekk seint når eg prøvde å brygge med døra åpen, tror nok varme-elementet er i minste laget til å koke i utetemperatur på vinteren.
 
:help:

Fikk tappet min første Weizen over på fat igår OG på 1052 og FG på 1010 og det  bør vel var greit? 
Blandet Starsan og skylte fatet godt med denne, i tillegg koblet eg på co2 og tappet Starsan gjennom slangene og tappetårnet, ristet fatet godt og tømte ut Starsan, var litt skumrester i fatet når eg med autohevert tapet ølet fra gjæringsbøtta og over til fatet. (autohevert var også gjennomskylt med Starsan og er heilt ny og fatet ble fylt med co2)

Koblet deretter på Co2 og ølslange og satte fatet i kjøleskapet til karbonering, tappet av litt i et glass for å smake og måle FG og det smaket kjempegodt, MEN da eg kom ut idag og skulle smake på det var smaken heilt annerledes og ikkje særlig go  :jaha:  ka kan det vær som har skjedd??
 
Ja da har Weizen fått seg noen dager lagring på fat, og smaker ikkje så aller verst  :biersmile: var redd eg hadde ødelagt den  :klovn:

Kobberhatt er på plass, og det fungerte utrolig bra, nesten ikkje damp og lukt inne nå, så det er heilt supert

IMG_0106_zpse81b5249.jpg


brygget ein American Brown Ale på søndag, og pils ble tappet på fat idag, så ting å tang skjer...
Tappet også ein pils på fat på mandag, men den går sannsynlegvis i sluken, feilberegnet bitterhumlen, så den blei BITTER,
regner ikkje med det er så mykje å gjere med det??

Etter litt for mange kalde dagar og kanskje litt mykje tid på nettet så dukket denne her dingsen opp:

IMG_0111_zpsf19b386c.jpg


IMG_0112_zps133218c7.jpg


Mark II Keg and carboy washer

Artig liten sak, som tru det eller ei, var effektiv til vasking av gjæringsbøtter, fat etc.. Ikkje var den dyr heller, så dette er et must
for alle latsabber..


Go helg
 
for bitter pils er ikke et stort problem :)
Lagre den litt ekstra :) Humlen taper seg over tid. mulig den blir knallgod :)
fint bryggeri. bruker du avtrekk på kobberhatten?
 
Javel, d var eg ikkje klar over  :jaha:  da får den få seg nogen veker på kjøla i håp om at den blir god  ;D Takker å bukker for hjelp!!
trudde håpet var ute for den eg :bank2:

Hadde ei avtrekksvifte montert men den smeltet og ble deformert halveis inn i første brygg med kobberhatten på, fjernet den før neste brygg
og kommer til å fortsette uten, fungerer fint uten.
Det viktigste trur eg kan var den bøyen/vannlåsen på slangen, det samler seg mykje vatn der i løpet av et kok, og såvidt eg har forstått bør ikkje dette
renne tilbake i gryta.
 
Ferking skrev:
IMG_0112_zps133218c7.jpg


Mark II Keg and carboy washer

Artig liten sak, som tru det eller ei, var effektiv til vasking av gjæringsbøtter, fat etc.. Ikkje var den dyr heller, så dette er et must
for alle latsabber..

Hvor kjøpte du denne? Pris? Link?  :skitbra:
 
Kjøpte den fra Morebeer  ;D  de anbefaler å bruke Saniclean istedenfor Star San i denne pga. skum, så det kan være lurt å få med ei flaske med det i samme slengen.
Satte på ei skitten gjæringsbøttet og hadde i lunken PBW og det blei gullande reint, så den kan brukast til både vasking og desinfisering.
Er jo ikkje akkurat noge stor kunst å lage ein tilsvarande dings heller da, men det blir sannsynlegvis dyrare.

http://morebeer.com/view_product/11869/102254/Keg_Carboy_Washer
bruker ein sånn fra Clas Ohlson og:

http://www.clasohlson.com/no/Mellomtransformator/Pr363534000
 
Ferking skrev:
Javel, d var eg ikkje klar over  :jaha:  da får den få seg nogen veker på kjøla i håp om at den blir god  ;D Takker å bukker for hjelp!!
trudde håpet var ute for den eg :bank2:

Godt mulig du trenger mer enn uker, men mindre bittert blir det med tiden. Jeg har noen flasker igjen av en Kinn Vestkyst klone som har stått siden i fjor vår. All humlesmak er borte, og mye av bitterheten. Til gjengjeld kjenner man nå en kompleks maltsmak og vi er flere som synes den er veldig god :)
 
Da er det endelig tid for å smake på Brown Ale fra flaske, mitt første brygg som har endt opp på flaske, og etter
noen uker med "øl-forbud" og ein lang dag på fødeavdelingen så smaker det ekstra godt, blir ikkje gammelt dette  ;D
Hipp hipp  :biersmile: skål for lillebror 

IMG_0160_zps0e6e6980.jpg
 
Tilbake
Topp