Fermentering i større skala

KB

Hei

Jeg har spørsmål til hjemmebryggere eller bryggelaug som opererer i litt større skala fra 100-500L.

Hvordan styrer dere gjæring temperaturen når de gjæres i slike mengder?

Er det tempstyring på gjærings karene ?

Jeg har brygge for meg selv i liten skala (25L batcher) siden August ifjor og har bare erfaring fra å sette gjæringsdunken på badet hvor det er konstant 20-22 *C så jeg er ikke så avansert.

jeg bruker et stort kjøleskap hvor det er plass til en 120 liter gjærdunk og 2 vanlig 30 liters og styrer temp med stc 1000. det beste er vel en konisk gjærtank med kjølekappe.
du tar da og setter f.eks et 30 liters gjærkar i et kjøleskap, fyller det med vann og hiver oppi ei dykkpumpe. fåes på biltema. styr tempen inne i skapet med stc 1000 (varme med biltema sin frostvakt) som er føleren er tapet fast på utsiden av karet med vann. så lar du vannet fra pumpen sirkulere over kjølekappen og tilbake i vanndunken.

• Like
Reaksjoner: KB
jeg bruker et stort kjøleskap hvor det er plass til en 120 liter gjærdunk og 2 vanlig 30 liters og styrer temp med stc 1000. det beste er vel en konisk gjærtank med kjølekappe.
du tar da og setter f.eks et 30 liters gjærkar i et kjøleskap, fyller det med vann og hiver oppi ei dykkpumpe. fåes på biltema. styr tempen inne i skapet med stc 1000 (varme med biltema sin frostvakt) som er føleren er tapet fast på utsiden av karet med vann. så lar du vannet fra pumpen sirkulere over kjølekappen og tilbake i vanndunken.

Hørtes ikke dumt ut, har du bilder av lignende oppsettet eller ditt oppsett?

Tilbake
Topp